Denník N

Martin M. Šimečka – Medzi Slovákmi

Stručné dejiny ľahostajnosti od Dubčeka k Ficovi

Autorom knihy je Martin M. Šimečka, ktorého som nepoznal a zaregistroval som ho až v roku 2019 ako autora, ktorý píše na pre Denník N. Z jeho profilu som zistil, aký je jeho príbeh a veľmi ma zaujal. Pochádza z rodiny významného disidenta. Komunistický režim mu znemožnil štúdium a mal problémy so zamestnaním. Musel sa živiť ako kurič alebo údržbár. Pre mňa zaujímavé bolo aj to, že po revolúcii bol niekoľko rokov šéfredaktorom denníka SME. Čítal som veľa jeho článkov, videl som ho vo viacerých diskusiách a jeho názory sa mi páčili. Tak nejako som sa dostal až ku jeho knihe Medzi Slovákmi.

Knihy beriem ako opis vybraných udalostí z rokov 1968 až po súčasnosť, tak ako ich autor prežíval. Autor v knihe rozoberá rozdielny prístup komunistov ku spisovateľom v Česku a na Slovensku. Opisuje ako rozdielne sa vyvíjala normalizácia v Česku a na Slovensku. Spomína zvyšovanie životnej úrovne počas 70. rokov a vysvetľuje, prečo bolo mnohým Slovákom počas tohoto obdobia dobre a prečo to už v 80. rokoch neplatilo. Opisuje udalosti z novembera 1989 a nečakaný pád režimu označuje ako svoju prvú a dokonalú čiernu labuť. Ako druhú čiernu labuť označuje následné rozdelenie štátu. Spomína aj udalosti spojené zo vznikom Slovenskej republiky, napr. nástup nacionalizmu, paranoju pri obrane nového štátu a nástup Mečiara k moci. Uvádza nepravdepodobných hrdinov tej doby: Karol Ježík, Andy Hryc a Pavel Rusko. Postupne sa dostáva k nástupu Dzurindu a neskôr Fica až po súčasnosť.

Pre mňa najzaujímavejšia bola časť, kde spomína na alternatívnu komunitu, kde sa stretávali umelci a intelektuáli a kde napr. tajne počúvali Led Zeppelin. Uvádza tu opisy stretnutí disidentov a literárnej elity a okolnosti vzniku samizdatových časopisov. Ako autor uvádza, išlo o formovanie sebavedomého spoločenstva, ktoré pomenúva násilnú podstatu komunistického režimu a formuje intelektuálnu obranu slobody a ľudskej dôstojnosti. Na týchto základoch neskôr mohla vzniknúť demokracia, v ktorej teraz žijeme. Veľmi zaujímavé boli pre mňa aj príbehy pre mňa dovtedy neznámych osôb ako napr Dominik Tatarka, Bohumil Hrabal alebo László Szigeti a rovnako aj opisy pre mňa málo známych udalostí, napr. vydanie publikácie Bratislava nahlas v roku 1987 alebo vydanie básne Dobrú noc od Ľubomíra Feldeka. Kniha vo mne prebudila potrebu získať viac informácií z obdobia normalizácie, o rozpade komunizmu alebo o prvých rokoch Slovenskej republiky.

Teraz najčítanejšie