Denník N

Cadillac Eldorado ’65 – ’66: Obdobie žatvy

Šiesta generácia Eldorada hrala na istotu a využívala zaslúženú auru značky. Heslom sa stalo – Načo meniť úspešný recept? Manažment dokázal urobiť kompromis medzi tým, čo by technologicky zvládli a tým, čo bolo ešte ekonomicky rentabilné. Predaje sa zvýšili a sebavedomie narastalo. Nastalo obdobie žatvy. Zainvestovala sa rozumná suma do väčších inovácií, ale žiadne dobrodružstvá sa nekonali.

Šiesta generácia Eldorada hrala na istotu a využívala zaslúženú auru značky. Heslom sa stalo – Načo meniť úspešný recept? Manažment dokázal urobiť kompromis medzi tým, čo by technologicky zvládli a tím, čo bolo ešte ekonomicky rentabilné. Predaje sa zvýšili a sebavedomie narastalo. Nastalo obdobie žatvy. Zainvestovala sa rozumná suma do väčších inovácií a osvieženia dizajnu, ale žiadne dobrodružstvá sa nekonali.

Pre oživenie: blog o I., II., III., IV., V. a VI. generácii.

Siedma generácia (1965 – 1966).

Píše sa rok 1965. Sonda Ranger 8 štartuje vo februári z Misu Canaveral, aby odfotila na mesiaci vytipované miesta na pristátie vesmírnych modulov. Cesta trvala tri dni a tesne pred nárazom o povrch mesiaca sa jej podarilo odoslať kvalitné fotografie. Pokračuje vojna vo Vietname. Situácia sa stále zhoršuje, bez ohľadu na to, čo Američania urobia (vrátane bombových útokov), strácajú čoraz viac vojakov. Silnie mierové hnutie a v novembri 35 tis. ľudí pochoduje vo Washingtone na protest proti vojne. Na domácom fronte pokračuje boj za rasovú rovnoprávnosť. V marci Martin Luther King vedie 25 tis. protest, ktorý kráčal 50 míľ po diaľnici medzi mestami Selma a Montgomery, kde predniesol svoju reč. Išlo o tretí pokus o pochod, prvé dva boli zastavené. Afroameričania už od októbra 1963 bojovali za volebné právo po tom, ako ich v meste Selma nechali čakať počas volieb vonku pred volebnou miestnosťou a iba niekoľkým (zo stoviek) umožnili hlasovať. V auguste 1965 bol prijatý zákon, ktorý zaručoval volebné právo bez ohľadu na rasu. V mestečku Watts v Kalifornii vypukli v auguste násilné strety, ktoré zanechali 34 obetí a viac ako 1000 zranených. Stovky budov boli poškodených alebo zničených.

Menia sa módne trendy, ženské sukne sa skracujú a muži majú dlhšie vlasy. Medzi nové populárne hračky sa radi „hophopka“ (v originálnom názve Super Ball), teda malá gumená loptička, ktorá sa silne odrážala od povrchu o ktorý bola hodená. Čoraz rozšírenejšie sú skateboardy. Po prvý krát sa objavuje spojenie hypertextový odkaz. Javorový list sa stáva štátnym symbolom Kanady. Pápež Pavol VI. sa stáva prvým pápežom, ktorý navštívil USA. Na cigaretách sa prvý krát objavuje varovanie pred škodlivými účinkami, TV reklama na cigarety je v UK zakázaná. Warren Buffet získava kontrolný podiel v Berskhire-Hathaway. Zaplatil zaň 18 USD za akciu, o viac ako 40 rokov neskôr bude hodnota jednej akcie 150 000 USD. Aleksei Leonov (Rus) je prvým človekom, čo vystúpil do otvoreného vesmíru. V USA vynašli optický disk, táto technológia sa neskôr stane základom CD. Po prvý krát sa používa respirátor, ktorý nahradil „železné pľúca“.

Beatles vydávajú album a film Help! a hrajú na štadióne Shea Stadium v New Yorku. Tento koncert bol prvým veľkým koncertom na štadióne, počet návštevníkov presiahol 55 tis. Ian Fleming napísal novú bondovku Muž so zlatou zbraňou (Man with the Golden Gun), Frank Herbert populárnu Sci-fi Dune. Arthur Hailey napísal Hotel, ktorý bol jeho prvým veľkým úspechom (neskôr napísal klasiky ako Letisko, Kolesá či Preťaženie). Narodili sa Ben Stiller, J K Rowling či Sarah Jessica Parker.  Jednotkou rebríčka Billboard je skladba Wooly Bully od Sam the Sham and the Pharaohs.

