Denník N

Strata práce kvôli koronavírusu – kde získať pomoc a ako povzbudiť ľudí, ktorí sú v rovnakej situácii

Autor fotky: Маша Реймерс na Pexels

Aj dospelí potrebujú uznať smútok, ktorý prežívajú – či sa to týka straty zamestnania, alebo iných strát, ktoré nás tieto dni stretávajú. Preto ak vám niekto povie, že prišiel o prácu z dôvodu prepúšťania kvôli koronavírusu, nepovezte ako prvé to, že výpoveď dostane v týchto dňoch ešte veľmi veľa ľudí. Skúste tomuto človeku vyjadriť ľútosť a povedať mu, že je úplne v poriadku cítiť smútok, hnev aj bezradnosť.

Momentálna situácia na svete súvisiaca s koronavírusom má rôzne negatívne dôsledky – jedným z nich aj ten, že ľudia môžu mať strach, že prídu o prácu, alebo o ňu naozaj prísť.

Ako človek pracujúci v tech oblasti som nečakala, že sa ma v týchto dňoch môže táto téma takto osobne dotknúť. Snažila som sa preto spísať odporúčania a rady pre ľudí, ktorým sa môže stať to isté a tiež pre tých, ktorí chcú pomôcť svojim blízkym túto situáciu prekonať.

Ako podporiť rodinu a priateľov, ktorí v tomto čase prišli o prácu

V tomto bode by som si rada pomohla článkom, ktorý pre NY Times uverejnila terapeutka Lori Gottlieb a ktorý si celý môžete prečítať tu. Lori uvádza, že v súvislosti s koronavírusom existuje kolektívna úzkosť aj kolektívne straty. Napriek tomu, že úzkosť je nepríjemná, je ľahšie priznať si ju, ako si priznať smútok. Poznáme dva druhy úzkosti – produktívnu a neproduktívnu úzkosť. Úzkosť môžeme zmeniť na niečo produktívne – zavolať známym, prichystať jedlo pre starších príbuzných alebo neproduktívne – stráviť celý deň pozeraním seriálov. Na druhej strane, smútok je pokojnejším procesom. Vyžaduje od nás, aby sme precítili našu bolesť, ktorú sa okolie snaží zmierňovať a robí tak aj napríklad aj vtedy, ak sa to týka detí.

Ak dieťa povie ,,Som smutný,“ rodič mu na to odpovie: ,,Nebuď smutný, poď si dať zmrzlinu!“ V čase koronavírusu môže dieťa povedať: ,,Som veľmi smutný, lebo mi každý deň chýbajú moji kamaráti“ a rodič, ktorý sa snaží zmierniť jeho bolesť povie: ,,Ale zlato, buď rád, že sme zdraví, máme šťastie! O chvíľu sa so svojimi priateľmi určite budeš môcť stretnúť.“ V prípade smútku však môže byť užitočnejšou odpoveďou ,,Viem, že si smutný. Chýbajú ti kamaráti a ja rozumiem, že je to pre teba veľká strata.

Rovnako ako deti, aj dospelí potrebujú uznať smútok, ktorý prežívajú – či sa to týka straty zamestnania, alebo iných strát, s ktorými sa tieto dni stretávame. Preto ak vám niekto povie, že prišiel o prácu z dôvodu prepúšťania kvôli koronavírusu, nepovezte ako prvé to, že výpoveď dostane v týchto dňoch ešte veľmi veľa ľudí. Skúste tomuto človeku vyjadriť ľútosť a povedať mu, že je úplne v poriadku cítiť smútok, hnev aj bezradnosť.

Odísť v dobrom

V tomto čase firmy prepúšťajú ľudí z toho dôvodu, aby znížili svoje náklady. Človek sa zrazu ocitne na zozname ľudí, ktorých je treba prepustiť, aby mohol zvyšok firmy naďalej fungovať – dôvodom prepustenia teda nemusí byť vyslovene to, že ste spravili niečo zlé alebo že ste neboli pre firmu vhodný človek, aj keď samozrejme niečo muselo zavážiť k tomu, aby ste sa na tomto zozname objavili aj vy. V tomto prípade môže byť ešte náročnejšie sa so stratou práce vyrovnať a tiež môže byť ťažké udržať svoje emócie a odísť v dobrom. Na druhej strane je dobré pre to spraviť čo najviac, ak pracujete z domu – rozlúčiť sa s kolegami prostrednítvom videohovoru, vypýtať si na seba spätnú väzbu aj referencie, ktoré môžu pomôcť pri hľadaní novej práce.

Na koho sa obrátiť v prípade, že sa psychicky necítite dobre a potrebujete pomoc

Nie každý má vo svojom okolí ľudí, na ktorých sa v ťažkých časoch môže obrátiť. Aj tým, ktorí okolo seba majú podporujúce okolie, môže padnúť vhod porozprávať sa s niekým, kto ponúka profesionálnu pomoc.

