Denník N

Cal Newport – Digitálny minimalizmus

Ako sa sústrediť v rušnom svete

Ku knihe Digitálny minimalizmus som sa dostal kvôli môjmu záujmu o tému minimalizmu a rovnako aj o tému závislosti na internete.  O minimalizme som už čítal viacero kníh a článkov. Väčšina z nich sa zaoberala minimalizmom v domácnosti, v nakupovaní alebo v celkovom životnom štýle. O závislosti na internete a moderných technologiach som čítal viacero článkov, kde sa väčšinou riešilo ako sa zbaviť závislosti na mobilnom telefóne a sociálnych sieťach. Práve tieto dve témy sa spájajú v knihe Digitálny minimalizmus.

V úvode knihy autor opisuje ako moderné technológie negatívne ovplyvňujú naše životy. Najnovšie technológie, ktoré sa objavili v poslednej dekáde, sú špecificky navrhnuté, aby vyvolávali návykové správanie. Vedie nás to k tomu, že ich používame v oveľa väčšej miere ako je užitočné a zdravé. Ako zdroj našej závislosti a dôvod prečo nevieme aplikáciam odolať uvádza ako príklad občasné pozitívne odmeňovanie a honbu za spoločenským uznaním.

Autor predstavuje filozofiu digitálneho minimalizmu, ktorej cieľom je svoj čas online tráviť iba pri starostlivo vybraných a optimalizovaných aktivitách. Pre osvojenie princípov tejto filozofie autor navrhuje digitálnu očistu. Počas 30 dní sa vzdať všetkých voliteľných technológií a nahradiť ich „analógovými“ aktivitami, ktoré nám prinášajú upokojenie a dávajú nám zmysel. Po uplynutí 30 dní môžeme začať postupne začleňovať technológie spať do života, ale iba také, ktoré vyhovujú princípom filozofie. Platí pravidlo, že pre každú technológiu si musíme zadefinovať ako presne ju budeme použivať.

V druhej časti knihy autor podáva praktické rady s osvojením filozofie digitálneho minimalizmu. Venuje sa napr. tráveniu času osamote. Detailne tu opisuje, prečo je trávenie času osamote pre nás veľmi dôležité a ako sa v posledných rokoch kvôli nástupu smartfónov ukracujeme o čas strávený len s našimi myšlienkami. Ako radu autor navrhuje nechať svoj smartfón občas doma, chodiť na dlhšie prechádzky a písať listy samému sebe (niečo ako denník). Ďalšia časť sa venuje sociálnym sietiam a chatovacím aplikáciam. Plati, že čím viac času trávime na sociálnych sietiach, tým viac sa cítime osamelo. Autor tu dáva do kontrastu konverzáciu v skutočnom svete so spojením online. Spojenie online navrhuje využívať iba v nevyhnutných prípadoch a preferovať konverzáciu v skutočnom živote. Navrhuje tiež venovať sa sociálnym sietiam a chatovacím aplikáciam iba v stanovenom čase a inak mať na telefóne nastavený režim „Nerušiť“. Ideálnom je sociálne siete z mobilu úplne vymazať a zamerať sa na celkové zjednodušenie smartfónu.

Ďalšia kapitola sa týkala trávenia voľného času. Autor tu odporúča uprednostnenie namáhavej aktivity pred pasívnou konzumáciou a vysvetľuje aj prečo. Odporúča venovať sa tvorbe hmotných vecí s využitím svojich zručností a vyhľadávať také aktivity, ktoré vyžadujú sociálne interakcie. Na koniec sa venuje “slow media” a navrhuje konzumovať správy iba v stanovenom čase, ideálne raz za deň. Taktiež neodporúča sledovať najnovšie informácie o udalostiach v správach, ale radšej si prečítať sumár na druhý deň.

V knihe sa mi páčilo, že autor uvádzal veľké množstvo príbehov konkrétnych ľudí a citoval viacero vedeckých štúdií a kníh. Okrem toho som ocenil aj príbehy z histórie, napr o Abrahamovi Lincolnovi a jeho jazdách na koni po Washingtone.

Pozitívne pre mňa bolo zistenie, že veľkú časť z odporúčaní uvedených v knihe, už v súčastnosti spĺňam. Uvedomil som si, že sa stále mám kam posúvať a namotivovalo ma to skúšať nové metódy ako bojovať s internetom a mobilným telefónom.  Mojim cieľom pre čítanie tejto knihy bolo zistiť, čo a ako ešte môžem zlepšiť a to sa mi podarilo v knihe nájsť.

Teraz najčítanejšie

Daniel Kraic

Na blogu budem uverejňovať články o knihách, ktoré som čítal.