Denník N

Bude umierať o 6000 detí denne viac?

Odhaduje sa, že v dôsledku pandémie COVID – 19 zomrie najbližších 6 mesiacov každý deň o 6000 detí do 5 rokov viac, ako doteraz. Poukázali na to vedci z Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health v analýze, publikovanej v časopise The Lancet Global Health.

Zažili ste niekedy, aké to je, keď niekomu umrie dieťatko?

Keď som mala 5 rokov, zomrel mi malý braček. Mal 7 mesiacov. Bol zdravý, nemal nijaké problémy, iba zrazu zomrel počas spánku. A hoci som mala vtedy iba 5 rokov, pamätám si každý detail z tých dní. Ako sme ho našli v postieľke, ako ho oživovali, ako ho pochovávali, dokonca aj to, kto kde na pohrebe stál a čo robil. Ak si niečo takéto zapamätá malé dieťa, aké ťažké to musí byť pre rodičov?

Niekedy si dospelí myslia, že deti si toho veľa nepamätajú. Keď som pracovala v Turecku na poskytovaní humanitárnej pomoci do Sýrie, mala som niekoľko dobrých sýrskych kamarátov, ktorí pracovali pre iné organizácie a mali to šťastie, že sa im podarilo ešte v začiatku konfliktu zo Sýrie utiecť. Najradšej som mala jeden manželský pár. Mali asi päťročného syna. Po pár rokoch sme sa stretli vo Francúzsku. Rozprávali mi o svojej situácii ešte v Sýrii. Žena bola niekoľko dní väznená a keď ju prepustili, tak sa jej vyhrážali. Ak niečo povie, zabijú jej syna. Neplánovala z krajiny odísť, iba sa zotaviť z väzenia a na pár dní odcestovala. Nakoniec sa návrat domov stal  nebezpečným.  Odišli neplánovane, iba s pár vecami.  Hovorila, že je šťastná, že jej syn je malý a veľa si toho nepamätá. No ja som v to popoludnie sedela v aute s jej synom. Čakali sme na ňu a rozprávali sa. Pýtam sa ho, aké je to pre neho ťažké. Najskôr musel v Turecku navštevovať školu a učiť sa turecký jazyk, ľudia okolo neho hovorili anglicky a teraz sa musí učiť v škole vo francúzštine. Povedal mi: „Je mi tu dobre. Keď idem do školy, nebojím sa. Lebo na streche nie sú snajperi.“

Nie je fér, že malé deti umierajú, alebo sú vystavené rôznym formám útokov. A nie vždy sa to dá zmeniť. Ale niekedy sa dá detským úmrtiam predchádzať. Akurát si to vyžaduje viac solidarity.

Dňa 29. februára 2020, Nour, 16, stojí v spustošenej a teraz čiastočne obývanej štvrti Karm Al-zaitoun v meste Homs v Sýrii. © UNICEF/UNI310492/Al-Droubi

Posledné dni čítam rôzne štatistiky. Každý deň zomrie v dôsledku podvýživy približne 7500 detí do 5 rokov. Vojnových konfliktov je dnes najviac za posledných 30 rokov. Len v roku 2018 bolo zabitých a zmrzačených 12 000 detí. Takmer 9 rokov vojny v Sýrii zanechalo takmer 5 miliónov detí odkázaných na pomoc, a viac ako 2,5 milióna detí sa stali utečencami v iných krajinách. Takmer 4 roky konfliktov v Jemene vytvorilo jednu z najväčších humanitárnych kríz, v ktorej je každé tretie dieťa vystavené podvýžive.  V dôsledku konfliktov v krajinách ako Afganistan, Líbya, Mali, Nigéria, Somálsko či Južný Sudán bolo nútených utiecť zo svojich domov viac ako 30 miliónov detí.

