Denník N

Starostu Hrčku kopla múza…teda pardon…elektrina!

Dopadová štúdia ako netransparentne a nekoncepčne premrhať 40 tis. peňazí z našich daní na prenájom budovy, ktorá sa následne nevyužíva…

„Pouličný servis“ (starostlivosť o verejné priestranstvo, čistota a poriadok na uliciach, ošetrovanie zelene, kosenie) je hlavnou povinnosťou každej samosprávy. Minulý rok vďaka vedeniu a starostovmu micromanažmentu MČ v tejto úlohe zlyhala.

Starosta Ján Hrčka však prejavil veľký záujem o fungovanie podniku Verejnoprospešných služieb(VPS), ktorý mnoho z týchto služieb zabezpečoval, o čom som viac písal v minulom blogu. Počas letných mesiacov 2019 začal aktívne kosiť, a zároveň robiť každodenné brigády, kde spolu so zamestnancami VPS napokon „vyšperkovali“ celý areál sídla podniku na Ulici Ondreja Štefanku, spolu so zberným dvorom. Obnovili oplotenie, opravili strechy, nakúpili stolárske vybavenie. Ako poslanci sme mali možnosť túto „vynovenú“ VPS-ku navštíviť na exkurzii.

Medzičasom sa areál ďalej zhodnotil investíciou do 61 priemyselných kamier v hodnote 8830 EUR.

Poviete si, fajn sme sebestační, máme dobrú základňu a zázemie pre vyššie spomínaný pouličný servis…

Starosta nabitý energiou!

Preto je zvláštne, že na najbližšom zasadnutí zastupiteľstva je bod programu, kde zmocňujeme starostu spracovať návrh na odkúpenie prakticky opusteného objektu štátneho podniku Západoslovenská energetika a.s, ktorý sa nachádza hneď vedľa petržalského areálu VPS. V priestore by mal sídliť novozriadený referát verejných priestranstiev, sklady, dielne a garáže…

Čo sa ale stalo s tým slávnostne odprezentovaným pôvodným areálom?  Má vraj nevhodné hygienické podmienky a nedostatočnú kapacitu. Takže čo bolo ešte v septembri 2019 pýcha vedenia mestskej časti, je v júni 2020 podľa dôvodovej správy vlastne takým nešťastným záhumienkom, ktorý je nám skoro až na príťaž…

O tejto téme by sme mohli viesť legitímnu debatu (hoci mestská časť by si na potreby kúpy areálu ZSE musela zobrať úver) ale v dôvodovej správe ma zaujal krátky, suchý, ale veľmi podstatný oznam, akoby mimochodom: Mestská časť Bratislava-Petržalka uzavrela so Západoslovenskou energetikou, a. s. Bratislava Čulenova 6, nájomnú zmluvu na nehnuteľnosti – stavby a pozemky, ktoré sú evidované na listoch vlastníctva č. 4174 a 3446. Nájomná zmluva je uzavretá na dobu určitú do 31.12.2020 s opciou na 1 rok za rovnakých podmienok“

Trochu som popátral, a naozaj…našiel som zmluvu ktorú starosta podpísal 9. decembra 2019 zo ZSE a.s., na obdobie 1 roku, s opciou na ďalší rok na sumu 80 tis. EUR…

Opustená Budova ZSE…a naša vlastná budova VPS hneď vedľa

Nehospodárne, neefektívne a netransparentné

Bolo by v poriadku, pokiaľ by sme boli ako poslanci (ktorí kontrolujú a schvaľujú rozpočet) informovaní o prenájme, s výhľadom na sériu ďalších krokov a na celkovú víziu. Starosta nás o tomto počine nielenže neinformoval. Na celej veci je najviac nehorázne, že od decembra 2019, až ku dnešnému dňu MČ Petržalka peniazmi daňových poplatníkov už uhradila podniku ZSE a.s. 39 119 EUR….Na aké účely sme počas ostatných šiestich mesiacov budovu využívali? Na nič!…Platili sme za prakticky prázdny priestor (v odpovedi na žiadosť na základe infozákona som dostal odpoveď, že „priestor slúži na potreby referátu verejných priestranstiev“…podľa mojich informácií tam majú uskladnené nejaké stroje. Trošku drahá „garáž“, najmä ak zoberieme do úvahy vlastný pozemok hneď vedľa)

 Skoro 40 tis. EUR, sme vyhodili bez akéhokoľvek úžitku pre Petržalku. Ku dnešnému dňu tak akurát z peňazí daňových poplatníkov sanujeme opustený pozemok štátneho monopolu…

  V dobe, keď kvôli COV19 budeme musieť škrtať výdavky pre materské školy, kultúrne zariadenia, alebo občianske združenia ide o mimoriadne arogantný, babrácky a hlúpy počin zo strany vedenia. Za tých takmer 40 tis. EUR, ktoré Petržalka investuje do budovy ZSE, sme mohli nakúpiť

  • Viac ako 80 špeciálnych germicidných žiaričov, ktoré dezinfikujú interiéry (mohli sme ich použiť na ochranu detí v škôlkach a školách, prípadne pre seniorov, klientov nášho denného stacionáru ako prevenciu pred šírením COV 19
  • Dve nové oplotenia pre psov
  • Revitalizácia detských ihrísk (celá čiastka v rozpočte je 70 tis., suma ktorú platíme ZSE, tvorí 55%)
  • Táto suma by pokryla celú prepravnú službu pre seniorov (tzv. „sociálny taxík“) ktorú zabezpečujeme seniorom pre potreby návštevy lekára alebo úradov

A tak ďalej, a tak podobne…Ako to vysvetlíme pedagogickému a nepedagogickému personálu v našich školách? Kultúrnym pracovníkom ktorý pracujú pre naše kultúrne zariadenia? Alebo zamestnancom Miestneho úradu, ktorým starosta škrtal odmeny?

 Keď vás kopne múza, a nastane skrat

Takto sa ďalej nedá fungovať. Starosta je manažérska pozícia.  Ako líder mestskej časti  musí efektívne a hospodárne nakladať s peniazmi nás všetkých,  musí mať jasný plán, víziu a koncepciu. Riadenie Petržalky systémom, že starostu Hrčku náhle kopne múza a on potom v návale inšpirácie urobí nejaké živelné rozhodnutie bez koncovky, pri ktorom tak bohapusto plytvá verejnými zdrojmi, je veľké zlyhanie.

Ako poslanci máme povinnosť strážiť peniaze obyvateľov. Pán Hrčka sa dopustil vážneho prešľapu, preto navrhnem obmedziť právomoc starostu nakladať s rozpočtom tak, ako doteraz (štandardne môže starosta robiť rozpočtové presuny medzi programami do výšky 100 tis. a medzi podprogramami do výšky 50 tis. EUR).

Zabránime tak dobre známej situácií – starostu znovu kopne múza, alebo v tomto prípade statická elektrina, a namiesto požadovaného výsledku…nastane skrat…skrat v peňaženkách daňových poplatníkov…

P.S. Keď bol Ján Hrčka ešte horlivým kritikom všetkých, ktorí mali reálnu zodpovednosť a naparoval sa ako to bude robiť lepšie zvykol na konci svojich blogov písať:

Politici sa najviac boja verejnej kontroly a publicity. Ak vás tento článok zaujal a chcete pomôcť, šírte ho prosím vyzdieľaním na facebooku. Prispejete tak k čítanosti a tým aj informovanosti širokej verejnosti. Ďakujem.

Poprosím Vás o to isté, ak Vám nie je ľahostajné ako sa v Petržalke (ne)hospodári ;-)

 

Teraz najčítanejšie