Denník N

Zmyslom života je byť užitočný

BOHUMIL POKŠTEFL je CEO firmy Kontentino, v roku 2019 sa umiestnil v rebríčku Forbes 30pod30. Študoval v Dánsku a v Amerike odkiaľ sa vrátil späť na Slovensko a svoje skúsenosti pretavil do úspešnej firmy. Jeho vášňou je zodpovedné podnikanie a snaha žiť udržateľným spôsobom života.

Od roku 2017 ste CEO firmy Kontentino. Povedzte nám bližšie, čo robíte. 

Firmu Kontentino som rozbiehal spolu s Ivanom Hanákom. Zo začiatku sme robili všetko. Ja som sa sústredil na sales a marketing, on pracoval ako programátor. Keď mala firma 4 ľudí, stal som sa CEO (Chief Executive Officer) firmy a Ivan CTO (Chief Technology Officer). Ako CEO sa starám o to, aby firma rástla, aby mala strategicky a produktovo ten správny smer. Ďalej komunikujem s partnermi a kontrolujem naše tímy a mentorujem ich.

Kontentino pomáha marketingovým tímom resp. reklamným agentúram a značkám efektívnejšie tvoriť obsah na sociálne siete. Čo sa týka aktuálnej situácie, zasiahla aj nás. Agentúry začali strácať svojich klientov, rozbehnuté kampane a reklamy sa im pozastavili a tak prestali Kontentino na tento čas potrebovať. Preto sa im snažíme v týchto časoch pomáhať a nebyť len nejakým nástrojom, ktorý by používali ale v prvom rade aj partnerom. Klientov máme po celom svete od Ameriky po Áziu. Sú to napr. IKEA, Volvo, BBDO, Asahi.

Ako sa darilo Kontentinu za uplynulý rok a čo má nové?

V roku 2019 dosiahla firma dvojnásobný rast, prekročili sme ročnú hodnotu 1 milión € od našich klientov. Tiež patríme medzi 100 najrýchlejšie rastúce SaaS spoločnosti, teda také, ktorých hlavným produktom je softvér. Narástol aj náš tím a to dvoj-násobne. Aktuálne nás je 16 a ďalších 15 ľudí pracuje externe. Ako firma sme dospeli a do vecí sme sa nepúšťali už tak bezhlavo. Sústredili sme sa viac na plány a procesy, ktorým sme predtým venovali menšiu pozornosť.

Minulý rok ste vyhrali ocenenie v súťaži CESAwards – Founder of the year. Ako Vám pomohla táto výhra?

Ocenenia mňa a aj nás ako celú firmu extrémne tešia a motivujú nás pracovať a neustále sa zlepšovať. Pomáha nám to v PR a vďaka tomu nás ľudia a startup komunita pozná. Ak sa o nás vďaka oceneniu napíše článok, vieme ľahšie získať dobrých a šikovných ľudí do nášho tímu, pretože získajú o nás a našej firemnej kultúre obraz.

Myslíte si, že iba štúdium na vysokej škole stačí na naštartovanie kariéry?

Nestačí. Ako človek a vlastne aj zamestnávateľ si veľmi zakladám na tom, aby mali ľudia skúsenosti navyše. Trh si žiada ľudí vo svojom obore, ktorí musia byť kvalifikovaní v tom čo robia. Avšak ak chce mladý človek robiť to čo ho baví, musí sa samo vzdelávať, absolvovať stáže, vycestovať do zahraničia alebo kľudne robiť veci dobrovoľne. Podstatné je mať skúsenosti z reálneho života, pretože tým ho škola nenaučí. Keď mi príde životopis a absolvent v ňom nemá nič naviac, hádžem ho do koša. Kruto povedané, ale bohužiaľ, je to tak. Čo sa týka mňa, na Slovensku som si spravil bakalára v obore mediálna komunikácia a marketing. Následne som odišiel do Dánska, kde som študoval inovatívny a operatívny manažment. Naše semestrálne práce boli iba praktické. Boli sme rozdelení do tímov a našou úlohou bolo prísť do firmy, nájsť problém a vyriešiť ho. Študoval som aj v Amerike kde sme na jednom predmete dostali opäť ako tím zadanie vytvoriť reálny business plán na stavbu rekreačného strediska. Popri štúdiu som vždy aj pracoval a získaval rôzne skúsenosti. Od prevádzkovania bufetu na Zlatých Pieskoch po prácu v americkom startupe na marketingovej stratégii.

