Denník N

Marketér

Oleg Sencov sa narodil na Kryme ako etnický Rus, no dušou je Ukrajinec. Aj preto sa nedokázal zmieriť s ruskou anexiou Krymu. Jeho angažované protesty voči tomuto okupačnému aktu, mu Rusko oplatilo 20 ročným väzením. Odsúdili ho v politicky vykonštruovanom procese v roku 2015, no našťastie sa po piatich rokoch dostal na slobodu. V ruskom žalári tento vyštudovaný ekonóm a režisér napísal zbierku poviedok s názvom Marketér.

Ide sčasti o autobiografickú prózu resp. beletrizovaný „životopis“ dospievajúceho muža, ktorého snom bolo stať sa ekonómom, a tak naplno využiť možnosti transformujúcej sa postsovietskej ekonomiky a spoločnosti.

Sencov svoje rozprávanie začína spomienkami na študentské časy. Od podania prihlášky na ekonomickú vysokú školu, kde si zvolil marketing len preto, že pred dverami stálo najmenej uchádzačov a on potreboval stihnúť vlak domov.

„Neskôr, keď sa ho vypytovali, prečo sa prihlásil práve na marketing, vždy odpovedal s úsmevom: „Bol by som zmeškal vlak.“ Všetci si mysleli, že je to taký dvojzmyselný žartík, a smiali sa. Ale nebol to žart, v tom čase už presne vedel, že nie o všetkom rozhoduje rozum. A neplatí to len pre biznis, ale aj pre život ako taký“.

V jeho poviedkach sa však paradoxne napĺňa aj predpokladaná dvojzmyselnosť jeho odpovede s vlakom. Všetci hrdinovia jeho prózy akoby nechceli „zmeškať vlak“. Žijú naplno, užívajú si študentský život plnými dúškami alkoholu, niektorí štúdium flákajú, iní nezvládnu a ostatní majú najmä šťastie.

Z týchto prvých poviedok vanie určitý spomienkový optimizmus na nie celkom ružové časy rodiaceho sa postsovietského kapitalizmu. Sám autor si to však vzápätí uvedomuje a na inom mieste tiež píše:

„Občas dokonca zorganizujú stretávky spolužiakov, z ktorých vanie mŕtvolnosť: Smejú sa a žartujú, spomínajú na staré časy a delia sa svoje novinky. Všetko je akoby také isté ako predtým, no všetko je iné. Ako keď si natiahneš staré tričko z mladosti na nové riaditeľské brucho: aj si ho navlečieš, no trhá sa a celé je to akési trápne. Minulosť nevrátiš. Nestojí za to na ňu spomínať. Aby ti neprišlo ľúto“.

Sencov vo svojich obyčajných ľudských príbehoch vlastne mapuje 90. roky 20. storočia po rozpade ZSSR. On a jeho priatelia, spolužiaci a známi sú súčasťou dynamických zmien, sú ich aktérmi a zároveň mnohí aj obeťami.  Obeťami nielen politických premien a meniacich sa hodnôt, ale aj primitívneho „kapitalizmu“, pyramídových hier a pofidérnej reklamy.

Príbehy Marketéra musia byť v mnohom blízke aj slovenským pamätníkom rokov deväťdesiatych. Mne osobne boli ešte bližšie, keďže so Sencovom sme skoro rovesníci.

 

Oleg Sencov: Marketér, Artforum, 2020, EDÍCIA: -klad, PREKLAD: Ján Štrasser

Teraz najčítanejšie