Denník N

Núdzový stav končí, tak nám namiesto potlesku zase môžete nadávať

pixabay.com
pixabay.com

Keby zdravotníci mohli verejne hodnotiť svojich pacientov tak, ako to robia pacienti so zdravotníkmi, asi by sa mnohí z pacientov museli červenať od hanby. Nedodržiavanie životosprávy a odporúčaní počas liečby je to mizivé málo, ktoré mnohí nerešpektujú. O tom, že lekár má po pracovnej dobe nárok na odpočinok, akoby ani netušili.   

Ambulancie sú preplnené, a to nielen preto, že bola tri mesiace kríza. Ony sú preplnené už roky, len to nikto nerieši. Zdravotného personálu, ktorý rapídne starne, je z roka na rok menej.  Pacient chce všetko ihneď a podľa možnosti zadarmo, bez ohľadu na zdroje určené na financovanie zdravotníctva. Mnohí žijú v utkvelej predstave, že ak sme skladali Hippokratovu prísahu, ktorú si oni pred našou kritikou ani len neprečítali, musíme im slúžiť 24 hodín denne. To, že by sme za svoju prácu mali dostať spravodlivú odmenu, je v onej prísahe tiež, ale mnohí o tom ani netušia.

Ak lekár alebo zdravotnícke zariadenie poskytuje služby nepretržite, pacient má právo ich služby využiť, či už na úkor zdravotného poistenia, a teda „zadarmo“ alebo za úhradu na vlastné náklady, ak ide o súkromné pracovisko. Väčšina ambulancii však takto nefunguje a pracujú v normálnych ordinačných hodinách. Prakticky to znamená, že po nich má ich personál nárok na pracovné voľno, venovanie sa rodine a iné súkromné aktivity. Prax to však často nepotvrdzuje. Svedčia o tom skúsenosti mnohých zdravotníkov. Tu sú niektoré z nich.

„Som sestrička na ambulancii všeobecného lekára pre dospelých a cez sviatok mi ráno o 6:30 volala pani, že by sa chce zaevidovať k nám. Keďže volala na môj súkromný telefón – neviem ako sa dostala k môjmu číslu, som jej veľmi jasne vysvetlila nech má už viac nekontaktuje súkromné a už vôbec nie mimo pracovnej doby. Nakoniec sa ani neprišla zaevidovať.“

„Mne volajú aj na súkromný mobil, vždy sa nájde niekto, kto len tak posunie moje číslo. Napr. v sobotu o 17:00 sa chcú “len” objednať“, sťažuje sa endokrinologička.

„Mne včera večer napísala pacientka na facebook, že okamžite potrebuje elektronický recept na antikoncepciu. Zajtra ju má začať brať a teraz zistila, ze jej práve vypršal. Ak jej ho nevypíšem, vážne to naruší jej liečbu….“, píše gynekologička, ktorá dostala uvedený odkaz v piatok po pracovnej dobe.

„Mám podobnú skúsenosť. Nedeľa 5:30 telefonát, volá pani, že jej syn sa dusí. Pozrela som na hodiny prevrátila oči ale vzhľadom na predpokladanú naliehavosť stavu som začala klásť otázky. Prvá otázka: kedy to začalo? Odpoveď: pred 3 týždňami…..“, konštatuje imunologička – alergologička.

„Pani klope na dvere ambulancie – vybavte ma prednostne a rýchlo, lebo mám termín u kaderníčky…“, píše radiačná onkologička.

„ Je pondelok ráno pacient objednaný na 08:00 o 08:15 mu volám, dobré ránko pán XY čakáme Vás. Jáj sestrička ja som zabudol… práve nakupujem…. môžem prísť tak o pol hodinku? Alebo zajtra, zajtra ráno?“  Toto je príhoda stomatologickej sestry, ktorá ich má podobné takmer na dennom poriadku.

Mnohí lekári majú zverejnené svoje kontakty na webe. To však neznamená, že pacient ich môže použiť, kedy sa mu zachce. Telefonovať a posielať SMS by mal zásadne v pracovnej dobe, ak sa s lekárom nedohodne inak. Posielať e-maily, či správy cez sociálne siete sa dá kedykoľvek, ale nie je možné očakávať, že lekár na ne odpovie okamžite. Obyčajne sa tak stane nasledujúci pracovný deň. Sú lekári, ktorí odpovedajú na e-maily alebo iné správy prakticky okamžite. Ani to však neznamená, že ak sa tak nestane, musí pacient  lekára kontaktovať opakovane, najmä, ak má lekár po pracovnej dobe.

Zdravotnícke služby viac, či menej často potrebujeme prakticky všetci. Nie všetci však chceme vziať na vedomie, že byť zdravotníkom je síce aj poslanie, ale to neznamená, byť k dispozícií 24 hodín denne, bez nároku na oddych a patričné ohodnotenie. A to nemám na mysli iba finančnú stránku.

Pacienti vyžadujú od zdravotníkov slušnosť a empatiu, ale sami ju často neprejavujú. Našťastie takých nie je veľa, ale ak sa vyskytnú, dokážu nám zdravotníkom vziať motiváciu do práce na veľmi dlhú dobu.

Teraz najčítanejšie

Jozef Klucho

Jeden z prvých blogerov sme.sk, gastroenterológ, virtuálny medicínsky poradca na www.gastroenterolog.com a konzultant pre gastroenterológiu na www.celiakia.sk a www.edusan.sk Píšem články o medicíne, slovenskom zdravotníctve, hudbe 70-80-tych rokov a bežnom živote.