Denník N

Volám sa Marek, mám 10 rokov a viem, že moja mama umrie.

Mal sen. Merch mikinu od Separa. Lenže mama nevládala otvoriť kuriérovi. A tak sa mu len potvrdilo, že sny sa neplnia.

Marek:

„ Prišla k nám návšteva. Mamka sa ospravedlňuje. Že vraj je to tu malé. Ja som  OK, aj keď je to oveľa menšie ako predtým. Jedna izba, varič, umývadlo na riad. Ja mám svoj kút pri vchodových dverách. Dve postele. Nič viac netreba. Na jednej stále leží mama.  Ja si na tej druhej čítam. Teda aspoň sa robím. Tá pani mi dala  knihu. Denník odvážneho bojka. No pekne. Čo tým chce povedať? Mama hovorí, že zomrie. Tá pani neverí. Lenže, keď to mama zopakuje tretí raz, uverí. Aj mne to musela povedať viackrát. A aj tak stále nechcem veriť.  Videl som síce papiere, kde je napísané, že mám ísť žiť ku tete Zuze, až to príde. Zuza je sestra môjho otca, ktorého nezaujímam. Dívam sa radšej do knihy.

„ A čo tie boxerské rukavice?“ počujem otázku. Poviem jej to?  „Chodil som na box. Mám rád filmy o Rockym. Ale potom sme už nemali peniaze.“

Dala mi na seba číslo, keby bolo zle. Už je zle. Dávno. Ale nikomu volať nebudem. Musím to ustáť. Som chlap.

Ja:

Ubytovňa. Dostali v nej bývanie za polovičnú sumu, ako platili nájom za byt. Mikrosvet. Detská, obývačka, kuchyňa a hospic v jednom. Pokúšam sa s Marekom skamarátiť. V zásobe mám na také veci od Ikaru Denník odvážneho bojka. Tématicky ideál.  Začítal sa! Prvý úspech. Jeho mama hovorí, že umiera. Snažím sa odvrátiť debatu a hovoriť o liečbe. Zopakuje to. Marek o tom, že bude sirota, vie. Chcem ho vziať na ruky, odniesť niekam na futbalové ihrisko medzi chalanov, alebo do tábora na detskú žúrku – tam, kam patrí! Lenže viem, že by nešiel. Také deti sa od rodičov nehnú. Na zemi vidím boxérske rukavice. Je to presne ako s kopačkami, gitarou a inými nesplnenými snami v iných detských izbách.

Dala som mu na seba číslo. Snáď zavolá.

Marek má  tento týždeň narodeniny. Mal sen – mikinu od Separa. Poskladal sa mu na ňu ťažko chorý starý otec a teta. Sen sa skoro splnil. Lenže keď mikina prichádzala, mama nevládala otvoriť kuriérovi. Sedí na tej váľande mikrosveta a hovorí pokojne, že to nevyšlo. Lenže do toho sa ozval Separ. A bude nielen mikina ale aj veľa iného. Malé sny sa môžu splniť.

(Marek a jeho mamka boli prijatí do Dobrého anjela, každý mesiac budú dostávať finančnú pomoc. Škoda len, že nevedeli o tej možnosti skôr. Pomáhame  nielen chorým deťom, ale  aj onkologicky chorým rodičom nezaopatrených detí. Je ich veľa. Takto a podobne neraz končia práve osamelí chorí rodičia, úplne na dne. Povedzte ďalším. )

 

Teraz najčítanejšie