Denník N

Vo vzdelávaní máme aj inú možnosť. Nie prikazovať zmenu, ale umožňovať ju.

10.4. bude mesiac, odkedy k nám prišla zmena. Ono zmena sa deje neustále, ale tak pomaly, že ju takmer nevnímame. Táto však bola taká veľká a stala sa tak rýchlo, že sa nedalo nevšimnúť si ju.

Osvedčené postupy, ktoré fungovali desaťročia, sú zrazu nepoužiteľné. Ľudia sú nervózni, nadávajú, učitelia nestíhajú pripravovať materiály, rodičia nezvládajú podľa nich učiť svoje deti.

Čím to je, že sú rodiny a školy, kde zatvorenie škôl spôsobilo čistú katastrofu a inde zase fungujú takmer bez problémov? Veď všetci sme rovnako netušili, čo nás čaká.

Je to tým, že sme rôzni. Niekto sa ľahšie prispôsobuje, s iným nepohne ani buldozer. Niekto rád experimentuje, nebojí sa riskovať a neúspech vníma ako skúsenosť. Niekto dokáže lepšie rozpoznávať trendy a nájsť v nich pozitíva a výhodu pre seba aj svoje okolie, iný každú zmenu chápe ako ohrozenie priam koniec sveta.

Preto sú tu tí, ktorí na zatvorenie škôl zareagovali rýchlo a efektívne, ale aj takí, ktorí to nezvládajú a, pochopiteľne, aj tí, ktorí ešte stále nechápu a prekvapení sa pozerajú okolo seba ako John Travolta v Pulp Fiction.

Po mesiaci online vzdelávania už vieme, že sme novú situáciu zvládli a na základe skúseností a spätnej väzby od rodičov veci dolaďujeme a zlepšujeme sa. Lebo aj v tejto veľkej Zmene sa neustále dejú zmeny. Zmena je istota.

A zmena čaká aj školský systém, či sa to už niekomu páči alebo nie. Jeho ozubené koleso sa riadne zadrelo. Práve teraz je ten ideálny čas. Žiadny minister školstva nebol v lepšej situácii. Žiadny doteraz nemal k dispozícii takú kritickú masu veľmi ale veľmi nahnevaných rodičov volajúcich po zmene ako ten súčasný.

Rozhodujúce bude, ako sa zmena vo vzdelávaní bude realizovať. Či tak ako doteraz, keď sa všetky reformy realizované politikmi a úradníkmi diali príkazmi zhora. Tu, toto, všetci, všade naraz. Tri-štyri teraz! Bez ohľadu na to, či jednotlivé zložky systému – zriaďovatelia, pedagógovia, rodičia, deti – boli na danú zmenu pripravené. Výsledky týchto reforiem poznáme.

Je ale aj iná možnosť. Nie prikazovať zmenu, ale umožňovať ju.

Je potrebné pomenovať ideálny stav, zadefinovať potreby a očakávania spoločnosti na základe prognóz a umožniť zriaďovateľom, pedagógom a rodičom podľa ich schopností a možností približovať sa k ideálu. A mohlo by byť tých ideálov aj viac. Veď sme rôzni.

Niektorí začnú hneď, lebo na zmenu už dlho čakali, iní sa budú s nadšením učiť od tých, ktorí boli pripravení a budú aj tí, pre ktorých bude výzvou zmeniť hlavne seba.

Teraz najčítanejšie