Bezplatná, anonymná a nonstop Linka dôvery nezábudka ponúka poradenstvo, emočnú podporu, rady aj informácie o možnosti ďalšieho riešenia problémov. Internetová linka dôvery pre mladých ľudí IPčko.sk poskytuje pomoc prostredníctvom chatu a emailu.

Ak vám pomôže zdieľať svoj príbeh a obavy s cudzími ľuďmi, môžete tak urobiť napríklad v subbredite /COVID19_support. Tento subbredit funguje ako miesto, kde ľudia hľadajú podporu v prípade, že sa boja vírusu, majú úzkosti, stratili blízkych alebo prácu.

Ako postupovať a na čo si dať pozor, keď prídete o prácu

Zmena úradných hodín na úradoch práce

Na základe prijatých opatrení boli upravené úradné hodiny pre klientov na úrade práce, sociálnych vecí a rodiny a to nasledovne – každý deň od 8:00 – 11:00. Zároveň bol vydaný zákaz vstupu rodičov s deťmi do priestorov úradu okrem nevyhnutných prípadov.

Pred tým, ako na úrad osobne pôjdete, odporúčam najprv telefonicky kontaktovať pracovníkov a dohodnúť sa na ďalšom postupe. V niektorých prípadoch je možné vybaviť potrebné náležitosti aj formou emailu.

Buďte oboznámení o to, aké sú vaše práva čo sa týka zmluvy so zamestnávateľom

Aj v prípade koronavírusu musí byť ukončenie pracovného pomeru zákonné. Zamestnávateľ môže dať zamestnancovi výpoveď z dôvodu zrušovania zamestnávateľa alebo jeho časti a z dôvodu, kedy sa zamestnanec stane nadbytočný vzhľadom na písomné rozhodnutie zamestnávateľa alebo príslušného orgánu o zmene jeho úloh, technického vybavenia alebo o znížení stavu zamestnancov s cieľom zabezpečiť efektívnosť práce alebo o iných organizačných zmenách.

V prípade ukončenia pracovného pomeru výpoveďou ustanovuje Zákonník práce výpovednú dobu, ktorá začína od prvého dňa kalendárneho mesiaca nasledujúceho po doručení výpovede a môže trvať od jedného do troch mesiacov. Ak sa zamestnanec so zamestnávateľom dohodne na ukončení pracovného pomeru, neviaže sa naň výpovedná doba, ale výška odstupného je v zákone upravená výhodnejšie. Platí to, že nárok na odstupné vo výške najmenej priemerného mesačného zárobku má v prípade dohody každý zamestnanec, aj ten, ktorého pracovný pomer trval menej ako dva roky. Bližšie informácie môžete nájsť na tomto odkaze.

Ak chcete pomáhať

Ak máte tieto dni chuť pomôcť ostatným ľuďom, môžete začať vo svojom okolí a to kontaktovaním rodiny a známych. Zistite, či nepotrebujú pomôcť doručiť nákup alebo sa iba porozprávať. Niektorí rodičia tiež môžu oceniť vašu pomoc s vypracovávaním domácich úloh s ich deťmi.

Mestské samosprávy tiež spúšťajú dobrovoľnícke programy, ktorých cieľom je vytvoriť komunitu ľudí pomáhajúcich pri zbere a distribúcii potravín, rúšok a ostatných materiálov. Aktivity, ktoré vaše mesto robí, môžete nájsť na webovej stránke samosprávy. Zároveň je však dôležité dodržiavať všetky zásady, aby ste chránili vaše zdravie aj zdravie ostatných.

Tipy na čítanie

Nižšie uvádzam niekoľko inšpiratívnych článkov, ktoré mi pomohli s mojím vlastným smútkom.

Mentálne zdravie a koronavírus:

– tipy pre mentálne zdravie od Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach – Ovplyvňuje koroavírus aj naše psychické zdravie?

– článok od Zuzany Matuščákovej pre Forbes – Ako bojujem s úzkosťami z koronavírusu? 

– článok Alicie Adamczyk pre CNBC- How to cope with financial stress and anxiety during the coronavirus pandemic

– analýza Coronavirus: The hidden impact on employee mental health

Príbehy ľudí, ktorí prišli o prácu:

– článok Rose Stokes pre Vice – I got fired in the middle of the coronavirus outbreak 

– článok od autorov Francesca Gillett a George Bowden pre BBC – Coronavirus: Workers describe being hit by job losses and uncertainty

– článok Alamary Abgarian – People share hearbreaking stories of how coronavirus is affecting their jobs

 

Autor fotky: Маша Реймерс na Pexels

Teraz najčítanejšie

Lenka Kružlicová

Absolventka fakulty medzinárodných vzťahov a diplomacie so skúsenosťami s prácou v tech startupoch v oblasti starostlivosti o zákazníkov.