Denník N

Cadillac Eldorado ’63 – ’64: V najlepšej forme

Hovorí sa, že víťaznú zostavu uprostred zápasu nemeň. Nevymýšľaj, keď máš úspech. Platí to aj v automobilovom biznise?

Piata generácia Eldorada sa mierne uskromnila a čiastočne prispôsobila novým trendom dizajnu, ale nestratila takmer nič zo svojho puncu výnimočnosti, luxusu a kvality. Dizajn bol menej oblejší a viac čistejší, nenápadnejší. Detaily boli stále prepracované a samozrejmosťou bola výnimočná výbava. Do ďalších rokov Eldorado ladilo formu, nová generácia mala byť síce menšia a menej pompézna ako boli modely z rokov 1959 – 1960, ale na druhej strane štýlovejšie ako bola prechádzajúca generácia z rokov 1961 – 1962.

Blog o prvej generácii.

Blog o druhej generácii.

Blog o tretej generácii.

Blog o štvrtej generácii. 

Blog o piatej generácii.

Šiesta generácia (1963 – 1964).

Píše sa rok 1963. V januári stratila NASA kontakt s družicou Mariner 2, ktorá bola vypustená ešte v v auguste 1962 s cieľom preletieť okolo Venuše a zaslať na Zem údaje o teplote, atmosfére, magnetickom poli a radiácii. Misia bola splnená. V marci bola zatvorená väznica v Alcatraze. Počas Občianskej vojny bola vybudovaná pevnosť, ktorá bola v roku 1909 zbúraná a v roku 1912 tu vznikla väznica. Od roku 1972 je sprístupnená verejnosti. V júni vyštartovala do vesmíru raketa Vostok 6 s prvou kozmonautkou na palube: Valentina V. Tereshkovova. V auguste predniesol svoj prejav Martin Luther King kde zaznela slávna veta „I Have a Dream.“ Pokračovala kampaň za rovnosť afroameričanov, čo zo strany bielych vyvolávalo násilný odpor. Ešte v apríli bol Luther zatknutý v Birminghname v štáte Alabama za demonštrovanie bez povolenia, bolo to jeho 27. zatknutie. Z väzenia napísal dnes už známy „Letter from Birmingham Jail.“ V novembri bol zavraždený americký prezident Kennedy. Viceprezident Johnson zložil slávnostnú prísahu vo vzduchu v Air Force One len dve hodiny po vražde. Prezidenta zastrelil Lee H. Oswald. Následne ho počas policajného transportu do väznice zastrelil majiteľ nočného klubu Jack Ruby.

V USA sa začína používať systém poštových kódov ZIP (niečo ako naše PSČ). Americká firma AT&T uvádza tlačítkové telefóny s tónom, ako alternatívu ku klasickým vytáčacím. Holandská firma Philips prvý krát používa magnetofónovú kazetu na nahrávanie a prehrávanie audio zvuku. Americká firma Alcoa uvádza na trh hliníkové plechovky pre nealko nápoje a to s otváracím mechanizmom ako ho poznáme dnes. Americká automobilka Studebaker končí produkciu automobilov, po 59 rokoch výroby.

Postupne sa rozbieha Beatlemánia, hoci je ešte stále len v rannom štádiu. Vydáva sa prvý album Please Please Me a singel I Want To Hold Your Hand. V UK dosiahli prvú pozíciu so singlom From Me to You už v apríli a následne aj v novembri so singlom She Loves You. Ešte v tom istom roku nahrávajú aj druhý album, With the Beatles, ktorý vychádza už aj v USA. V britskom BBC vysielajú prvú epizódu seriálu Doctor Who. V kinách sú filmy Ako zabiť vtáčika (How to Kill a Mockinbird), Cleopatra, Najdlhší deň (The Longest Day) či Lawrence z Arábie (Lawrence of Arabia).

Narodili sa Johnny Depp, Michael Jordan či Big Kenny. Jednotkou rebríčka Billboard je skladba Surfin’ U.S.A. od The Beach Boys.

