Denník N

Sexuálne obťažovanie je problém

Sexuálne obťažovanie je problémom väčším ako si mnohí mysleli. Konečne sa o tom hovorí a snáď sa tým, ktorí ho nebrali dosť vážne otvoria oči. Ženy začínajú zverejňovať svoje skúsenosti, lebo cítia podporu od ostatných žien, ale aj niektorých mužov, čo je fakt úžasné.

Čítala som príspevky žien na Facebooku aj iných fórach. V mnohých som sa videla, v mnohých zas svoje kamarátky. Ja cestujem. Vždy s jedným kufrom, neznášam ťažkú batožinu. Do kufra sa vám toho nezmestí veľa. Skôr si tam zbalíte praktické veci ako čačky. Obzvlásť, keď vyrážate na pol roka i viac. So sexuálnym obťažovaním sa stretávam stále a všade. Niekde menej, niekde viac. Argumenty typu načančaných žien vyzývavo poobliekaných teda neobstoja. Sama sa ani nemaľujem, napriek tomu zažívam rôzne obťažujúce situácie, v ktorých sa necítim príjemne.

Stalo sa mi, že som bola pozvaná na pár dní k jednej milej rodinke. Všetko bolo fajn, až na pána domáceho, ktorý veľmi rýchlo začal riešiť môj status slobodnej ženy. Na návšteve u krstných rodičov, na ktorú ma zobral aj so svojou ženou, sa ma spýtal pred všetkými, či sa mi páči. Nechcela som byť nezdvorilá, tak som odpovedala, že ”áno, ale”, nestihla som dokončiť vetu, načo jeho žena zahlásila samozrejme urazene, že „tak si môžete začať, mne to nevadí“. Snažila som sa upokojiť situáciu tým, že nič také sa nikdy nestane. Aj tak si potom našiel chvíľky, keď bol so mnou sám a rozprával mi o tom, akí sú muži v jeho krajine skvelí milenci, potom mi priamo povedal, že sa veľmi chce so mnou vyspať. Na druhý deň som odišla prvým autobusom. Na rozlúčku mi ešte povedal, že by som sa mala obliekať krajšie. Po celý čas som tam chodila v širokých nohaviciach a starej mikine. No ani to mu nezabránilo v tom, aby po mne “išol jak hardza po bľachoj”.

Na cestách po Mexiku som dostala ponuku prespať vo veľmi drahom hoteli na pláži, samozrejme, ak budem s navrhovateľom zdieľať jednu izbu a jednu posteľ. Slušne som odmietla a myslela, že je to v suchu. O pár hodín nasledovala spŕška hnusných vulgárnych správ, ktorých obsah tu nebudem ani parafrázovať.

V Holandsku som bola u lekára pre tabletky na spanie. Zisťovanie anamnézy: Máte milenca? Po tejto otázke zo mňa len s vyvalenými očami vyletelo “What?”. Tak mi to milý lekár zopakoval ešte raz a pekne pomaly, pričom si na výslovnosti dával záležať tak, že mu jazyk miestami skoro opustil ústnu dutinu. Keď som odpovedala, že nie, tak ma ubezpečil, že on mi pomôže so všetkým, že za ním mám prísť s akýmkoľvek problémom. Spomenula som si na to, ako mi prehmatával prsia, keď som si našla v prsníku hrčku. Už nikdy som sa s ním nestretla.

Na Slovensku som bola s kamoškou u kaderníka. Vybehla som pre niečo do obchodu, keď som sa vrátila, bola tam sama a vravela, že jej kaderník povedal, že ak ma presvedčí, aby som išla za ním dozadu, tak má účes zadarmo.

To je len pár stories. Pohľady na prsia, keď sa s niekým rozprávate, blbé narážky, vtípky, dvojzmyselné reči, masturbovanie v kríkoch, keď čakáte na zastávke sú veci, s ktorými má skúsenosť skoro každá žena. Nezáleží na tom, ako vyzerá. Každý má iný vkus, každému sa páčia iné ženy.

