Denník N

Čo sme čítali počas korony. Tipy na hlboké knihy aj dobré oddychovky

Uplynulé mesiace boli jedinečné aj tým, že sme čítali inak – iné témy, zabudnuté knihy, niekto čítal viac, niekto paradoxne vôbec.

V tomto článku nájdete:

  • najlepšie knihy, ktoré som čítala za posledné mesiace,
  • miniprieskum, čo čítali ľudia v mojom okolí,
  • na aké knižky sa teším.

Zdravie z byliniek. Čo viac nám treba…

Cez koronu som sa viac motala po prírode, všímala si rastliny a viac ma zaujímalo, na čo ktorá funguje. Príde mi úplne iracionálne, že každú chvíľu sa v obchodoch zjaví nejaká módna „superpotravina“ dovezená cez pol planéty, a pri tom nám superpotraviny dáva naša príroda, len o nich nevieme. Niekedy slovenské superpotraviny dokonca voláme burina. Napríklad v našom trávniku „s burinou“ rastie púpava, margarétky, pľúcnik, pýr, fialky,… Všetko sú to úžasne liečivé rastliny.  Skúsená bylinkárka Anna Kopáčová spísala svoje 40-ročné skúsenosti v knižke Zdravie z byliniek.  Trochu mi bolo ľúto, že pri každej rastline sú 1-3 recepty. Napríklad keď som si chcela nájsť, ako pani Kopáčová pripravuje nechtíkový olej, tak pri nechtíku je iba postup na prípravu záparu. Knižka je tak či tak skvelá a jej hodnota je najmä v skúsenostiach o tom, ako bylinky zbierať, ako ich uchovať, a kedy ich používať.

Knižka Zdravie z byliniek

Prečo mám strach povedať ti, kto som?

Ukázalo sa, že túto otázku žijú mnohé páry. Na začiatku karantény po internete kolovali vtipy v zmysle „po 20 rokoch zisťujem, že tá žena/muž, čo so mnou žije, je celkom fajn“. Pravdupovediac, mi bolo z takéhoto humoru smutno. Ak chcete viac spoznať seba a partnera,  zíde sa vám táto útla knižka. Útla, ale hutná obsahom. Milujem takéto knihy. Na prebale knihy sa píše, že je to najúspešnejšia kniha Johna Powella. V angličtine má podtitul „Insight into personal growth“. A úplne to vystihuje. Knižka vami pohne a osobnostne podrastiete. Páči sa mi najmä záverečná kapitola s názvom „Súbor taktík a rolí“. Powell v nej skvelo popisuje rôzne typy správania, ktoré odpozoroval v živote. Máte vo svojom živote napríklad tieto typy ľudí? Chvastúň. Krásavec. Klaun. Konkurent. Konformista. Neurotik. Cynik. Oklamaný veľkoleposťou. Dominantný. Rojko. Koketník. …V knihe sa dočítate, prečo si ľudia volia práve tieto stratégie.

Pozornosť – Daniel Goleman

Najznámejšia Coelhova veta z Alchymistu znie: „Keď niečo chceš, celý vesmír sa spojí, aby si to dosiahol.“ Pokojne by som túto vetu upravila na: „Keď niečo chcem, celý vesmír sa spojí, aby odpútal moju pozornosť.“ Posledné mesiace je moja pozornosť často na vandrovke. Preto som sa rozhodla, že si o nej niečo naštudujem, a keď som našla Pozornosť od Golemana, jedného z najvýznamnejších psychológov, voľba bola jasná. Prečítala som len pár strán, ale môžem povedať, že je dosť dobrá. Odborná, ale čítavá. Začínam si uvedomovať, že pozornosť, je jedna z najdôležitejších vecí pre kvalitu života. Tesne pre koronou som ju požičala Mircovi, ktorý vám, mimochodom, na konci tohto článku ešte nechal odkaz. Udržíte ešte pozornosť?

