Denník N

Médiá zabúdajú na konflikt záujmov kvôli Pente

Finančná skupina Penta v týchto dňoch ruší vydavateľstvá Trend Holding, 7 Plus a Centrum Holdings a vytvára jeden mediálny holding, ktorý, ako povedal ich šéf, bude mať jedno myslenie, jednu mentalitu. Pre niekoľko desiatok médií, ktoré zastrešuje Penta, to z pohľadu organizácie určite prinesie efekt. Penta, ktorá je dôležitým hráčom v biznise, však ostane stále pre samotných redaktorov príťažou. Pri písaní o Pente, jej aktivitách ale aj aktivitách jej konkurencie, sú v potenciálnom konflikte záujmov.

Ak chce byť redakcia korektná ku svojim čitateľom, mala by pri článkoch týkajúcich sa aktivít a biznisu svojho majiteľa upozorniť, že Penta je zároveň aj vlastníkom média.
Poznámku s približne týmto textom: „Vydavateľstvo vlastní spoločnosť News and Media Holding patriaca k finančnej skupine Penta,“ dáva pravidelne pod články Trend, ale nie vždy. Zmienka o majiteľovi chýba napríklad v článku Penta chce nemocničný trh ovládnuť už aj v Česku. Trend, ktorý neraz kritizuje aktivity svojho majiteľa, zabúda občas na poznámku pri článkoch od agentúr – Penta rozšírila svoju sieť o dve nemocnice.

Rovnako pri správe z agentúr som nenašla upozornenie ani na Aktuálne.sk a webe sme.sk (Penta je finančným partnerom spoločnosti NAMAV, ktorá je 45-percentným akcionárom spoločnosti Petit Press) – napríklad v článku o developerskom projekte Penty .

Kým na webe Sme, Aktuálne.sk a Trend.sk je chýbajúce upozornenia na konflikt záujmov sú skôr výnimkou, v prípade webu pluska.sk je to skôr pravidlo. Tak, ako redakcia pluska.sk nemá potrebu zverejniť pri chybe opravu a ospravedlnenie, neupozorňuje čitateľov ani na konflikt záujmov. Mnohé jej články, aj keď sú prebraté z tlačovej agentúry, vyznievajú ako PR Penty a jej spolumajiteľa. Napríklad článok: Haščák prehovoril o Gorile: Drsná kritika opozície! alebo Kauza Gorila na polici neleží: Na polícii vypočúvali Haščáka či Dôvera mení vlastníka, jej jediným akcionárom bude Penta.

Samotná Penta má sklon uprednostniť svoje médiá pri informovaní. Jedna vlastná skúsenosť: Nedávno som robila rozhovor so šéfom mediálneho holdingu Penty, v ktorom som sa ho pýtala na ich vlastnú mediálnu agentúru. Peter Mertus to nechcel komentovať. Krátko po rozhovore ohlásila Penta vznik vlastnej mediálnej agentúry na twitteri cez článok na webe Trendu.

Prečítajte si aj ďalšie články, hodnotiace médiá. Sledujte komentáre aj na Facebooku.

Teraz najčítanejšie

Omediach.com

Tento mediawatch blog je o etike v žurnalistike, prešľapoch novinárov, zásahoch do ich práce.  Autorkou je šéfredaktorka webu OMEDIACH.com Miroslava Kernová. V minulosti pracovala pre SME a Trend.