Mám priateľky, ktoré sú vyššie, nižšie, chudšie aj plnšie a všetky sa stretávajú so sexuálnym obťažovaním. Jednej sa nedávno stala nemilá vec. Taxikár pri nej začal masturbovať. Dievča v šoku. Ženy nereagujú ako muži. Aj keď sú také, ktoré nemajú problém sa poriadne zahnať, väčšina sa obáva reakcie muža. “Ako sa zachová, keď nedostane, čo chce? Podporím konkrétnym správaním jeho agresivitu?” Hlavne mladučké baby nevedia ako reagovať. Často ani identifikovať, čo sa vlastne deje. Mnohé sa za to hanbia, taja to. Boja sa odsúdenia šovinistov, ktorí by ich označili za netýkavky, frigídne či nebodaj škaredé. “Tebe, že to stalo? Nevymýšlaj, veď si škaredá, ani bicykel by o teba nik neoprel.” A tak to v sebe dusia a žijú si so svojou traumou.

Veľmi často sa takéto obťažovanie deje na pracoviskách, v školách, kde je muž v istom postavení a žena sa snaží byť v tom lepšom prípade nenápadná, v tom horšom “nerobiť problémy”. Kamarátka mi tak rozprávala o staršom profesorovi, ku ktorému chodili všetky študentky vo vyťahaných tričkách. “Aj tak ma stále vystískal”. Bolo jej to nepríjemné, a nielen jej. No všetky sa báli voči tomu ohradiť. Tak isto sa jej stalo, že veľmi významný pán, vtedy v rokoch, teraz už nebohý, ktorého meno pozná celé Slovensko ju len tak chytil za prsník, akoby sa nechumelilo. Čo mala robiť? Pýtala som sa jej, či to nechcela riešiť kvôli jeho postaveniu, žeby snáď niekto spochybňoval jej slová. Vraj nie, bol tým známy, skôr sa obávala, že by sa to celé zľahčovalo. Asi nebola ďaleko od pravdy.

Poznala som ženu, ktorá pribrala a začala nosiť flanelky, lebo mala po krk sexuálnych narážok. Smutné. Ženy sa neobliekajú pekne kvôli chlapom, obliekajú sa tak preto, že sa im páčia pekné veci, majú rady krásu, estetiku. Ak sa radi na tie ženy dívate, tak sa dívajte, ale ovládajte sa. Neobstoja ani rečičky o matke prírode, ktorá môže za feromóny, hormóny a iné óny. Nie sme zvieratá. Ak nezvládate dívať sa na peknú ženu bez hlúpych poznámok a štípania do zadku, tak sa dívajte inam. Nás matka príroda tiež vybavila túžbou po zachovaní rodu, preto hľadáme schopného chlapa, ktorý sa postará o naše potomstvo. Tiež sa vám však nepáči, keď vás ženy vnímajú len ako bankomat. Je fajn uvedomovať si, že človek je tvor sociálny, vytvára kultúru a spoločenské normy.

Byť galantný je ok. Nikto vás nebude žalovať za otváranie dverí, ani podávanie kabáta. Inteligentný chlap by nemal mať problém rozlíšiť medzi galantnosťou a sexuálnym obťažovaní. Ženy nechcú, aby ste hodnotili ich časti tela, tľapkali ich po zadku a podobne. Vždy čakajte na signál od ženy, že sa jej páčite ako muž. Nie, nie je to siahnutie si do vlasov. Ak dostanete zelenú v tom, aby ste dali priechod svojim hormónom, tak do toho choďte. Inak nás neobťažujte pnutiami vo vašich žľazách, ktoré povyšujete na spoločensky uznávanú prezentáciu samčích schopností využívaných pre potešenie žien.

Sexuálne obťažovanie je problém. Deje sa to stále a deje sa to mnohým ženám. Vaším ženám, dcéram, vnučkám, neteriam, sestrám, sesterniciam. A nemalo by sa to diať. Majte ženy v úcte.

 

Teraz najčítanejšie