Denník N

Je čas zrušiť všetky nákupné centrá?

Slovensko je na tom dobre. Včasnými a prísnymi opatreniami a priznajme si, trochu aj zásluhou šťastia, sa nám vyhli najhoršie scenáre spájané s vírusom Covid-19. Vo všeobecnosti sa preto kroky starej aj novej vlády dajú hodnotiť pozitívne. Vo väčšine prípadov rozhodovali správne a na základe faktov. O to ťažšie je pochopiť, prečo sa práve rozhodnutia týkajúce obchodných centier stali výnimkou, a vláda z nich spravila obetného baránka svojich opatrení. Tu sú tri konkrétne príklady:

1. Obchody v centrách zostávajú zatvorené ako jediné

Od dnes sa otvárajú takmer všetky prevádzky, veľké aj malé obchody, reštaurácie, kaderníctva, dokonca aj múzeá alebo galérie. Samozrejme, za prísnych opatrení, ale všetko sú to miesta, kde sa denne stretajú stovky až tisícky ľudí. Jedinou výnimkou sú prevádzky v obchodných centrách.

Pritom, rozdiel medzi prevádzkou v obchodnom centre a rovnakou prevádzkou, napríklad na Obchodnej ulici v Bratislave, nie je z pohľadu šírenia nákazy žiadny. Rovnaký problém je, ak sa sto ľudí tlačí na malom priestore obchodného centra alebo na rovnako veľkom priestore obchodu, do ktorého je vstup z ulice.

Pravdupovediac, jeden rozdiel tam je. V obchodnom centre viete počet návštevníkov účinne limitovať, nakoľko väčšina moderných centier je vybavená počítadlami vstupov a výstupov z budovy a zabrániť tak tomu, aby sa v ňom ľudia zbytočne tlačili. Na otvorenej ulici alebo priestranstve tak spraviť neviete. Zároveň, nákupné centrá sú dnes moderné budovy, ktoré sa dajú jednoducho dezinfikovať a v rámci ktorých sú vysoké hygienické štandardy zabezpečené. Napríklad vzduchotechnika je vo väčšine prípadov nastaviteľná tak, aby sa rekuperácia dala vypnúť a zamedzilo sa tak styku odsávaného vzduchu s privádzaným.

Tvrdiť, že nákupné centrá by mali byť zatvorené, kým ostatné obchody fungovať môžu, tak nemá žiadnu oporu vo faktoch. V Rakúsku a v Maďarsku si to už uvedomili a obchodné centrá otvárajú spolu s ostatnými prevádzkami.

2. Žiadna kompenzácia za povinne zatvorené obchody

Opatrenia na podporu zamestnanosti, teda zatiaľ najmä verbálne, nová vláda predstavila. Keď však príde reč na hľadanie riešenia, ako kompenzovať nájomné za obdobie povinne zatvorených prevádzok, nová vláda zatiaľ mlčí.  Pritom nájom patrí k najväčším nákladom každého z obchodníkov.

Nájomcovia sú tak v situácii, kedy nemajú žiadne tržby a veľa z nich zvažuje aj ukončenie podnikania alebo výpoveď z priestorov. Čím dlhšie bude situácia trvať, tým horšie to na celý segment doľahne a v istom momente príde aj k hromadnému prepúšťaniu. Malí obchodníci sú podľa Finstatu segmentom s jednou z najnižších marží a sú tak ohrození aj krátkym výpadkom príjmov.

Ako predstaviteľ jedného z bratislavských centier viem povedať, že sme pripravení rokovať o výrazných zľavách z nájomného, za polovicu marca a celý apríl sme dokonca už celý nájom odpustili. Je však čas, aby sa tento problém prestal ignorovať a vláda prišla s konkrétnym návrhom kompenzácií nájmu. Lebo čochvíľa už môže byť neskoro a nebude koho zachraňovať.

3. V nedeľu všetko zatvorené

Keď už to vyzeralo, že horšie to už byť ani nemôže, rozvírila sa diskusia o permanentnom zatvorení všetkých obchodov v nedeľu. Pritom, z pohľadu obchodných centier je tento deň jedným z najsilnejších a existuje veľká skupina ľudí, ktorá napríklad kvôli pracovnej zaneprázdnenosti, preferuje práve nákupy v nedeľu.

Nákupné centrá budú pritom trpieť ešte dlho po svojom otvorení. Prísne hygienické opatrenia, strach ľudí, ale aj ekonomická kríza s vysokou pravdepodobnosťou spôsobia, že ľudia sa do nich budú vracať veľmi pomaly a nízke čísla návštevnosti nás čakajú ešte dlhé obdobie. Zákaz nedeľného predaja v tejto situácii tak pripomína povestný klinec do rakvy nákupných centier.

Slovensko považujem za krajinu, v ktorej by malo byť samozrejmé, že ľudom nemusíme prikazovať, ako majú tráviť svoj voľný čas a v ktorej sú dôležité ekonomické opatrenia postavené na faktoch. Aj keď nakupujete a trávite svoj čas radšej inde, obchodné centrá a ich nájomníci sú súčasťou slovenskej ekonomiky a ich problémy sa dotýkajú desiatok tisíc ľudí, či už spomedzi zamestnancov alebo návštevníkov. Verím, že ich hlas nezostane nepovšimnutý.

Teraz najčítanejšie