Denník N

Predražené ešpézetky – čo s tým?

Štát v zastúpení MV SR v roku 1995 uzatvoril exkluzívnu zmluvu na dodávky tabuliek s evidenčným číslom vozidla (ešpézet). Zmluvný vzťah uzatvorený s podnikateľom Turčan Delta bol dohodnutý na dobu neurčitú. Výrobca ešpézetiek z Koštian nad Turcom sa tak od roku 1996 stal jediným dodávateľom zabezpečujúcim potreby štátu v tejto oblasti.

Aj keď sa zmluvný vzťah neskôr ohraničil rokom 2019, nič to nemení na fakte, že podnikateľ Turčan Delta bol a stále je dlhodobo monopolným dodávateľom ešpézetiek pre štát.

Pokus o výber nového dodávateľa v roku 2019 bol vystavený rôznym komplikáciám od nepripravenosti štátu na vyhlásenie nového tendra až po podnikateľovo vlastníctvo duševného práva k tabuľkám. Zmluvný vzťah sa tak dodatkami k pôvodnej zmluve naďalej udržuje pri živote.

Zlá správa je, že nastavenie novej férovej verejnej súťaže na dodávateľa evidenčných čísiel nie je na stole ani dnes.

Aj keď sa podnikateľ ocitne v monopolnom postavení na trhu, nemusí to ešte predstavovať problém pre spoločnosť. Problémom sa však silná trhová pozícia stáva vtedy, ak začne podnikateľ túto pozíciu zneužívať.

Absencia konkurenčného tlaku, istota, že žiaden ďalší hráč nevstúpi na trh zvyčajne zvádza podnikateľov – monopolistov/dominantov na neprimerané využívanie trhovej pozície. Často je to len otázka času, kedy podnikateľ skĺzne do protisúťažných praktík.

To, že sa Slovensko roky trápi s predraženým nákupom evidenčných čísiel vozidiel je verejne známym tajomstvom od roku 2012.

Na porovnanie jeden kus obstarania ešpézetky na Slovensku vychádza na 9 euro, v Česku štát platí necelé 2 eurá. Už len toto porovnanie môže indikovať riziko zneužitia dominantného postavenia cez účtovanie neprimeranej ceny monopolistu.

Takéto praktiky okrem toho, že poškodzujú spoločnosť, umožňujú podnikateľovi dosahovať neoprávnene aj nadštandardné zisky.

Čo sa dá v danej situácii robiť?

Okrem urýchlenej prípravy novej verejnej súťaže na dodávku evidenčných čísiel vozidiel, skúsme využiť dostupné nástroje štátu na nápravu súčasného stavu.

Možným nástrojom by mohol byť zákon o ochrane hospodárskej súťaže. Cieľom práva a politiky hospodárskej súťaže je efektívna ochrana spotrebiteľov.

Súťažné pravidlá umožňujú orgánom na ochranu hospodárskej súťaže zasiahnuť aj v prípadoch zneužívania dominantného postavenia na trhu.

V prípade zneužívania dominantného postavenia môže okrem iného aj praktika vykorisťovania (napr. predaj tovarov dominantom za neprimerane vysoké ceny) predstavovať protisúťažnú praktiku.

V prípade podnikateľa Turčan Delta, v súvislosti s cenami za ešpézetky je vhodné zaoberať sa otázkou, či rozdiel medzi nákladmi na zhotovenie tabuľky s evidenčným číslom vozidla a účtovanej ceny (cenovo/nákladová analýza) nie je neprimeraný a analyzovať porovnanie obdobného nákupu v okolitých krajinách. Je žiaduce zistiť, či sa ponuka na slovenskom trhu nejaví ako extrémna.

Z verejne dostupných zdrojov v roku 2018 podnikateľ Turčan Delta dosiahol zisk 3,6 milióna euro pri 7,2 miliónových tržbách. Išlo o sumu pred zdanením, úrokmi a odpismi.

Je pravdou, že slovenské skúsenosti v zneužívaní dominantného postavenia cez neprimerané ceny sú limitované. V každom prípade si však verejnosť zaslúži informáciu, či štát využil všetky dostupné nástroje na to, aby obhájil, že nákup evidenčných čísiel, ktoré realizuje z verejných zdrojov je v poriadku.

Teraz najčítanejšie