Denník N

Štátny tajomník ministerstva hospodárstva sa o elektromobilite mýli.

Reakcia na vyjadrenie Karola Galeka pre Slovenský plynárenský a naftový zväz.

Mýli sa keď tvrdí, že podpora alternatívnych pohonov je cieľom.
Je to absolútne nepochopenie toho, čo tým cieľom je. Cieľom nie je podpora takých či onakých pohonov. Cieľom je čistý vzduch, čistá doprava, znižovanie množstva emisií a zmierňovanie dôsledkov klimatickej krízy. A k tomuto správne stanovenému cieľu sa oveľa viac priblížime zameraním sa na skutočne čistú dopravu, ktorou je práve elektromobilita – električky, trolejbusy, parciálne trolejbusy, elektrobusy a elektromobily.

Mýli sa keď tvrdí že treba podporovať alternatívne pohony na báze fosílnych palív.
Aj Európska únia chápe že podporu si zaslúžia najefektívnejšie druhy mobility najviac pomáhajúce dosiahnuť záväzky EÚ v oblasti znižovania skleníkových plynov a teda chce podporovať práve elektromobilitu.
Podľa najaktuálnejších údajov z Európskej federácie pre dopravu a prostredie (European Federation for Transport and Environment) elektromobily vyprodukujú až trikrát menej CO2 ako klasické spaľovacie autá. Dokonca aj pri najhoršom možnom scenári, keď batéria by bola vyrobená v Číne a vozidlo jazdilo výhradne v Poľsku (s energiou z rekordného množstva uhoľných elektrární) vychádza z porovnania elektromobil o viac ako 20% lepšie z hľadiska emisií než vozidlo na fosílne palivá.

Štátny tajomník populisticky ilustruje svoje zastarané názory obrazom šičky z Humenného versus bohatí šoféri drahých áut (dosť lacný trik ako vzbudiť emócie v čitateľoch a vyvolať dojem že je na strane ľudu, kým v skutočnosti je na strane fosílneho priemyslu a to rozhodne nie sú ľudia trejúci biedu).
Našťastie, svet sa krúti ďalej a výskum a vývoj pokračuje bez ohľadu na spomalenosť našej štátnej správy a zastarané fakty z ktorých vychádza.
Batériové technológie zaznamenali dôležitý míľnik vo vývoji úplne bezkobaltovej technológie s rekordne nízkou cenou.

Mýli sa keď tvrdí, že čistá elektromobilita je len prechodnou etapou.
To palivá typu CNG sú prechodnou etapou a umelým naťahovaním závislosti na fosílnych palivách. A ja sa pýtam, “komu tým prospejete?” Fosílnemu priemyslu ďalším nezmyselným naťahovaním prechodu ku skutočne čistej mobilite.

Aby som mu úplne nekrivdila, oceňujem že vidí prínos v smerovaní podpory najmä do verejnej dopravy ako autobusy, čo som aj ja tiež odporúčala.
Tiež súhlasím že jesenné dotácie na elektromobily neboli najšťastnejšie spracované a kritizovala som ich nielen ja ale aj europoslanec Martin Hojsík.

Teraz najčítanejšie

Miroslava Vermeiren

Zakladajúca členka a predsedníčka Dozornej rady hnutia Progresívne Slovensko. Environmentálna aktivistka bojujúca za ochranu klímy a zníženie množstva odpadov. Kandidátka vo voľbách do NR SR za koalíciu PS/Spolu s číslom 44.