Denník N

Pochopila som, že nie som spasiteľ. Šancu však musia dostať všetky deti

Daniela Sochorová vyštudovala učiteľstvo a učiť chce väčšinu svojho života. Motivovali ju k tomu pozitívne vzory učiteľov na základnej, strednej aj vysokej škole. Rozhodla sa, že aj ona chce byť takým vzorom a inšpirovať ďalších. Prihlásila sa preto do leadership programu Teach for Slovakia, ktorý jej poskytuje nielen priestor na rozvoj učiteľských zručností, ale aj pridanú hodnotu v podobe osobnostného a profesionálneho rastu a komunity rovnako činorodých ľudí.

Blog vznikol ešte pre vypuknutím svetovej pandémie. Chceli sme si ho odložiť na časy, keď kríza pominie, ale nádej a odhodlanosť, ktoré vyžarujú z Danielinho rozprávania, sú možno práve to, čoho tieto dni treba viac.

Pre Teach sa teda rozhodla z viacerých dôvodov.  Z veľkej miery bola ovplyvnená skúsenosťou z matematického krúžku, ktorý viedli na Luníku IX počas vysokej školy spolu so školiteľkou a spolužiačkami z Prírodovedeckej fakulty UPJŠ.

Tam som si uvedomila aké obrovské rozdiely sú medzi deťmi z rôzneho prostredia a ako to ovplyvňuje ich vyhliadky do budúcnosti. Hnevalo ma to a cítila som veľkú chuť prispieť k tomu, aby sa to zlepšilo. Zároveň sa mi zdalo, že v náročných podmienkach s množstvom podpory, ktoré tento program ponúkal, sa môžem veľa naučiť.”

Daniela vyštudovala učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a matematiky. Množstvo absolventov pedagogických fakúlt si vyberá inú cestu ako učenie. Čím je to podľa nej spôsobené?

“Určite veľkú úlohu zohráva plat učiteľov, nie je to však jediný faktor. Od mnohých spolužiakov, ktorí sa nakoniec rozhodli robiť niečo iné, som počula, že učiť ich baví, ale za takých podmienok to robiť nebudú. Podmienkami mysleli plat, postavenie učiteľa v spoločnosti, byrokratické zaťaženie, neefektívnosť v školstve či zvyšujúce sa nároky na učiteľa zo strany rodičov. Vedeli, že sa uplatnia aj inde a rozhodli sa to využiť. Ja sama som neraz počula výrok, že učiteľom sa človek stáva, keď nedokáže robiť nič iné. Keď sa na vás takto spoločnosť pozerá, nemáte chuť v týchto podmienkach dať v triede sto percentný výkon.”

» Hnevala ma obrovská nerovnosť medzi deťmi a cítila som veľkú chuť prispieť k tomu, aby sa situácia zlepšila. «

Učiteľkou pre lepšie šance všetkých detí

Napriek nepriaznivým podmienkam sa Daniela rozhodla učiť. Momentálne pôsobí na základnej škole v Terni – je to obec na východnom Slovensku neďaleko Prešova. Je triedna šiestakom a učí matematiku, angličtinu a aj hodinu kreatívneho čítania.  Jej žiaci pochádzajú z rôznych prostredí a každý z nich je úplne iný. Časť z nich je priamo z Terne, viacerí však dochádzajú z okolitých dedín či neďalekej rómskej osady. Pre Danielu je fascinujúce spoznávať ich.

“Osobnosti mojich žiakov sú veľmi rôznorodé – niektorí majú radi futbal, iní tanec, ďalší najradšej kreslia, niektorí sú snaživí, iných na hodine ovládne lenivosť, niektorým sa v sebakontrole darí viac, iným menej, jedni sú utiahnutí, iní showmani triedy.  Čo však väčšinu z nich spája je, že chcú niekam zapadnúť, chcú, aby ich ostatní videli, ocenili, mali radi. Chcú pozornosť a vidieť, že niekomu na nich záleží.”

Danielu veľmi teší, keď vidí u svojich žiakov iniciatívu.  Keď sa rozdávali polročné vysvedčenia, chcela svoju triedu zobrať na interaktívnu výstavu o matematike do Prešova. Deň predtým sa veľká časť triedy zasekla, že z rôznych dôvodov nechcú ísť, a tak podpísané informované súhlasy rodičmi doniesli len štyria žiaci, čo bolo príliš málo na to, aby mohli výstavu navštíviť v rámci vyučovania.

“Vtedy sa iniciatívy chopili moji dvaja žiaci. Spýtali sa, čo treba na to, aby sme predsa na ďalší deň mohli ísť. Povedala som, že potrebujem podpísané informované súhlasy ešte v ten deň. Za pár hodín presvedčili zvyšok triedy, že to bude super, vypýtali si prázdne informované súhlasy, poobede navštívili všetkých rodičov spolužiakov, presvedčili aj ich a o tretej poobede už klopali na zborovňu aj s potrebnými papiermi. Títo chalani neboli z Terne, ale z osady, ktorá je vzdialená viac ako kilometer a keďže im v tom čase nešiel žiadny autobus, prišli peši. Bola to veľká vec. Na exkurziu sme nakoniec išli, no to, čo tomu predchádzalo ich pravdepodobne naučilo oveľa viac.”

