Denník N

Gröhling strieda Lubyovú

Minister školstva, vedy, výskumu a športu Branislav Gröhling (SaS) podpisuje menovací dekrét v Prezidentskom paláci v Bratislave, 21. marca 2020 | Foto - TASR
Minister školstva, vedy, výskumu a športu Branislav Gröhling (SaS) podpisuje menovací dekrét v Prezidentskom paláci v Bratislave, 21. marca 2020 | Foto – TASR

Témy týždňa 16. 3. 2020 – 22. 3. 2020 | Do funkcie nastúpil dvadsiaty ponovembrový minister školstva • Ministerstvo má nových štátnych tajomníkov, parlament predsedu školského výboru • Školy pre koronavírus zostanú zatvorené dlhšie • Presuny termínov skúšok a testovaní nie sú známe

Výrok týždňa

„Ak by to miesto, na ktorom sedí minister, malo byť obrazom stavu jeho rezortu, tak to školské si predstavujeme ako starú rozheganú stoličku z dedinského kultúrneho domu, ktorá má za sebou všetky mládenecké bitky a dokopy ju dávali unavení kutilovia z akéhokoľvek odboru. A aj to len preto, že práve mali čas, voľný klinec a chceli chvíľu posedieť. Koho to ale zaujíma?“

Miroslava a Richard Kiripolskí
zakladatelia občianskeho združenia Edulienka
blogu pre rodičov školopovinných detí | 17. 3. 2020

 

Výber z udalostí

• Slovensko má od soboty novú vládu. Po vymenovaní prezidentkou SR Zuzanou Čaputovou sa ministrom školstva stal Branislav Gröhling, doterajší poslanec parlamentu a tímlíder strany SaS pre školstvo. Krátky súhrn jeho doterajšieho pôsobenia nájdete tu.

Na prvom zasadnutí vlády Igora Matoviča (OľaNO) viacerí noví ministri navrhli vymenovať do funkcie aj štátnych tajomníkov svojich rezortov. Štátnymi tajomníkmi ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu sa stali Monika Filipová, Ľudovít PaulisIvan Husár.

„Bude jeden štátny tajomník, ktorý bude mať na starosti národnostné školstvo, zmenu školskej, verejnej správy z ministerstva vnútra na ministerstvo školstva a jednotlivé presuny, druhý štátny tajomník bude mať na starosti samozrejme vedu a výskum, pretože to je tiež jedna z priorít, o ktorej sme písali v programe. A samozrejme aj vysoké školy k tomu. A tretí štátny tajomník bude bojovník za šport,“ priblížil Gröhling ešte pred svojím vymenovaním rozdelenie agendy tajomníkov v rozhovore so Zuzanou Kovačič Hanzelovou.

Na ustanovujúcej schôdzi nového parlamentu bol za predsedu Výboru NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport zvolený poslanec Richard Vašečka (Kresťanská únia, klub OľaNO).

• Nový minister školstva musí od prvého dňa vo funkcii riešiť otázky týkajúce sa dôsledkov šírenia koronavírusu, pre ktorý sú už druhý týždeň zatvorené všetky školy na Slovensku. Kvôli tomu sa budú presúvať termíny maturitných aj prijímacích skúšok či Testovania deviatakov základných škôl. V rozhovore pre HN televíziu Gröhling pripustil, že Testovanie 9 sa môže tento rok aj zrušiť. Minister zároveň avizoval rýchle vyvinutie portálu učímenadialku.sk. Ten už bol spustený a obsahuje usmernenia štátnych orgánov v školstve, odporúčania a metodické pokyny pre školy, tipy na rôzne nástroje využiteľné na komunikáciu učiteľov so žiakmi a rodičmi, ako aj digitálne spracované učivo. „Myslím si, že zriaďovatelia a riaditelia nemajú tieto informácie na jednom mieste,“ skonštatoval Gröhling.

V Českej republike už podobný portál tamojšie ministerstvo školstva pripravilo. Minister Robert Plaga (ANO) vyzval učiteľov, aby zohľadňovali ťažkú situáciu rodičov učiacich deti doma, aby korigovali spôsob zadávania úloh žiakom a zamerali sa na precvičovanie a profilujúce predmety. Zároveň informoval, že maturity stredoškolákov sa uskutočnia bez písomnej skúšky z českého a cudzieho jazyka najskôr 21 dní po znovuotvorení škôl.

Možnosť zrušiť časť maturitnej skúšky pripustil aj slovenský minister ešte pred svojím vymenovaním do funkcie. O tom, ako dištančná výučba ovplyvňuje maturantov a ich učiteľov písala Denisa Gdovinová v Denníku N.

• Počas víkendu minister Gröhling avizoval zvolanie rezortného krízového štábu, ktorý sa mal zaoberať novými termínmi maturít, prijímacích skúšok a zápisov na školy. V súvislosti s prerušením prezenčnej výučby minister poznamenal, že bude s veľkou pravdepodobnosťou trvať dlhšie obdobie. „Neviem si predstaviť, že už po dvoch týždňoch sa vrátia žiaci do škôl, takže jedna z možností je predĺžiť prerušenie výučby o ďalšie dva týždne, ale o tomto budeme rokovať, preto nepredbiehajme,“ povedal Gröhling. To, že školy zostanú zatvorené prinajmenšom do Veľkej noci, vyhlásil aj premiér Matovič.

• Analytici ministerstva zdravotníctva zverejnili model, podľa ktorého by predĺženie trvania prísnych opatrení eliminovalo šírenie nákazy do takej miery, že by sa koronavírusom nakazilo približne 10 % ľudí na Slovensku. Prerušenie výučby v školách je jedným z týchto opatrení. O tom, ako sa na možné predĺženie doby zatvorených škôl pripravujú učitelia, písal Denník N.

