Denník N

Úlet kapitána vo výslužbe

Jeden z mála úletov vrtuľníka z Československa cez Železnú oponu sa odohral v roku 1965 na Břeclavsku. Kapitán vo výslužbe Jan Němec, pilot vrtuľníka Mil Mi-1 bratislavského podniku Agrolet, si to po natankovaní plnej nádrže namiesto kontroly vysokonapäťového vedenia namieril cez hranice a po viac ako 300-kilometrovom lete ponad celé Rakúsko pristál až v Bavorsku.

Jan NěmecJan Němec (* 1933) patril k prvej generácii československých vrtuľníkových pilotov. Na letecké učilište nastúpil ako 17-ročný a po jeho absolvovaní sa stal vojenským pilotom. V armáde bol len 13 rokov a v roku 1963 odišiel na vlastnú žiadosť do civilu v hodnosti kapitána. Od 1. júna 1963 nastúpil ako pilot vrtuľníka do podniku Agrolet (neskorší Slov-Air). Tu lietal na vrtuľníku Mil Mi-1, s ktorým robili geologické prieskumy, kontroly vedenia vysokého napätia, osádzali televízne antény na vysielačoch a podobne.

21. októbra 1965 na vrtuľníku s identifikačnými znakmi OK-OVG odštartoval s mechanikom z Bratislavy. Na letisku v Břeclavi ho mal čakať druhý mechanik a vodič cisternového vozidla. Tu si dal Němec natankovať doplna hlavnú aj záložnú nádrž a svojmu mechanikovi sa vyhovoril, že poletí sám vyzdvihnúť pracovníka energetických podnikov.

OK-OVG-001Odštartoval a v úseku obce Poštorná-Boří dvůr (dnes súčasť Břeclavi) zamieril k hranici. Prízemným letom vo výške 3 až 5 metrov preletel v blízkosti cesty Břeclav – Reintal medzi dvomi strážnymi vežami, ktoré boli v tej dobe obsadené vojakmi Pohraničnej stráže, a vyhol sa tak zameraniu radarmi protivzdušnej obrany. Pohraničníci o jeho služobnom výskyte v blízkosti hranice vedeli, ale sledovali jeho let namierenými zbraňami. Vycvičený pilot urobil únikový manéver. Až ďalej za hranicou zdvihol stroj do výšky 300 metrov a so svojou dostatočnou zásobou paliva plánoval doletieť až do Mníchova. Nedostatok paliva ho prinútil pristáť o niečo skôr a o pol tretej popoludní jeho vrtuľník dosadol na parkovisko pri bavorskom jazere Chiemsee. Jeho prílet sledovali užasnutí vojaci americkej armády z rekreačného strediska, ktoré sa pri jazere nachádzalo.

OK-OVG

Nemecká strana vrátila podniku Agrolet ich vrtuľník o tri týždne neskôr na hraničnom priechode Rozvadov. Jan Němec bol v neprítomnosti odsúdený na dva roky odňatia slobody.


„Každý má právo opustiť ktorúkoľvek krajinu, aj svoju vlastnú, a vrátiť sa do svojej krajiny.“

(Všeobecná deklarácia ľudských práv, čl. 13, bod 2)

Občanom žijúcim v Československu bola v rokoch 1948-1989 odopieraná jedna zo základných ľudských slobôd. Na hranici neslobody umierali ľudia, ktorí sa snažili svoju slobodu naplniť.


Titulný obrázok: Vrtulnik.cz

Zdroje:

Ivo Pejčoch: Odvaha na železné oponě (str. 20-21)

Jožka Pejskar: Útěky železnou oponou (str. 38-39)

Vrtulnik.cz

The Fresno Bee The Republican z 22. októbra 1965

 

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Teraz najčítanejšie