V roku 1965 prichádza do showroomov siedma generácia Eldorada. Už v minule generácii začala karosérie dodávať firma Fleetwood, ale až teraz sa Eldorado oficiálne stalo sub-modelom značky Fleetwood. To je trochu zvláštne, pretože technicky Eldorado stále vychádzalo z modelu De Ville. To, že nový názov auta bol oficiálne Cadillac Fleetwood Eldorado, bolo tiež nezvyklé, pretože nijaký model Cadillac Fleetwood v predaji nebol. Ale to nie je podstatné. Podstatné bolo to, že dizajn už potreboval osviežiť a to sa aj stalo. Vzhľad bol hladší a oblejší, prvý krát od roku 1948 sme nevideli zadné plutvy, čo bol doteraz poznávací znak Cadillacov. Predné páry svetiel boli zvisle nad sebou a predná časť bola výraznejšie členitá, predné blatníky so svetlami doslova vyčnievali dopredu.

Zadná časť bola hladšia, nový bol dizajn zadných svetiel, červené koncove a brzdové svetlá vyzerali ako šperk v chrómovom obale. Auto pôsobilo hodnotnejším dojmom, zadná chrómová lišta mala otvory na hustejšie, aby ladila s predným grilom, ktorý bol v podobnom dizajne. Podobne ako v ročníku ’61, vidíme návrat spodnej odtrhovej hrany, akoby spodnej „plutvy“. Podobne ako vtedy, aj teraz je to akoby kompenzácia za zmenšenie resp. zrušenie velkej hornej zadnej plutvy. Zadné kolesá boli opäť čiastočne zapustené do blatníkov.

Výrazne zmenená bola technika. Ročník ’65 dostal spolu s ďalšími modelmi Cadillac nový rám, obvodový (perimeter) namiesto rámu v tvare „X“. Motor bol tak posunutý o 6 palcov dopredu, teda o 15 cm. Prevodovka mohla byť umiestnená nižšie a v interiéri bolo viac miesta. Podvozok bol prepracovaný, zadná náprava bola 4-prvková a predná bola tiež vylepšená, jazda bola hladšia a ešte tichšia. Zadné tlmiče mali názov Delco Supershift a udržovali konštantnú svetlú výšku bez ohľadu na zaťaženie. To bola novinka a prvý to zaviedol Cadillac. Po dlhých rokoch teda nastala veľká technická aktualizácia. Len pohon ostal nezmenený.

Do prvkov výbavy pribudlo osvetlenie v batožinovom priestore a odkladacej priehrade a tiež bezpečnostné pásy vpredu aj vzadu.

Ak hovoríme o veľkej technickej aktualizácii, treba povedať, že išlo o kompromis oproti tomu, čo všetko mali inžinieri ešte nachystané. Medzi rokmi 1962 a 1964 bol vyvíjaný nový 12-valcový motor, ktorý už jazdil v prototypoch. Tento program bol zrušený z rôznych dôvodov. Cadillac (a hlavne materská spoločnosť General Motors) si totiž až priveľmi vzal k srdcu lekciu z konca 50. rokov, kedy veľa nainvestoval do modelu Eldorado Brougham, pričom to dopadlo finančnou katastrofou. Nepodarených experimentov zo začiatku 60. rokov pribúdalo (model Convair, hliníkový blok motora V8, Dynaflow či rope-drive z modelu Pontiac Tempest) a konzervatívny manažment mal argumenty, aby sa to s novinkami nepreháňalo.

Namiesto toho sa mala vylepšovať osvedčená technika a značka sa mala spoliehať na svoju zaslúženú reputáciu. Veď prečo sa zahrávať s osvedčeným receptom?

A to nebolo chvastúnstvo, ako by sa to mohlo zdať teraz s odstupom viac ako 50 rokov. Cadillacy si držali svoju hodnotu a v porovnani s konkurenciou boli proste lepšie. Car and Driver urobil porovnávaci test v čísle 7/65, zobral si 6 najluxusnejších vozidiel z oboch strán Atlantiku. Lincoln Continental, Mercedes Benz 600, Rolls-Royce Silver Cloud, Jaguar 4.2 Sedan, Cadillac Fleetwood Brougham a Imperial Le Baron. Cadillac skončil druhý, za Mercedesom, ktorý bol však oveľa drahší, stál dva a polnásobok ceny Cadillacu.

Na druhej strane, v inom teste v tom istom čase sa pýtali novinári: čo také vám Cadillac ponúkne, čo by ste nedostali v plne vybavenom (ale menej prestížnom) koncernovom príbuznom Oldsmobile Ninety Eight alebo Buick Electra 225? Prestýž? Ale výbava už bola veľmi podobná a kvalita lacnejších súrodencov stúpala.

Cadillac sa postupne vzdával exkluzivity, cena od začiatku 60. rokov veľmi nestúpala a predaje Eldorada boli najvyššie od čias prvých dvoch generácií v 50. rokoch. Predalo sa 2 150 kusov, cena zostala na úrovni okolo 6 600 USD.