Nerovnosť šancí je najväčšou výzvou

V prostredí, v ktorom momentálne pôsobí, vidí dve veľké výzvy. Prvou je nerovnosť šancí. To, kde sa dieťa narodí, má obrovský vplyv na to, ako sa mu bude dariť v škole a v konečnom dôsledku ako bude vyzerať jeho život. Veľkou mierou do toho vstupujú socio-ekonomické faktory, ale aj v akom regióne sa dieťa narodí a ako je ten región rozvinutý. Ďalšou výzvou je podľa Daniely nespokojnosť učiteľov. Kým sa oni budú cítiť nedocenení a nebudú mať priestor na kreativitu a sebarealizáciu, budú mať pocit bezmocnosti pri riešení problémov na školách a tak nebudú môcť plnohodnotne učiť.

“Myslím si, že z veľkej časti je to o ľuďoch. Do školstva musíme dostať tých najkvalitnejších ľudí. A nemyslím len do škôl, ale na všetky pozície – od učiteľov, špeciálnych pedagógov a riaditeľov, zamestnancov vo vzdelávacích inštitúciách, úradníkov na ministerstve až po ministra alebo ministerku školstva. Zároveň si myslím, že sa musíme sústrediť na ľudí, nie na papiere a tabuľky. Potrebujeme aby sa žiaci a učitelia necítili ako v klietke, zviazaní nezmyselnými povinnosťami a pravidlami, ktorým nerozumejú.”

» Väčšinu detí spája chuť niekam zapadnúť, chcú, aby ich ostatní videli, ocenili, mali radi. Chcú pozornosť a vidieť, že niekomu na nich záleží. «

Vďaka programu Teach for Slovakia a sieti Teach for All sa Daniela dostala na stáž na londýnsku King Solomon Academy. Tam videla pozitívny príklad, ako sa aj v ťažkých podmienkach dá robiť skvelá práca. King Solomon Academy je škola, ktorá má žiakov z najchudobnejších častí Londýna. Keď do školy nastupujú, často nevedia dobre po anglicky. Absolventi sa však dokážu dostať na vynikajúce univerzity.

Som presvedčená, že obrovský dopad na to, ako sa im darí, má charakterové vzdelávanie, ktorému sa na tejto škole prikladá veľký význam. Žiaci sa tak učia nielen matematiku, vedu či anglický jazyk, ale dennodenne pracujú na svojej vytrvalosti, sebakontrole, zodpovednosti a spolupráci, učia sa riešiť problémy. Strávila som tu dva týždne, počas ktorých som mala možnosť zažiť bežné školské dni aj týždenný výlet, vidieť ako sú hodnoty školy posilňované v každodenných interakciách a rozprávať o tom s riaditeľom, učiteľmi, či žiakmi. Bola to výborná skúsenosť, viaceré techniky a metódy som začala používať aj na svojich hodinách.”

Pozitíva stále prevažujú

Napriek medzerám, ktoré Daniela vidí v oblasti slovenského vzdelávania, ju tešia pozitívne príbehy, ktoré okolo seba vidí. Napríklad učiteľov na škole v Terni, ktorým ide v prvom rade o žiakov. Alebo keď počuje príbehy o učiteľoch, ktorí inšpirujú, učia svojich žiakov nielen vedomosti ale aj súvislosti, hodnoty a budujú v nich pozitívne postoje.

Počas posledného roka a pol naučila lepšie vysporiadať so zlyhaniami a neúspechmi. Oveľa menej ju paralyzujú. Učí sa zhodnotiť si každodenné výzvy, opäť sa po neúspechu postaviť a začať odznova.

“Posunula som sa tiež v organizovanosti, efektivite a určovaní priorít. V niektorých veciach som perfekcionista, viem stráviť veľmi dlhý čas dolaďovaním vecí a ak to tak nespravím, škrie ma to. No nie vždy sa to dá a dnes viem lepšie pracovať s tým, že nemusí byť všetko dokonalé. A nakoniec – táto práca ma učí pokore. Učí ma, že svet nestojí na mojich pleciach, že nie som spasiteľ.”

Daniela sa momentálne rozhoduje, čomu sa bude venovať po dvoch rokoch v Teach for Slovakia. Láka ju predstava istú dobu pôsobiť mimo triedy, nazbierať skúsenosti z inej oblasti a potom ich doniesť do školy. Alebo možno ostane ďalej učiť a každý deň bude inšpirovať ďalších mladých ľudí tak, ako učitelia kedysi ju.

Viac o Teach for Slovakia ⇒ www.teachforslovakia.sk

Autorka: Katarína Vargová

Teraz najčítanejšie

Teach for Slovakia

Víziou Teach for Slovakia je, aby raz všetky naše deti mali šancu v živote uspieť. Preto spája a ďalej podporuje ľudí s líderským potenciálom a zápalom pre lepší vzdelávací systém. Ponúka intenzívny program osobnostného a profesionálneho rozvoja pre aktívnych ľudí, ktorí chcú k tejto vízii prispieť.