Deti v neformálne založenej utečeneckej osade na turecko- sýrskych hraniciach, kde hľadajú útočisko ľudia, utekajúci zo stupňujúceho sa konfliktu vo vidieckej provincii južného Idlibu v Sýrii. © UNICEF/UNI285786/Akacha

A takto by sme mohli pokračovať. Do tejto situácie zasiahla navyše tento rok globálna pandémia COVID -19.

Odhaduje sa, že v dôsledku pandémie bude najbližších 6 mesiacov každý deň umierať vo svete o 6 000 viac detí vo veku do 5 rokov, pretože vznikol ešte väčší nápor na oslabené zdravotnícke systémy. Z dôvodov, ktorým sa dá predchádzať. Ale pomoc musí fungovať.

Saba z Jemenu sa zotavuje z podvýživy. © UNICEF/UN0276440/Almahbashi

Keď sme v UNICEF zavesili na sociálnych sieťach informáciu o potenciálnom náraste úmrtnosti detí, článok vyvolal nečakané ohlasy. Prevažne negatívne. Vždy ma to sklame. Ako ľudia hľadajú vinníkov alebo klamstvo, ak ide o potreby detí v rôznych krajinách – môžu za to vlády, politici, organizácie, ktoré údajne klamú. Pribudli aj miernejšie reakcie. Že deti umierajú od hladu, ale žiadna epidémia ich nezabíja.

Juba, Južný Sudán, mama drží v rukách svojho synčeka, ktorý sa narodil v 28 týždni a aj po 10 dňovej intenzívnej starostlivosti stráca váhu. Váži iba niečo cez 1 kg. © UNICEF/UN0232372/Njiokiktjien VII Photo

Úprimne poviem, nezaujíma ma, kto je na vine, pretože tie deti za to nemôžu. Stali sa skrytými obeťami globálnej pandémie. Popri osýpkach, cholere, malárii a ďalších chorobách, s ktorými bojujú v krajinách, kde si ani nemajú čím umývať ruky. Na svete je stále viac ako 2,1 miliardy ľudí, ktorí nemajú prístup k pitnej vode a hygienickým potrebám.

Ak nevieme zastaviť to, aby deti umierali, aj keď nemusia, snažme sa aspoň prispieť k tomu, aby ich bolo čoraz menej. A to bez finančnej pomoci zatiaľ nie je možné. Koniec koncov aj na Slovensku, keď vypukla pandémia, vznikali rôzne iniciatívy na pomoc.

September 2019, New York, Inštalácia 3 758 detských batohov, pripomínajúcich cintorín. Každý batoh predstavuje nezmyselnú stratu mladého života v konfliktoch ako pamiatka na 12 000 detských obetí, ktoré zomreli v konfliktných zónach vo svete v roku 2018. © UNICEF/UN0343642/McIlwaine

Sme krajinou bohatou na vodu, máme funkčný sociálny systém, nemali sme tu v poslednej dobe ani zemetrasenie, ani veľké záplavy a našťastie ani žiaden konflikt. Napriek tomu máme potrebu volať o pomoc. Kto pomôže Slovensku?

A súhlasím s tým, že aj na Slovensku je pomoc stále potrebná. To ale neznamená, že nemôžeme zároveň volať o pomoc aj pre iných. Kto pomôže deťom vo svete?

 

Teraz najčítanejšie

Mária Sliacka

Začínala som ako dobrovoľníčka v Keni, neskôr som pracovala na koordinácii projektov v Keni, Južnom Sudáne, na Haiti, v Afganistane a Gruzínsku. Viedla som misiu na turecko – sýrskych hraniciach pre ľudí vo vojnou zasiahnutých oblastiach Sýrie, koordinovala som humanitárnu pomoc na Ukrajine, pracovala s mládežou na Slovensku. Keď som vyrastala, netušila som, že taká práca existuje. Bola som slovenskou reprezentantkou v plutvovom plávaní a rýchlostnom potápaní, vyštudovala som cestovný ruch na Ekonomickej fakulte UMB a pracovala ako hotelová manažérka. Každá skúsenosť je dobrá. Lebo nie je nič tak komplexné ako pomoc.