Denník N

Spoveď jedného otca – „Až na dno ľudskej duše“

„Až na dno ľudskej duše“ by sa dalo považovať niektoré moje konanie, ktorého sme svedkami dennodenne v rodinách, ktoré sa ocitli v kríze, či zastali v polčase rozpadu. Ale prečo?

Do rúk sa mi pri nedávnej objednávke študijnej literatúry pre členov a podporovateľov nášho OZ-tka primotala Knižná revue, číslo 03/20. Na stránkach 18/19 slečna Dědečková vo svojom článku „Až na dno ľudskej duše“ rozoberá knižnú recenziu prekladu knihy Ericha Fromma – Anatómia ľudskej deštruktivity.

Zdroj: Literárne informačné centrum*

Dlho som nerozumel abnormalitám vo svojom konaní, či chybách, ktorých som sa ako otec, muž, či človek ocitol, dlhodobo ma trápia a sužujú úzkosťou.

V tomto krátkom texte na stránkach Knižnej revue som získal prvotné indície pri hľadaní odpovedí na svoje vtedajšie správanie a konanie voči matke nášho dieťaťa, z ktorého som bol sám šokovaný a ktoré vyústilo k dvom podaniam na prešetrenie na polícii na moju osobu.

Zdroj: Heureka.sk

From rozlišuje dve formy agresivity človeka a to obrannú – benígnu a bezúčelovú uspokojujúcu – malígnu. Tá prvá je prirodzenou reakciou všetkého živého na ohrozenie vlastných existenčných záujmov. V mojom, vyššie zmienenom, konaní tak nešlo o bezúčelové konanie s cieľom uspokojiť vlastné agresivistické chúťky. Nejde mi tu o očistenie svojho vlastného svedomia skrze verejnú satisfakciu, či odobrenie môjho konania. Som dospelý, zodpovedný a konám v dobrej viere voči sebe samému a svojmu okoliu.

Podstata však tkvie v tom, že takéto deštruktívne a agresívne správanie človeka nie je podmienené podľa Fromma pudovo, ale spoločensky!

Keďže štát nebol schopný účinne zasiahnuť po tom, čo som ho o to požiadal, tak to vyústilo v moju obrannú agresivitu z dôvodu ohrozenia vlastných otcovských existenčných záujmov. Z prirodzených dôvodov, že mi nejde o alibizmus a seba očistu, nemám a ani nebudem mať záujem o inštitút účinnej ľútosti svojho konania.

Miera mojej exponovanosti je mojou vlastnou obetou na oltár spravodlivosti nielen pre moju dcérku, jej matku, ale druhých, ktorí ten dar slova a vnútornej húževnatosti, či neochoty podrobiť sa inštitucionálnym autoritám nemajú.

Teraz najčítanejšie

Pavol Ďuriš

Občiansky aktivista, predseda OZ K prameňom Bebravy, vyštudovaný politológ, analytik v bezpečnostných otázkach štátu, partner pre pivo v oblasti remeselného pivovarníctva a hrdý študent Politickej akadémie ročníka 2019/2020 z dielne IPEV-U. Hrdý ISFJ (introvert-sensitive-feeling-judgement a HSP (highly sensitive person) :-) "Dnes nejhlubší city a největší obětavost nepotřebuje barikád. Počínáme chápat, že sebeobětování není nejúčinnější, stává-li se v tichosti a neznámosti v dílně, pracovně, kdekoli. Počíname pochopovat, že největší idealism je pevné předsevzetí, ne umírat, ale žít, neboť žít je mnohem těžší úkol než umřít. Položit život v rozčilení a fantastickém rozechvění je mnohem snadnější, než život ten udržovat v rozmyslném úsilí, potírajícím všecko to, co život ten ohrožuje." T.G.M. SOUKUP, František. T. G. Masaryk jako politický prukopník, sociální reformátor a president státu. Ústřední delnické knihkupectví a nakladatelství, Praha 1930, s. 202 - Naše nynejší krise.