Denník N

Resetovanie

Cítil som, že sa niečo stane. Predvídal som nejakú krízu finančnú a ekonomickú. Nepomyslel som si, že by mohla byť epidémia. Z duchovného uhla pohľadu podľa mňa ide o akési „resetovanie“ ľudskej civilizácie. Ide o duchovnú výzvu. Do Svätej knihy bolo zapísané presne pred štrnástimi storočiami: “ Keď bude vládnuť nemorál prídu neznáme choroby“.

Moji milí Slováci, veriaci aj neveriaci,

zopár skutočností z praxe z juhovýchodnej Európy:

Dňa 12.3. vo štvrtok sa pani s manželom vrátila letecky  z Barcelony. Dňa 13.3. v piatok bol jej syn  s mojim synom v učebni  šiestej triedy základnej školy. Dokonca na matematike sedeli v rovnakej lavici. V rovnaký deň, v podvečer tunajšia vláda rozhodla o mimoriadnych opatreniach a školu, materské školy a fakulty zrušila. Obával som sa ale, že už je neskoro. Dňa 17.3. sa zistilo, že pani a jej manžel ako aj ich tri deti sú pozitívne na COVID- 19. Teraz sú všetky deti z triedy pod drobnohľadom inštitúcií, ktoré sledujú ich zdravotný stav, nie len detí ale aj rodičov, v podstate celé domácností. Epilóg ešte  uvidíme. Vo fokuse našich myšlienok  je epidémia. Tú prekonajú  iba mentálne a morálne silné osoby.

Skúsenosť s takouto neviditeľnou nákazou sme zatiaľ nemali. Ľudská civilizácia a najväčšie svetové sily sa pripravovali na rôznych nepriateľov. Investovali sa miliardy dolárov do vojenského rozpočtu. Pripravovali konvenčné zbrane a nekonvenčné zbrane. A potom prišiel neviditeľný nepriateľ – vírus. Nepriateľ, ktorý  vlastne ponížil civilizáciu. Ľudia, ktorý toľko času stavali a budovali svet a zrazu prišiel celkom drobný neviditeľný vírus, ktorý totálne rozložil civilizáciu.

Do Svätej knihy bolo  zapísané presne pred  štrnástimi storočiami: “ Keď bude vládnuť nemorál prídu neznáme choroby“. To je šifra, to je kód a to je predpoveď toho, čo sa nám v súčasnosti stáva. Musíme preto niečo zmeniť.  Aké budú následky epidémie to ešte nevieme. Ale definitívne sa po epidémii zmení svet. Z duchovného uhla pohľadu ide podľa mňa o akési „resetovanie“ ľudskej civilizácie. Ide o duchovnú výzvu. Pozadie je také, že sa ľudská civilizácia bola natoľko zlá, že sa ju Pán sa rozhodol potrestať. Moc peňazí, politická moc, konvenčná moc sú tak isto nemocné v boji s vírusom, ako aj ten bezdomovec na ulici. Lebo v boji s vírusom sú všetci ľudia rovnaký. Mali sme skúsenosti, že keď kedysi vypukla občianska medzietnická vojna oligarchovia si zbalili veci a kapitál a odcestovali do krajín v ktorých bola stabilita. V dnešnej dobe sa  ani oni nemajú kde schovať, lebo vírus je prítomný všade.  Máme impresívneho nepriateľa s ktorým bojuje celý svet. V mnohých krajinách je totálna bezmocnosť a strach. Prvou európskou  krajinou v ktorú Korona vírus zasiahol bolo Taliansko (a to nám je takrečeno v susedstve), symbol krajiny sladkého a lahodného života. A zasiahnuté boli metropoly módy – symboly materiálneho života a hedonizmu. Svet sa odcudzil. Oligarchovia nemali medze. Mysleli si, že si kúpia vládu, poslancov, že môžu rabovať a tunelovať, robiť násilie, dokonca aj vraždiť a že trest nepríde. Lenže, pokuta hriech neminie. Niekto to nazýva karmou. Na konci prišiel nepriateľ síce taký malí, neviditeľný,  ale je dominantný. Ľudia si z toho všetkého si musia zobrať poučenie do budúcna. Musia si uvedomiť, že existuje aj celkom druhá – iná dimenzia života.  To čo bolo nositeľom súčasnej civilizácie- ekonomika, tak tá  bude vážne naštrbená. Lebo ak USA neboli pripravené na túto nákazu, čo už k tomu povedať? Katastrofy prichádzajú spravidla, keď je vo svete veľa zlého… Alebo keď  sa človek  stane nečlovekom. A hlavne keď človek zabudne na dobro. Činiť dobro je vertikálou človeka k Bohu do neba. Keď človek namiesto vertikály k výšinám začne žiť horizontálne (čiže hedonisticky, materialisticky, ješitne, nenásytne, sebecky, egoisticky a tak podobne) tak je na zlej ceste.

