Denník N

Koronadenník 3

Čítam, čo iné mi zostáva. Korona vírus má úžasný marketing. Zaujal ma obrázok „Vírusu“ na SME Primár 3.4.2020. Mám rád obrázky prírody, aj ten v mikrosvete.

Možno je tu spomienka, ako som štvorročný jazdil v sanitke vedľa starého otca, ktorá prevážala pacientov s infekciou TBC. Prízvukovali mi všetci, aby som sa držal ďalej, lebo to na mňa skočí. Pacient bol vždy uzavretý v zadnej časti sanitky, ja vpredu,  bál som sa aj dýchať… Dokonca mám mikroskop, už druhý, prvý sa mi pokazil. Videl som obrázky dostupnej prírody. Baktérií, ktoré sú väčšinou po celé stáročia rovnaké a nebezpečné, len v knihe. Sú vzorom pre Pandémie v minulosti bez zmeny. Infekcie mohli mať, rôzny pôvod a názov. Ľudia to však zovšeobecnili do jedného názvu, „Čierna smrť!“

Citujem z článku. Vírusy mutujú neustále, v prírode prakticky nedokážeme nájsť dva úplne identické vírusy. „Vyvíjajú sa mimoriadne rýchlo, sú evolučne flexibilné, preto sa ich genetická informácia neustále mení,“ vysvetlil v rozhovore pre SME virológ Boris Klempa. Je preto prirodzené, že sa genóm vírusu bude na rôznych kontinentoch či v rôznych krajinách do istej miery líšiť.

A tu je kameň úrazu!

Keď sa vírus líši, ako vieme, že ide stále o ten istý vírus, ktorý sa sleduje, dostal meno a verejnosť je informovaná, presne!?

Ako vieme, že tie čísla, skutočne predstavujú úmrtia na COVID-19, keď vidíme, že väčšinou sa tápe, čo je príčinou úmrtia a nakoniec má pacient viac chorôb a buď si zabudol vziať lieky, moja osobná skúsenosť alebo mu ich nedali, lebo všetci zo strachu pred nákazou utiekli a dotyčný zomrel od smädu a hladu?

Kamarát mi píše, že som „Cynik“, keď porovnávam, neporovnateľné úmrtia a staviam sa prípadne, do role Boha alebo člena štátnej komisie, ktorá preberá „štátny cynizmus“ rozhodujúci o živote a smrti. Kto je to cynik? Človek, ktorý pozná cenu všetkého, ale nepozná hodnotu ničoho-podľa Oscara Wildeho? Či, Cynik je parazit civilizácie? Cynik, či tak hovorí idealista realistovi?

Nuž, buďme múdri, ak sa vírus tak často mení a každý deň, nás nebombardujú výsledky štatistiky, že koľko ľudí umrie ročne alebo denne, na sezónne ochorenie (obyčajnú chrípku-dávam ju do zátvorky, kedže je to vraj známy koronavírus a všetky očkovania, boli len akože na dosiaľ známe mutácie),  na maláriu, samovraždy, havárie, HIV/AIDS, alkohol, fajčenie, rakovinu, hlad. Všetky dôvody úmrtia, sú desivé. Niektorým však dáva štát v marketingu prednosť. Systémovo, každú chvíľu vidím na verejnosti, ak si niekto zapáli a máva pri tom bezohľadne škatuľkou cigariet s ukrutným obrázkom vyvinutej choroby z fajčenia, často to je rakovina. Vždy je mi z toho zle, aj keď nefajčím. Ale zaráža ma, že už je tu rozdiel v štatistike, ked sa uvádza úmrtie na fajčenie a samostatne na rakovinu.

Žena mi hovorí, asi mám „Koronu“ a ja odpovedám, určite, lebo ja som ju mal pred rokom. Spomíname na udalosti, príznaky a tiež na to, že som skúšal všetky možné sirupy od kašla. Asi vždy zaberá, nový kokteil, ale to musíte osobne skúšať, miešať a miešať. Chodiť sa radiť, do lekárne k odborníkom alebo k šamanom na dedine, kde ešte rastú, možno nejaké zdravé byliny. Ak nevládzete, vyhľadajte pomoc, ale nedávajte na dvere oznam, že ste v karanténe. To Vás pomoc, bude veľkým oblúkom obchádzať. Susedia si budú robiť tajne, odvážné „selfie“ s Vaším oznamom. Dojem? Vírusu sa podarilo urobiť, dokonale odstrašujúci marketing. Operácia s minimálnymi nákladmi, je výsledne gigantická škoda.

Politik, chce vždy len dobro a keď nie, určite to sľubuje pred voľbami. Naposledy som tak videl rozprávať, premiéra Orbána v parlamente. Pre dobro národa, zrušili parlament, už ho nemuseli vypaľovať, veď viete, Vírus. Niečo mi to pripomína, hlas znel vtedy freneticky naliehavo, šlo o životný priestor. Alebo o niečo iné?

 

Teraz najčítanejšie

Miroslav Ferkl

Je o čom písať, je čo riešiť, bez vetra sa lístok nepohne a bez slova vysvetlenia, sa Svet nedočká pokroku.