Aké boli Vaše začiatky v súvislosti s podnikaním?

V prvom ročníku na vysokej škole som si vymyslel vlastnú odevnú značku. Malo ísť o ekologické oblečenie, konkrétne som chcel na tričká tlačiť originálnu potlač, ktorú by vytvárali decká z umeleckých škôl. Mal som premysleného aj dodávateľa z Ameriky. Avšak tento môj plán som nakoniec nezrealizoval. Dôvodom boli nulové skúsenosti a v tom čase neexistovali ani inkubátory v takom množstve ako dnes alebo možnosť mentorovania. Ako som už spomínal, prevádzkoval som aj bufet na Zlatých Pieskoch, skrátka stále som niečo robil a vymýšľal. Mal som rozpracované aj viaceré aplikácie. Vždy som rád pozoroval svet a hľadal veci, ktoré ma hnevajú a následne som sa ich snažil riešiť presne ako dnešné startupy. Tie sú založené na rovnakom princípe. Ak nájdu problém, ktorý ma tisíce ľudí a dokážu ho aj vyriešiť, tak potom nie je o čom.

Čo by ste poradili mladým firmám a startupom? Čomu by sa mali možno vyvarovať? 

Záleží na fáze, v ktorej sa mladé firmy nachádzajú. Ak sú vo fáze IDEY tak ja osobne vždy radím, že podstatou nie je aký má firma nápad, ale ako ho dokáže zrealizovať. Nápady máme všetci ale ten pravý boj príde až keď ide o zhotovenie produktu. Vtedy sa ukáže kto je lepší. Treba sa sústrediť na to, aby firmy zbytočne neplánovali ale aby konali. To znamená aby rýchlo vyrobili prototyp. Ten treba čo najskôr otestovať na potenciálnych zákazníkoch a zistiť ako na nich funguje a následne vychytať všetky muchy. Čím viac času do daného procesu investujú, tým budú bližšie k vytúženému cieľu. Nech sa neboja a skrátka nech sú „punkáči.“  Alfou a omegou businessu je byť vo veľmi dobrom kontakte so zákazníkmi, klásť správne otázky, počúvať ich a chápať ich problémy. Treba byť otvorený inováciám a sústrediť sa na veci, ktoré sú nevyhnutné a riešia problémy zákazníkov a nie také, ktoré uspokoja len ich dočasné potreby.

Čo pre Vás znamenalo umiestnenie vo Forbes 30pod30? Čo by ste odkázali mladým ľuďom, ktorí majú podobnú ambíciu? 

Keď som mal asi 24 rokov, bol som sa pozrieť na evente 30pod30. Bol to čas keď som sa vrátil z Ameriky plný motivácie a hovoril som si, že by som to chcel raz dosiahnuť. Spočiatku som nad tým aj premýšľal ale keby robím veci len preto, aby som získal umiestenie v 30pod30 tak ho reálne nikdy nedosiahnem. Človek si to nemôže dať za cieľ. Je to výsledok toho čo robí a ako tvrdo maká. Mladým ľuďom by som poradil aby zistili čo ich naozaj baví, v čom sú dobrí a ak budú napredovať a bude sa im dariť, je veľká pravdepodobnosť, že sa stanú 30pod30.

Často prezentujete na konferenciách pred davom ľudí. Beriete to už ako bežnú vec alebo stále mávate stres?

Myslím si, že mi veľmi pomohlo to, že som hral 10 rokov v divadle Ludus. Ale samozrejme pri každom prezentovaní cítim pocit zodpovednosti. Kým vyjdem na pódium, som nervózny, ale len čo uvidím dav ľudí, stres zo mňa opadne a idem si svoje. Pomáha mi tiež ako mám nastavenú myseľ. Viem, že ľudia si prišli vypočuť mňa, dozvedieť sa niečo, čo predtým nevedeli a vďaka tomu mám istú dávku sebavedomia. Je to pre mňa vždy veľký zážitok a ten chcem dopriať aj ostatným ľuďom z Kontentina. Preto ich už čoraz častejšie posielam prezentovať na konferencie namiesto mňa.