Pokračujeme rokom 1966. Vojna vo Vietname stále pokračuje, USA malo v oblasti 500 000 vojakov. Silnejú protivojnové protesty. Ak v predchádzajúcom roku protestovalo pred Bielym Domom do 25 000 ľudí, teraz je ich už 200 000 po celom svete, v jeden deň. Pokračuje súboj medzi USA a Ruskom, kto prvý vyšle astronauta na mesiac. V apríli dostali Rusko na mesačnú orbitu sondu Luna 10, v auguste sa to podarilo aj USA, sonda sa volala Lunar Orbiter 1. Rusko dokázalo poslať sondu aj na povrch mesiaca, tak, aby pristála kontrolovane. Volala sa Luna 9. Na druhej strane, USA sa podarilo vo vesmíre spojiť so satelitom na orbite Zeme. Loď Gemini VII sa spojila s jedným so satelitov.

V UK predstavili prvé lietadlo s prúdovým pohonom, ktorá dokáže vzlietnuť priamor nahor, Harrier. Vo svete naberá popularitu farebná televízia. Spoločnosti Pampers sa podarilo vyvinúť plienky, ktoré vsajú a udržia tekutinu vnútri, bez toho, aby boli zvonka mokré.

V Londýne sa začína swingovať, Carnaby Street udáva módne trendy na oboch stranách Atlantiku. Kvety na tričkách a topánkach, vzorované nohavice predznamenávali Leto lásky. Mladá generácia sa búrila proti zavedeným spoločenským poriadkom, diskriminácii a vojne. Medzi populárne kapely sa už radia aj Rolling Stones, Beach Boys, The Mamas and the Papas, Simon and Garfunkel, pričom na špici sa stále držali Beatles, ktorí práve vydali album Revolver. V TV má premiéru seriál Star Trek a Batman. Z oboch sa postupne vyvinú fenomény, ktoré pretrvajú dodnes. V kinách je sfilmovaný Dr. Živágo, či v poradí štvrtá bondovka Thunderball. Narodili sa Mike Tyson, Adam Sandler či David Schwimmer. V rebríčku Billboard vedie skladba California Dreamin’ od The Mamas and the Papas.

Druhý modelový ročník siedmej generácie priniesol na pohľad len minimálne zmeny. Predná maska bola rozdelená horizontálnou priečkou z lešteného kovu so zabudovanými parkovacími svetlami (tie sa tam presunuli z dolnej časti nárazníka). Kryt svetiel nie je chromovaný ale lakovaný vo farbe karosérie. Zmenili sa chrómové ozdoby, je ich celkovo menej. Lišta na hornej časti predného blatníka zmizla, resp. je lakovaná vo farbe karosérie a teda menej kontrastná. Chrómový diel na prednom blatníku, ktorý nadväzoval na nárazník, je menší a oddelený. V bočnej časti pribudla chrómová lišta siahajúca až dozadu.

Vzadu aj vpredu vidieť iné značky. Namiesto emblému v tvare „V“ vidieť vavríny. Zmenený je dizajn zadných svetiel.

V interiéri pribudli ďalšie novinky, vyhrievané sedadlá a AM/FM rádio, to nemal v tom čase nikto. Na druhej strane, bolo až nepochopiteľné, prečo v tomto čase Cadillac nezaviedol kotúčové brzdy. V segmente mal najväčší pomer výkonu na svoju váhu a tá váha presahovala 2.2 tony. Konkurencia ich začala nasadzovať už skôr.

Motor bol na novo uložený (menej vybrácií) a prepracovaný bol výfukový systém, aby bol tichší.

Cenovka ostala rovnaká 6 630 USD. Predaje opäť rástli, piaty rok po sebe, predalo sa 2 250 ks, najviac od roku 1956. Dĺžka vozidla bola aktuálne 224 palcov (zhruba 5.69m), rázvor 129.5 palca (zhruba 3.29m) a váha 4 700 – 4 900 libier (teda 2130 – 2220 kg). Eldorado teda bolo len trošku dlhšie, rázvor ostal rovnaký a hmotnosť mierne klesla.

Ročník ’65 aj 66 stál ako nový 52 700 USD v prepočte na dnešné ceny. Ročník ’65 aj ’66 je možné získať teraz za približne 26 000 – 28 000 USD.

Usínanie na vavrínoch nebadane pokračovalo, ale aura značky bola stále veľmi silná a Eldorado objektívne dobré a kvalitné. Manažment nemal veľmi chuť na veľké novinky a experimenty, zrušený projekt motora V12 hovorí za všetko. Nechceli sa púšťať do zbytočného súboja o to kto bude mať vyšší výkon a kto bude väčší a krajší, keď boli aj tak na čele. Na druhej strane bolo očivodné, že technologické trendy začínajú určovať iní a Cadillac na to bude musieť reagovať. Už o rok preto príde prevratná zmena.

Teraz najčítanejšie

Tomáš Mikulík

Som slušný človek s veľkou hubou :) (dovolil som si citovať klasika).