Harold Kushner a Anselm Grün – dobre sa s nimi diskutuje

Na blogu aj v rozhovoroch s priateľmi často spomínam knihu Když se zlé věci stávají dobrým lidem od amerického rabína Harolda Kushnera. Počas korony som si ju len tak prelistovala a pripomenula si poznámky na okrajoch knihy a to, ako som s Kushnerom miestami naplno súhlasila a miestami naplno nesúhlasila. Dobrá knižka pre mňa neznamená, že s ňou vždy súhlasím. Mám rada aj také, ktoré zamiešajú mojim vnímaním sveta. Pustila som sa aj do ďalšej jeho knihy – Aby měl život smysl. Tiež dobrá, no prvý bestseller už asi neprekoná. V podobnej kategórii mám aj všetky knihy od Anselma Grüna (kňaz, benediktínsky mních, ekonóm, filozof, teológ). Cez koronu som z poličky vytiahla knihu Pôst – Modlitba telom aj dušou, ale zatiaľ len teoretizujem, ešte som sa do pôstu nezahryzla.

Knihy od Anselma Grüna, fotil Michal Zajaček. Ďakujem. 

Prostor pro duši

Počas karantény nám vznikol exkluzívny priestor pre dušu. Bolo na každom, ako ho využije. Ja som napríklad dočítala rovnomennú knihu od Vlastiny Kounickej Svátkovej. Na základe dobrého rozhovoru na DVTV som od knihy očakávala veľmi veľa. Ale to je môj problém, nie problém knihy. V každom prípade by som si ju prečítala znova a niektoré myšlienky si budem rada pripomínať (A jen když se nám povede vnitřně dozrát jako hruška na strome dřív, než spadneme dolu a shnijeme, můžeme se kriticky zamyslet, co nám na našich rodičích vadilo, co chceme dělat jinak a co bylo fajn a fungovalo.). Premýšľala som, čím to je, že kniha mala tak veľký úspech, pretože spisovateľsky, štylisticky, príbehovo mi až tak prevratná nepríde. Myslím, že Prostor pro duši sa ľuďom páči, pretože autorka v nej priznáva svoje chyby, slabosti, zlyhania vo vzťahoch, dáva nádej a ukazuje život, taký aký je. Odlišný od dokonalých životov na sociálnych sieťach a v médiách.

Jar 2020. Kúzelné upratovanie v sebe, domácnosti, na zemi

Marie Kondo  je teraz ešte viac aktuálna ako pred pár rokmi, kedy jej prístup k upratovaniu zaujal celý svet. Myslím, že skôr ako upratovanie, prináša zmenu myslenia. Niektorých mojich kamarátov obchádzajú mdloby, keď im Marie Kondo spomeniem . Jej metódu upratovania ani nevyskúšali, pretože im prišla príliš nedosiahnuteľná. Nie, naozaj nemusíte ponožku 10x pohladkať, kým ju zložíte. Zoberte si od nej hoci iba jeden princíp upratovania. Ja som sa napríklad naučila, že veci z jednej kategórie mám na jednom mieste. Vždy teda  viem, čo kde mám a hneď odkladám veci na ich určené miesto (tým udržujem vcelku slušný poriadok). Vďaka tomu tiež nekupujem šiestu lepiacu pásku, pretože viem, že v prvom šuflíku sprava ich mám ešte päť. Kúzelné upratovanie je naozaj kúzelné.

Nájdite si svoj element

Zisťujete, že sa vám nechce vrátiť do tých istých zabehnutých koľají? Možno je ideálny čas na knižku Finding your element od Kena Robinsona. Povedala som si, že ak cez koronu nezačnem s vecami, pri ktorých mám zvyčajne výhovorku „nemám čas“, tak si na ne ťažko nájdem priestor v bežných časoch. Tak je to aj s mojou angličtinou. Teraz alebo nikdy. Tak som sa hecla a čítam ju v angličtine. No excuses.

Čo čítali ľudia z môjho okolia

Urobila som pre vás miniprieskum, aké knihy sme čítali v časoch korony. Boli to knihy, ktoré idú do hĺbky alebo aj tie, ktoré našli zabudnuté na poličkách.

Stanka: Momentálne čítam knihu Kráľ v žltom od R W. Chambersa, ktorá je predlohou seriálu True detective. Je to mystický príbeh o prastarých znameniach. Tajomné prostredie príbehu vytvára vlastná mytológia autora. Ďalšou knihou, ktorú som prečítala, bola Dusivá kultúra od Jeana Dubuffeta. Autor vo svojej filozofii kritizuje inštitucionálny prístup ku kultúre. Problém inštitucionalizmu môžeme sledovať už od dávnych čias až po súčasnosť. V rámci „posteľového“ čítania som siahla opätovne po príbehu čarodejníka Harryho Pottera. Fantastický svet mi otvára obrazotvornosť a navyše odpútava od každodenných povinností.