O predčasnom ukončení školského roka vláda zatiaľ neuvažuje. „Školský rok ukončíme do 30. júna. Možno s nejakými prekážkami a problémami, ale verím, že to spoločne zvládneme. Budem robiť všetko pre to, aby žiaci dokončili školský rok a umožnili sme ich hladký prechod na SŠ a VŠ,“ informoval minister Gröhling.

Na to, že predchádzajúce vlády a bývalí ministri školstva investovali obrovské sumy do vytvorenia digitálneho obsahu pre školy, no ich kvalita a funkčnosť je pochybná, upozornil týždenník Trend. „Hádajte koľko učiteľov dnes posiela deťom linky na učivo v Planéte vedomostí? U nás zatiaľ nula. Keby vízia projektov ako planetavedomosti.iedu.sk prešla do reálneho života, dnes sme mohli mať skvelú platformu na domáce vzdelávanie,“poznamenal spoluzakladateľ iniciatívy Slovensko.Digital Gabriel Lachmann. Podľa Trendu ministerstvo školstva za uplynulých desať rokov minulo na tvorbu digitálneho obsahu sto až dvesto miliónov eur.

• O tom, že domáce vzdelávanie v čase pandémie hádže cez palubu deti, ktoré rodičia vzdelávať nevedia, v denníku SME píše antropologička a pedagogička Zuzana Sekeráková Búriková. Nad tým, že v súčasnej situácii kompetentní dostatočne nemyslia na deti z rómskych komunít, ktoré nemajú prístup k internetu, sa v blogu zamýšľa Anna Vichľová z programu Teach for Slovakia.

Analytička Miroslava Hapalová z iniciatívy To dá rozum a Centra inkluzívneho vzdelávania zdôrazňuje, že bez internetu alebo počítača nie sú len deti z osád. Musíme sa zamyslieť ako naozaj všetky deti udržať v kontakte so školou a nemať na ne zároveň neprimerané požiadavky,“ povedala Hapalová pre Eduworld.sk.

• Kým pri základných a stredných školách vláda zatiaľ nepočíta s možnosťou predĺžiť školský rok, niektoré vysoké školy nad takouto alternatívou uvažujú. Prvou z univerzít, ktorá sa pre tento krok rozhodla, je Prešovská univerzita. Výučbová časť letného semestra sa na nej má predĺžiť do polovice júna a skúškové obdobie do konca júla.

O tom, ako mimoriadnu situáciu prežívajú vysokoškoláci študujúci v Českej republike, ktorí sa rozhodli nevrátiť na Slovensko, píše Dávid Pásztor.

 

Všimli sme si

• Aj v uplynulom týždni vyšlo viacero článkov a rozhovorov o vzdelávaní detí v domácom prostredí:

x MiroslavaRichard Kiripolskí v rozhovore pre program Generácia 3.0 Nadácie Pontis odpovedajú aj na otázku ako deti doma motivovať k tomu, aby sa učili.

x O tom, ako školákom nastaviť denný rozvrh, píše pre portál Eduworld.sk Miroslava Žilinská.

x To, že koronavírus môže ochromiť školstvo, ale nie vzdelávanie, si myslí analytik Inštitútu ekonomických a spoločenských analýz Róbert Chovanculiak. Vo svojom komentári uvádza viacero tipov ako a kde učiť deti počas karantény.

• RTVS začala na Dvojke vysielať novú reláciu pre žiakov 1. stupňa základných škôl pod názvom Školský klub – Hodinka z triedy bez kriedy. „Nepôjde o klasické vyučovanie, ale o interaktívny a zábavný spôsob, ako sa niečo nové a zaujímavé dozvedieť aj mimo školy, ktoré sú teraz zatvorené. (…) Po 27. marci budeme na základe aktuálneho stavu v Školskom klube pokračovať, prípadne ho rozšírime,“ objasnil šéfdramaturg detskej tvorby RTVS Vladimír Balko.

• Na mimoriadnu situáciu v školstve reagovalo aj vydavateľstvo TAKTIK zamerané na tvorbu školských a vzdelávacích pomôcok, ktoré sa rozhodlo bezplatne sprístupniť interaktívne pracovné zošity.

• Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie zriadil telefonickú a e-mailovú linku pre rodičov a pedagógov. Prostredníctvom nich budú odborníci a odborníčky poskytovať podporu pri krízovej intervencii a radiť rodičom, ako aktuálnu situáciu vysvetliť deťom, vrátane žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a zdravotným znevýhodnením.

• Národný ústav detských chorôb zverejnil v rámci informačnej kampane o COVID-19 ďalšie video pre deti, tentoraz na tému – Ako sa správne nosí rúško.

• Nórska premiérka Erna Solberg zorganizovala špeciálnu tlačovú konferenciu, aby sa v súvislosti so šírením koronavírusu prihovorila deťom. „Máme tu teraz výnimočné dni. Školy a škôlky sú zavreté. Všetky športové a zábavné aktivity sú zrušené. A každý, kto bol v zahraničí, musí byť v karanténe, keď sa vráti domov,“ povedala premiérka s tým, že je v poriadku mať aj trochu strach. Zároveň deti ubezpečila, že pre väčšinu z nich je vírus neškodný a najviac nebezpečný je pre starších ľudí a tých, ktorí majú vážnejšie ochorenia. Následne premiérka spolu s ministrami odpovedala na otázky detí.

 

Editorka: Anna Dráľová | noveskolstvo.sk

Teraz najčítanejšie