Do predajní sa dostáva v poradí šiesta generácia Eldorada. V tento rok sa Eldorado stalo členom rodiny Fleetwood a existovali len tri modely značky Cadillac, pre ktorá dodávala karosériu firma Fleetwood. A to sedan Cadillac Sixty Special (4-door hardtop), limuzína Cadillac Series 75 (4-door sedan, limousine) a – Cadillac Eldorado. Táto zmena sa udiala preto, lebo Series 75 sa prestal ponúkať v prevedení 2- a 4-dverový kabriolet (2- or 4-door convertible). Z veľkej časti je ale „nové“ Eldorado len výrazne vynovený ročník ’62. Nový výrobca karosérie však priniesol chromovanú lištu proti odletujúcim kamienkom a samozrejme insígnie Fleetwood v zadnej časti. V prednej časti ju spoznáme podľa zmeneného dizajnu predných blatníkov, svetiel a masky (ktorá mala otvory v tvare obdĺžnika vpredu aj vzadu, podobne ako Sixty Special). Ročník ’63 akoby sa opäť chcel vrátiť k roku 1960, kedy bol štýl na prvom mieste. Predné blatníky opäť vystupujú nahor a netvoria jednoliaty celok s prednou kapotou. Predné svetlá sa opticky posunuli vyššie a sú viac zapustené. Pod nimi pokračuje predná maska (zalomená v tvare „V“), ktorá sa prechádza aj do bokov a pokračuje až k predným kolesám. Predné nárazníky siahajú viac dopredu, zatiaľ čo plutvy na zadných blatníkoch sú opäť o niečo nižšie, aby vznikol dojem z nižšieho profilu vozu.

Ostré hrany z bokov sú preč, už žiadna dvojitá plutva smerujúca do zadnej časti. Namiesto toho vidíme uhladenosť a viac chrómu. Napríklad na leme predného blatníku a na prahoch popod bočné dvere až k zadnej časti. Opäť je to čiastočný návrat prelomu 50. a 60. rokov, ale tam, kde sme vtedy videli okázalosť a množstvo ozdôb, teraz vládne jednoduchosť. Ale štýlová.

Interiér do značnej miery vychádza z predchádzajúcej generácie. Prístrojová doska je o trochu členitejšia, viac zapustená a pôsobí drahším dojmom. V interiéri ste si mohli vybrať až zo 143 možností obkladov a materiálov. Vlna, koža, nylon, drevené obklady prístrojovky a dverí… toto nemal nikto.

Výbava bola prakticky rovnaká ako minulý rok.

Po dlhšom čase nastala významná zmena pod kapotou. Tým teraz nemyslíme mierny nárast objemu či úpravu kompresie ako za posledných 14 rokov, ale veľkú aktualizáciu Cadillac V8. Nový motor bol rozmerovo menší, ľahší a efektívnejší. Paradoxne, objem aj výkon ostali rovnaké. Teda 390 kubických palcov (6.4l) a 325 koní. Prevodovka ostala 4-stupňová Hydra-Matic. Táto kombinácia ponúkala najnižšiu spotrebu, ktorú sa podarilo zlepšiť až o viac ako 10 rokov neskôr.

Cena sa nijako výrazne nemenila, pravdepodobne ostala na úrovni 6 477 USD.  Predaje rástli na 1 825 kusov.

Pokračujeme rokom 1964. Prezident Johnson podpísal v júli Civil Right Act, ktorým sa stala diskriminácia na základe rasy, vyznania, pohlavia, pôvodu či farby pleti ilegálna. Bola zakázaná segregácia na verejnosti (oddelené priestory či zákaz vstupu pre „čiernych“). Týmto skončila platnosť zákonov Jima Crowa z prelomu storočí, ktoré prichádzali do platnosti po konci Občianskej vojny a platili hlavne v južanských štátoch. Tieto zákony zastávali princíp, že ľudia sú si rovní, ale jednotlivé rasy by mali žiť oddelene. Afroameričania či Indiáni boli neustále vnímaní ako menejcenní a bieli sa k nim aj tak správali. Od roku 1964 napríklad nemohli hotely odmietnuť poskytnúť ubytovanie Afroameričanom, čo bola predtým bežná prax. Paradoxne, v americkej armáde slúžili vedľa seba všetci Američania bez ohľadu na rasu. Podobne na pracovisku vo federálnych úradoch bola segregácia zakázaná už v roku 1913. Martin Luther King v októbri dostal Nobelovu cenu za Mier, ako najmladší v histórii. V tomto istom roku bol však Nelson Mandela a ďalších 7 ľudí odsúdených na doživotie v Južnej Afrike.