Akú najlepšiu radu ste v živote dostali VY resp. sa ňou riadite? 

Čo sa týka businessu tak je to určite: „It’s not about idea it’s about execution.” (Nie je to o nápade ale o realizácii.) a v rámci osobného života: „Zmyslom života je byť šťastný. “ Toto motto som si v posledných rokoch upravil na: „Zmyslom života je byť užitočný.“ pretože si myslím, že aj keď je človek šťastný, pre svoje okolie môže byť zbytočný. Niekedy na úkor svojho šťastia aj škodlivý a to ja rozhodne byť nechcem.

Keď som bol mladší, mojou najväčšou oporou boli rodičia. Vždy mi vravievali: „Vypadni do zahraničia, ži tam, uč sa a vráť sa domov na Slovensko a prines odtiaľ to najlepšie.“ Myslím si, že na Slovensku sa nám žije veľmi dobre a máme veľký potenciál veci zlepšovať a je škoda ak talentovaný a šikovný človek ostane v zahraničí a nevráti sa domov. Mladým ľuďom radím aby investovali peniaze do štúdia v zahraničí, do stáží a študíjnych pobytov. Ak chcú ísť za tie peniaze radšej na dovolenku do Thajska nech idú, všetko je to o snahe a o prioritách.

Ako trávite svoj voľný čas?

Počas aktuálnej situácie trávim veľa času v prírode. Máme záhradu kde rád pracujem, chalupu, ktorú renovujem a musím povedať, že ma to veľmi baví. Za normálnych okolností som spoločensky typ. Mám svoj obľúbený bar kam chodím na tzv. piatkový reset po náročnom týždni v práci. Mojou vášňou sú motorky a autá, pri ktorých sa vždy odreagujem a načerpám novú silu. Okrem toho sa snažím žiť ekologicky a udržateľne.

Na čo ste vo svojom živote najviac hrdý?

Hrdý som rozhodne na ľudí v Kontentine. Na to, akí sú šikovní, na našu firemnú kultúru, atmosféru a na to, že sme dokázali dať dokopy ľudí, ktorí sú dobrí v tom čo robia a zároveň si navzájom rozumejú a tvoria skvelý kolektív. Aby sme naše vzťahy utužovali aj mimo prácu chodíme na team buildingy – raz za rok na lyžovačku, husacinu a občas na pivo.

Aké sú Vaše plány do budúcna? 

V Kontentine vytvárame plán vždy na 1 rok. Bohužiaľ, teraz sa trochu zmenil. Chceme sa diferencovať a teda vytvoriť 2 produkty, samostatne pre agentúry a pre značky. Ďalej si želám, aby sa Kontentinu darilo, aby sme sa rozrastali aj naďalej o takých šikovných ľudí a aby sme v horizonte 3 rokov narástli tak, že budeme vedieť finančne podporovať neziskové organizácie. Také, ktoré sa venujú našej prírode a planéte. Moje osobné plány sú čítať viac kníh. Veľmi ma baví behaviorálna ekonómia a psychológia.

Bohumilovi Pokšteflovi ďakujeme za inšpiratívny rozhovor a držíme mu spolu s CESAwards Slovakia tímom palce!

Prihlasovanie trvá do 31.08.2020, preto ak ste boli nominovaní alebo máte záujem sa do súťaže CESAwards prihlásiť, nezabudnite vyplniť prihlasovací formulár. Bola by škoda prísť o príležitosť zviditeľniť svoju prácu, dostať feedback od odbornej poroty, získať cenné kontakty, know how a spoznať slovenskú a stredoeurópsku startup komunitu.

Viac informácii nájdete na stránke: http://centraleuropeanstartupawards.com a Facebook stránke CESAwards Slovakia.

Organizátorom CESAwards Slovakia je Techband. Hlavným partnerom podujatia je spoločnosť Accace.

Teraz najčítanejšie