Denník N

Korona-panika ve vládě a prosil bych si odbornější přístup

Ve vládě evidentně panuje panika z šíření koronaviru na Slovensku. Jinak si neumím vysvětlit soft-Lockout za asistence armády a policie, který nám vláda naordinovala přes velikonoce a který aktuálně působí nevyčíslené škody. Vadí mi na tom tři věci.

Za 1. Vláda evidentně považuje většinu svých občanů za kriminálníky, tedy lidi, kteří nedodržují zákony. Jak jinak ohodnotit chování typu: vyhlásím zákon a pošlu ozbrojené síli do ulic dozírat u každého občana na jeho dodržování. Chování vlády má k harmonickému soužití daleko. Když mě někdo poprosí abych pokud možno nevycházel z domu, a vysvětlí mě proč, rád to udělám. Bohužel tato vláda má pocit, že toto není typické chování slovenského občana.

Za 2. Každé opatření ale i zákon by měl povinně mít přílohu „Vyčíslení dopadu na ekonomiku“. Jinými slovy kolik nás ta sranda bude stát.  Například si vymyslím: Opatření soft-Lockout

  • 2,3 miliony člověko-hodin
  • – 950mil eur
  • +3560 nezaměstnaných
  • omezení přístupu k základním potravinám 25% populace po dobu 5dní
  • omezení lékařské starostlivosti pro 75% populace  po dobu 5dní

Za 3. Vláda lidi neiformuje jasně na základě jakých podkladů vydává nová tvrdá opatření.

Já chápu, že v některých zemích se koronaviru daří, ale v jiných zase stagnuje a to i po několika týdnech, viz Slovensko.

Argument typu „vedci nám odporučili…“ a nebo „v Rakúsku zaviedli…“ mě jaksi mentálně neuspokojuje.

A pokud mám být zděšený z modelů, simulací a grafů předpovídající šíření choroby, tak bych chtěl upozornit, že první grafy, které nám předváděli v polovici marca předpovídali na dnešek okolo 10000 nakažených při nejmírnějším průběhu. Novější grafy mají už větší přesnost? Upozorňuji, že matematický model je matematická funkce s několika neznámými koeficientami, která se snaží zjednodušeně popsat složitou realitu. Neznámé koeficienty třeba identifikovat a nejčastěji se to dělá na reálných datech, kterých máme málo a tomu odpovídá přesnost modelu. Problém je korektně namodelovat stroj, natož společenost a nebo biologický proces.

Prostě při přijímání opatření jako je lockout ale i normálních zákonů musí vláda vždy představit špičkovou analýzu. Tato analýza musí jasně definovat jaký problém jde řešit a měla by předpovědět pozitivní důsledky opatření. V případě lockoutu by to mělo být něco v tomto smyslu: „Na základě analýzy nově nakažených za posledních 10 dní jsme zjistili, že je způsobila hlavně vysoká mobilita obyvatelstva. Omezením pohybu mezi okresy odhadujeme zredukovaní počtu nakažených o 50% a za tím komplet statistika. „

Teraz najčítanejšie

Hynek Prochazka

Inženýr VUT Fakulty elektrotechniky a informatiky v Brně obor Kybernetika, automatizace a Měření. PhD mám z Ecole Nationale Polytechnique de Grenoble, Francie, obor teorie řízení Dva roky jsem pracoval jako vědecký pracovník na Université Louvain la Neuve , Belgie Měsíc jsem hostoval na Australian National University, Canberra, Australie Svoje zkušenosti z oblasti řízení systémů jsem zhodnotil založením firmy na Slovensku, která se zabývá vývojem, návrhem, optimalizací a realizací řídících systémů. Vyvíjíme a aplikujeme vlastní open-sourcový řídící systém integrující poznatky z oblasti teorie řízení a moderní IT technologie.