V Londýne začína premávať metro bez šoférov. Japonská firma Sony uvádza na trh prvý VRC domáci videorekordér. V Japonsku funguje prvá dráha vysokorýchlostných vlakov. Začína sa používať programovací jazyk BASIC. V USA vynašiel Douglas Engelbart počítačovú myš. Iný Američan, Marc A Chavannes vymyslel bublinkovú fóliu. Vyrobili prvý Ford Mustang.

Beatlemánia začína naberať na obrátkach. V UK Beatles už okupovali prvé miesta rebríčka, v USA sa o nich ale len začínalo hovoriť. 9. Februára mali vystúpiť v Ed Sullivan’s show a preto hneď na nový rok vydali singel I Want to Hold Your Hand v USA. V polovici januára už boli v rebríčku, na konci januára boli na 3. priečke. Hneď na začiatku februára boli na čele Billboard rebríčka a kým ich mohol niekto zosadiť, 7. Februára vystúpili z lietadla na Kennedy Airport a mánia sa oficiálne začala. Podľa plánu vystúpili v šou v TV a udržali si až 7 týždňov prvú pozíciu. A ako možno tušíte, novou jednotkou v rebríčku bola opäť skladba Beatles – She Loves You. Kraľovala rebríčkom dva týždne. Na začiatku apríla ju vystriedala ďalšia skladba Beatles, Can’s Buy Me Love a ostala tam až do 9. mája, keď sa na prvé miesto dostal Luois Armstrong s Hello Dolly. To znamená, že Beatles boli viac ako tri mesiace nepretržite na čele rebríčka s tromi rôznymi skladbami. Do konca roka boli na čele ešte s ďalšími tromi skladbami. Takže v jeden rok mali 6 hitov na prvom mieste. To sa nepodarilo nikomu. Elvis mal najviac 4 hity na čele rebríčka za jeden rok a podarilo sa mu to dvakrát koncom 50. rokov. Beatles však mali v tomto roku naraz 13 singlov v rebríčku Billboard 100, čo sa teda nepodarilo nikomu. Tento úspech vydláždil cestu aj ďalším kapelám a nastala tzv. britská invázia do USA. Na úspešné turné tam sa vydali aj The Rolling Stones (ktorí práve vydali prvý album) či Animals. Menej pozitívnym trendom pre UK bolo, že podobným smerom sa vydávali aj britskí vedci, prvý krát sa začína hovoriť o „odlive mozgov“.

Na Broadwayi má premiéru muzikál Hello Dolly. V kinách sú filmy ako My Fair Lady či Mary Poppins. Roald Dahl napísal Charlie and the Chocolate Factory (Charlieho továreň na čokoládu). Bob Dylan vydal The Times They Are a-Changin, skladbu, ktorú mnohí považujú za najväčšiu klasiku 60. rokov, keďže presne zachytáva zmeny v spoločnosti. Keďže oficiálne rádiá v UK nehrajú rock, na lodiach kotviacich ďalej od pevniny vznikajú pirátske rozhlasové stanice. Prvou je Radio Caroline.

Narodili sa: Teri Hatcher, Keanu Reeves, Russell Crowe či Lenny Krawitz. Jednotkou rebríčka Billboard sú Beatles so skladbou I Want To Hold Your Hand. V prvej desiatke majú ešte skladbu She Loves You, na druhom mieste.

Druhý modelový ročník šiestej generácie Eldorada priniesol na pohľad len minimálne zmeny. Predná maska bola rozdelená horizontálnou priečkou na dve polovice rovnako ako predchádzajúci rok, ale línia je teraz výraznejšia a nie chromovaná, ale lakovaná vo farbe karosérie. Smerovky sú skryté pod mriežkou predného grilu na maske.

Pohľad zboku odhalí absenciu krytov zadných kolies (fender skirts) a už len minimálne zadné plutvy. Zadná časť je už doslova minimalistická, menší zadný gril a ešte jednoduchšie zadné svetlá.

