Aby to malo (úplný) zmysel. Vznikne „Ministerstvo pro místní rozvoj“?
Na základe koaličnej dohody vznikne Ministerstvo investícií a regionálneho rozvoja. Bude tu rezort, po ktorom už mnohí volali. Dnes sme z hľadiska čerpania eurofondov priam v katastrofálnej situácii. Ešte väčšou výzvou pre tento nový rezort bude agenda systémového nastavenia rozvoja regiónov. Na to však potrebuje reálne kompetencie. Inšpiráciou môže byť fungovanie „Ministerstva pro místní rozvoj“ u našich západných susedov.
Na základe koaličnej dohody vznikne Ministerstvo investícií a regionálneho rozvoja. Nový rezort bude postavený na základoch Úradu podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu. Jeho ambíciou bude systémovo riešiť regionálny rozvoj a eurofondy. Bude tu rezort, po ktorom už mnohí dlhodobo volali. Jeho hlavný zmysel a výsledky primárne uvidíme až o niekoľko rokov.
Dnes sme z hľadiska čerpania eurofondov v mnohých oblastiach (opatreniach) priam v katastrofálnej situácii.
Tento stav veľmi nezmenil ani Centrálny koordinačný orgán (CKO) na spomínanom úrade podpredsedu vlády. Silný rezortizmus, dlhodobo zažitý v našich končinách a záujmy koaličných strán spôsobili, že prenos kompetencií na posilnenie CKO ostal niekde na polceste. Súčasné programové obdobie by malo formálne skončiť koncom roka (2014-2020). Našťastie obsahuje bonus v podobe ďalších troch rokov navyše (N+3). Je však otázne, či sa ešte z hľadiska spravovania jednotlivých operačných programov môže niečo dramaticky zmeniť. Problém nie je ani tak vyhlasovanie samotných výziev, ale ich reálna implementácia. Dôvod je známy – zložitý proces znásobený neuveriteľnou byrokraciou. Táto choroba je dlhodobo identifikovaná. Paradoxne nikto na ňu nedokázal nájsť vhodný liek. Ďalšie úskalie, ktoré nie je tak medializované, tkvie v personálnych kapacitách riadiacich orgánov. Inak povedané chýbajú ľudia, resp. kvalitní ľudia. Nájsť v dnešnej situácii takéto kádre priamo v Bratislave, je priam heroický výkon. Nehovoriac o tom, že navýšenie týchto stavov bude politicky veľmi citlivé…
Ešte väčšou výzvou pre tento rezort bude agenda systémového nastavenia rozvoja regiónov. Na to však potrebuje reálne kompetencie. Súčasný úrad, z ktorého vznikne ministerstvo, je v otázke regiónov nastavený len na prideľovanie účelových dotácií. Preto bude potrebné prevziať agendu mestského rozvoja z Ministerstva dopravy a výstavby. Zároveň k nemu pribaliť cestovný ruch. Ten sa na toto ministerstvo dostal v rok 2010 len v rámci ambícií KDH urobiť z tejto inštitúcie tzv. super rezort. Žiaľ, bol od počiatku vnímaný ako nechcené dieťa. Úspech cestovného ruchu závisí od kvalitného destinačného manažmentu v jednotlivých destináciách a teda v jednotlivých regiónoch. Podobná situácia by mala nastať aj s Integrovaným regionálnym operačným programom známym pod skratkou IROP. Jeho predchodca (ROP) bol pred 10 rokmi účelovo „prilepený“ na Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka zo zrušeného ministerstva výstavby. Napokon treba načrieť aj do vôd Ministerstva vnútra a presunúť agendu samosprávy na nové ministerstvo. Kumuláciou týchto tém na jedno miesto sa vytvorí zmysluplný priestor na reálnu reformu fungovania regiónov.
Bude to vyžadovať odvahu a podporu. Manažérsku, ale najmä politickú. Výsledky týchto zmien sa ukážu až v horizonte niekoľkých rokov. Nastupujúca ministerka V. Remišová bude najbližšie mesiace riešiť krízový manažment s čerpaním „nevyčerpaných“ eurofondov na zmierenie následkov spojených s koronavírusom. Bola by však historická škoda rezignovať na ambíciu vytvoriť viac ako ministerstvo, ktoré bude len technokraticky prerozdeľovať finančné zdroje z EÚ. Inšpiráciou môže byť pre nás fungovanie „Ministerstva pro místní rozvoj“ u našich západných susedov. Potom si budeme môcť povedať, že to malo (úplny) zmysel.