René: Dve knihy. Edda od Ladislava Hegera a Holistická detektivní kancelář Dirka Gentlyho od Douglasa Adamsa. Kniha Edda je plná epických piesní a mytologických príbehov starých Vikingov, ktoré siahajú ešte do predkresťanského obdobia. Boli spísané v 12. až 13. storočí. Tieto piesne hovoria nielen o božstvách, ale aj o bežnom živote na Islande. Mňa zaujíma fakt, že slovanská mytológia je veľmi príbuzná s vikingskou. Snažím sa takto detailnejšie pochopiť vlastnú minulosť a minulosť územia kde som sa narodil. A k Holistickej kancelárii od D. Adamsa len toľko že milujem humor tohto brilantného britského spisovateľa. Dostane ma vždy mimo realitu dnešného hektického sveta.

Mirec: Ja som sa na začiatku korony nevedel vôbec sústrediť na čítanie. A potom som dal iba pár kapitol z tej Pozornosti. (Mircove „nečítanie“ som sem dala, pretože myslím, že paradoxne aj nechuť čítať alebo skôr chuť oddýchnuť si od všetkého, patrila ku korona obdobiu.)

Čo čítali filozofi (kamaráti z filozofickej školy)

Miro: Filozofická Gymnastika (Stephen Law). 25 krátkych filozofických, ale vtipných esejí, dajú sa čítať aj nezávisle, sú postupne náročnejšie a abstraktnejšie, podobne ako fitness tréning. Používa formu antických dialógov medzi zástancami/reprezentantmi rôznych názorových skupín. Človek sa nasmeje a potom určite aj zamyslí. Napr. dialóg s Bohom pred bránou do raja, či homosexuálov pustí do neba. Alebo rozhovor ženy v domácnosti so svojim umelointeligenčným vysávačom, či má alebo nemá vedomie.

Marcelka: Mám rozčítanú knihu od Elisabeth Haichovej – Zasvätenie. Mňa oslovila, lebo je o duchovnom vývoji ženy a veci Ducha mám veľmi rada :)

Maťko: Ja som prečítal alebo skôr dočítal Erich Fromm – Umenie milovať, a teda ak si to ešte nečítala určite odporúčam. Je to kniha o tom ako sa ľudia pozerajú na tému láska a ako sa na ňu pozerá Erich Fromm, psychológ, sociológ, filozof :)

Knihy, na ktoré sa teším

Momentálne každú voľnú chvíľu čítam krásnu knihu Myslet srdcem od Juliet Navrátilovej. Vložila do nej silné posolstvo o intuícii. Je to príbeh o jej putovaní za uzdravením z autoimunitného ochorenia, alebo skôr z chorého života a vzťahov. Cez putovanie, ceremónie a zasvätenia doputovala až k uzdraveniu. Prešla x kilometrov, no ako hovorí, cesta do vlastného srdca je tá najdlhšia.

Ďalej ma zaujala, ale ešte nemám kúpenú, Topografia bolesti (vraj skvelá slovenská novinka). Čítali ste ju niekto? A keď som spomínala Kena Robinsona a jeho Finding your element, tak o napĺňaní životného poslania bude aj nová kniha Tomáša Hajzlera – Důlek. Mám ju na knižnej čakačke a na základe jeho predchádzajúcich knižiek bude určite super. No a už dlho mám na nočnom stolíku Buď, kde si (podtitul: O múdrosti púštnych otcov a nástrahách dnešnej doby) od Štepána Smolena.

____________________________
Poznámka pod čiarou:
Tento článok som mala rozpísaný x týždňov. No nejak sa mi ho nechcelo dokončiť. Myslím, že pointa korony bola aj spomalenie a vypnutie z virtuálneho sveta.

Súvisiace články:

Čo sa môžeme naučiť od tetovača z Auschwitzu

Veľký prehľad kníh. Mojich TOP 19 kníh roka 2019

Knihy, ktoré tento rok stáli za prečítanie + 2, ktoré som nevedela dočítať

Tieto knihy by sme chceli poslať svojim mladším JA

Teraz najčítanejšie