Ešte jedno odporúčanie zo starých kníh: „Keď sa stane nákaza, zostaňte tam kde ste. Tí, ktorí sa nachádzajú v nakazenom meste nesmú mesto opúšťať. A tí, ktorí sú mimo nakazeného mesta do mesta nech nechodia.“ 

Ľudia keď sa im stane niečo zlé, keď sú ťažko skúšaí- sa  nie všetci rovnako sa vyrovnajú s tým pokušením. Niektorí, si vstúpia do seba a zoberú si poučenie zo situácie. Napríklad zmenia svoj svetonázor. Začnú zas žiť podľa etických a morálnych princípoch. Uznajú chybu a poučia sa. Sú však aj takí, čo dokážu obviniť  zo svojho nešťastia druhého.  Vždy je niekto iní na vine (ang. The Blame game)..  Vždy majú pripravenú výhovorku.  Ja verím vede, ale verím taktiež v Boha.  A Boh nikdy nedopustí  veci, aby boli iba zlé. Preto nákazu COVID 19  považujem za  resetovanie ľudskej spoločnosti. Z duchovného uhla pohľadu je každá katastrofa či už v osobnom, alebo v masovom formáte  buď pokušenie, alebo trest. Pokušenie je vlastne výzva, aby človek ukázal ako dokáže posiliť svoj charakter a zmeniť  sa k lepšiemu. Všetko dobré čo sa stane je Božia milosť. A každé zlo ktoré sa nám stáva – to sme si zaslúžili. Svet už dávno stratil morálne zásady a presadzoval rôzne deviácie. Moderný systém urobil z človeka moderného otroka, a to napriek deklarovaným ľudským právam.

Cítil som, že sa niečo stane. Predvídal som nejakú krízu. Myslel som, že kríza bude finančná a ekonomická. Nepomyslel som si,  že by to však mohla byť epidémia.  Z tohto všetkého sa treba  poučiť. Dôjde k zmenám vo svete. Boh je ten, ktorý zariadi veci. Etické hodnoty sú konštantné. Princípy nie sú otázkou demokracie, aby sme o nich hlasovali. Keď sme demokraticky hlasovali o princípoch začali sme tým proces počiatku konca. Na rovnaký spôsob bola aj hlasovaná aj smrť Socratova.  Pre väčšinu, ktorá hlasovala  (väčšinou hlasov a zdvihnutím ruky) bol Socrates na vine.  Demokracia má zmysel ak sa on vyvíja v rámci princípov. Človek však nemôže stanovovať a  hodnotiť princípy. Princípy patria Bohu a oni sú konštantné.

Na záver mám odkaz v duchu celosvetovej situácie v kontexte Pánových slov z 2. knihy kroník, 7.kapitoly:
„Keby som zavrel nebesia, a nebolo by dažďa, a keby som rozkázal kobylkám, aby požrali úrody zeme, a keby som poslal mor na svoj ľud,  a keby sa zohol a tak sa pokoril môj ľud, nad ktorým je vzývané moje meno a keby sa modlili a hľadali by moju tvár a odvrátili by sa od svojich zlých ciest, ja vypočujem z nebies, odpustím ich hriech a uzdravím ich zem.“

 

 

 

 

Teraz najčítanejšie

Michal Spevák

Michal Spevák, Slovák žijúci v zahraničí, občan sveta. Venuje sa krajinám západného Balkánu a Slovákom žijúcim v zahraničí. Autorom je viacerých publikácií a vedeckých prác. Študoval žurnalistiku na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave a postgraduálne štúdium ukončil na Fakulte politických vied na Univerzite Čiernej Hory. Michal Spevák külföldön élő szlovák, világpolgár. A Nyugat-Balkán országainak szentelték. Számos publikáció és tudományos munka szerzője. Újságírást tanult a pozsonyi Comenius Egyetem Filozófiai, posztgraduális tanulmányait a Montenegrói Egyetem Politikatudományi végezte.