Výhodou tejto generácie bolo, že luxusné vymoženosti, ktoré pred pár rokmi ponúkalo len Eldorado Brougham (ktoré stálo výrazne viac ako ostatné modely Cadillacu), bolo teraz možné si objednať aj do „bežného“ Eldorada. Úplnou novinkou (a to aj v automobilovom priemysle), bola plne automatická klimatizácia, ktorá okrem teploty regulovala aj vlhkosť. V katalógu ste to našli ako Comfort Control.

Veľké zmeny sa udiali v pohonnom ústrojenstve. Motor, ktorý bol prepracovaný už minulý rok, mal teraz zvýšený objem na na 429 palcov, teda 7l. Výkon stúpol na 340k.

Eldorado zároveň patrilo k modelom, ktoré medzi prvými dostali úplne novú prevodovku Turbo-Hydramatic (ďalšími modelmi boli De Ville a Sixty Special – ostatné ju dostali o rok neskôr). Táto bola síce len trojstupňová (pôvodná mala štyri stupne), ale radila hladšie.

Cena išla minimálne nahor, ale zostala tesne pod 6 500 USD. Predaje mierne rástli, predalo sa 1 870 ks. . Dĺžka vozidla bola aktuálne 223 palcov (zhruba 5.66m), rázvor 129.5 palca (zhruba 3.29m) a váha 4 800 – 5 000 libier (teda 2200 – 2300 kg). Eldorado teda bolo len trošku dlhšie, inak zostalo rovnaké.

Ročník ’63 aj ’64 stál ako nový 55 000 USD v prepočte na dnešné ceny. Ročník ’63 v peknom stave je možné zohnať za 60 000 USD. Ročník ’64 stojí od 34 500 USD. Samozrejme, menej prestížne a menej vybavené (ale technicky a dizajnovo veľmi príbuzné) modely ako De Ville, sa dajú kúpiť aj za dvoj-tretinovú cenu.

Tu stál Cadillac tesne nad priepasťou vlastnej sebaistoty. Už čoskoro mal prísť krutý boj o definíciu luxusu. Už ďalší rok Cadillac uvedie nový model, Calais. Bude to nový malý model, ktorý nahradí doterajší Series 62 (z ktorého Eldorado úplnom začiatku viac či menej vychádzalo). Lenže nový model nebude ani taký štýlový, ani taký luxusný ako Series 62. Bude sa porovnávať s vozmi ako Oldsmobile Ninety Eight alebo Buick Electra – a nebude oveľa lepší. Nehovoriac o tom, že Ford uvedie nový model LTD ako „luxus pre obyčajného človeka“. Cadillac zaspí na vavrínoch a príde o piedestál. Nebude to hneď, ale tu to začne. Značka prestane byť po roku 1964 taká inovatívna a radikálna. Už v roku 1965 prídu na trh kotúčové brzdy, vstrekovanie paliva a ďalšie novinky. Prinesie ich však Ford a Mercedes Benz. Cadillac mal pritom schopných ľudí, v dieľňach a laboratóriách naďalej vznikali radikálne návrhy. Vyvíjal sa dokonca motor V12, čo vtedy nemal skoro nikto. Lenže značka mala úspech a nechcela riskovať. 85% bohatých ľudí malo Cadillac ako prvú voľbu, tak prečo meniť úspešný recept? Z odstupu viac ako pol storočia sa im ale dá rozumieť. Aj dnes má ročník ’64 Eldorado punc a nevyzerá tak zastaralo ako dobové luxusné Buicky či Chryslery ani tak skromne ako Continentaly. Predstavujú športovca na vrchole svojich síl, ktorý má za sebou veľa vyhraných pretekov a ešte nezačal slabnúť z dôvodu stredného veku. Tento ročník zároveň znamenal koniec 20-ročnej éry ikony automobilového dizajnu – štylizovaných plutiev v zadnej časti. Aj ďalší ročník bude mať na vrchole zadných blatníkov hranu, ale už to prosím nevolajme „plutva“ (tail fin).

curbsideclassic.com

thepeoplehistory.com

wikipedia.com

auto.howstuffworks.com

conceptcarz.com

carsevolution.net

hemmings.com

classiccars.com

topspeed.com

Teraz najčítanejšie