Denník N

Prečo musia byť rúška drahé

Koronavírus zasiahol svet nepripravený. Chýba zdravotnícky materiál, respirátory a rúška sa v obchodoch vypredali ako teplé rožky pred sviatkom. V tejto hrozivej situácii ešte aj ich ceny pohoršujúco vystrelili do nebeských výšin. Hoci mnohí krútia hlavou nad toľkým „hyenizmom“, vysoké ceny by nás nemali prekvapovať.

Ceny v ekonomike zohrávajú dôležitú úlohu. Slúžia ako semafor pre výrobcov. Keď je cena rúška nízka, pre mnohých výrobcov svieti červená, čiže sa im neoplatí investovať čas a kapitál do výroby. Sústreďujú sa na výrobu iných statkov a služieb, ktoré v danom čase na trhu chýbajú. Ako vedia, ktoré produkty chýbajú? Opäť im to signalizuje cena. Keď začne cena rúšok na trhu stúpať, signalizuje podnikateľom ziskovú príležitosť. Aj tí, čo by za iných okolností neboli ochotní predávať rúška, ich teraz šijú doma a predávajú cez internet. Zoberme si aj príklad Zornice, ktorá je známym domácim výrobcom košieľ z Bánoviec nad Bebravou. Prispôsobila sa potrebám trhu a rúška dodá štátu v cene 2,25 eura za jeden kus, čo je rozhodne vyššia ako bežná „nepandemická“ cena. Napriek tomu sú ľudia za túto možnosť vďační.

Bez toho, aby na trhu s rúškami pre nich zasvietila zelená vo forme vyššej ceny, by vyšší dopyt a vzácnosť tohto statku neboli jasné. Predstavme si situáciu, kedy ostanú ceny rúšok nemenné (prípadne zmrazené). Prvým efektom je, že pri nižšej cene sa daný tovar vypredá oveľa skôr (aj vy by ste si asi kúpili rovno 10 ks rúšok po 1 eure ako 10 ks po 25 eur). Druhým efektom by bol nedostatok rúšok tam, kde sú najviac potrebné. V zariadeniach pre seniorov by sa tak mohlo stať, že namiesto rúška za 20 eur, by nemali žiadne, keďže by ich nemali odkiaľ získať. Vzhľadom na zraniteľnosť tejto skupiny je drahšie rúško lepšie ako žiadne.

Internetom sa tiež šíria obrázky ponúk respirátorov za 100 € alebo aj viac. Rozčuľovať sa nad týmito cenami má asi taký význam, ako krútiť hlavou nad cenou Ferrari. Tieto inzeráty obyčajne ponúkajú desiatky, stovky kusov, lenže Slovensku chýbajú milióny kusov. Predajca drahých respirátorov ale za kolabujúce zdravotníctvo nemôže. Môžete si povedať, že sa snaží zarobiť na cudzom nešťastí a v jednom budete mať pravdu. Ľudia majú rôzne morálne nastavenia, to čo je pre jedného hnus, druhému príde normálne. Preto si väčšina ľudí radšej ušije rúško doma. Ekonóm však vidí aj tretiu osobu – zákazníka. Ak sa nájde kupec, ktorý sa akútne potrebuje chrániť, tak práve vysoká cena spôsobila to, že majiteľ respirátorov sa vzdá časti svojich zásob.

Na tabuľu hanby nepíšme mená firiem, ktoré riešia nedostatok dodávaním „drahých“ rúšok na trh. Boli pripravení, zásobili sa a spravili v tejto situácii viac ako im chceme priznať. Ak chceme hľadať nejaký problém, pozrime sa na prsty radšej niektorým politikom, ktorí môžu stav núdze využiť vo svoj prospech a za peniaze daňových poplatníkov. Pochybnosti dnes vyvoláva najmä štátny nákup rúšok za milióny eur cez dve novopečené firmy. Preto nezalamujme ruky nad kšeftármi v maloobchode, ale aj v tejto pohnutej dobe radšej stále pozorne sledujme kroky politikov.

K tejto téme sme pripravili aj nový diel zo série vlogov Na Vŕšku. Môžete ho pravidelne sledovať a odoberať na našom YouTube kanáli, prípadne aj ako podcast na všetkých významnejších platformách.

Monika Budzák, INESS

Teraz najčítanejšie