Denník N

Prečo si ubytovanie rezervovať priamo u ubytovateľa?

Za všetky tovary a služby sa snažíme zaplatiť čo najmenej. Niekedy je to možno na škodu veci. Rovnaká, alebo aspoň porovnateľná cena nemusí vždy znamenať rovnakú, alebo aspoň porovnateľnú kvalitu. Je to tak aj s online rezerváciami a predajom ubytovania cez internet.

Online rezervačné portály sú dnes najväčšími predajcami ubytovacích kapacít. V niektorých hoteloch vo svete sú najväčším odberateľom, aj keď hotelu vlastne nikdy nič nezaplatia, naopak, sú jeho dodávateľom, vlastne sprostredkovateľom. Jednoduchá dostupnosť, platba, prehľadný systém. To všetko sú expedia.com, booking.com, hotels.com, hrs.com a obrovské množstvo ich nasledovníkov. Málokto z cestovateľov však tuší, ako tento megabusiness poskytujúci služby na hranici legality (a niekedy aj nad jej hranicu, viac tu) funguje. Hotely si vlastne kupujú reklamu vo virtuálnom pristore a klient má za to možnosť jednoduchej platby a trojstranný vzťah, ktorý je vždy zložitejší, ako ten dvojstranný.

Ak hľadáte ubytovanie v nejakej destinácii klasicky cez google, tak určite hneď na prvých platených odkazoch nájdete ponuky sprostredkovateľov a nie konkrétnych zariadení. Ako keby ste pri hľadní informácie o skupine Desmod dostali najprv odkazy na všetky rádiá, ktoré túto skupinu hrajú. Realita, aj keď nelogická. Napriek tomu na vyhľadanie a porovnanie ubytovateľov sú sprostredkovatelia dobrým nástrojom. Ak si však konečne vyberiete hotel, alebo hotely, tak by som určite vyskúšal najprv osloviť hotel priamo. Dnes sa predsa tlačia do popredia výrobky priamo od výrobcov, tak prečo nie služby? Tu je pár tipov, ako na to:

1. Ako som už spomenul, do vzťahu medzi klientom (vami) a hotelom sa nikto iný nemieša. Neexistuje teda sprostredkovateľ. Službu si kúpite priamo od „výrobcu“, teda od ubytovacieho zariadenia. Jeho kontakt určite vygooglite na prvý pokus, ak už viete meno hotela a mesto, v ktorom chcete ubytovanie využiť. Ak potrebujete v tomto smere ďalšie dôvody, skúste si pozrieť nasledovný link, môžete v ňom vyhľadať aj ďalšie spomínané spoločnosti. Jednoducho sa často stáva, že prídete o peniaze skôr, ako budete čakať, alebo aj napriek zrušeniu rezervácie a v priestore medzi hotelom (s ktorým v takom prípade nemáte žiaden vzťah) a sprostredkovateľom (ktorý je prakticky až do príchodu iba dodávateľom služby pre sprostredkovateľa) sa samozrejme môžu informácie stratiť rovnako ľahko aj vaše platby.

2. Veľa spoločností spomenutých vyššie a mnoho ďalších využíva slovné spojenie „najlepšia cena“, „cenová garancia“ alebo rôzne variácie výnimočnej ponuky. Toto sa často pokúšajú zahrnúť aj do ponuky, ale v EU už prvý krát narazili a je len otázkou času, kedy toto podnikanie dostane legislatívne obmedzenia. Ešte raz link na podrobnosti. Tu je reakcia jednej z top hotelových spoločností na svete Marriott, ktorá ponúka zľavu až do výšky 25%, ak nájdete lepšiu ponuku, ako vám priamo ponúknu oni. To už sa oplatí. Mne osobne Travelodge v USA pri check-in odovzdal osobnú obálku, v ktorej mi garantuje o 10 USD nižšiu cenu z takej, ako je na booking.com pri ďalšom prenocovaní. Na vždy. Stále sa im to oplatí, keďže žiadna z veľkých spoločností sa neuspokojí s desiatimi percentami, niektoré z nich pýtajú provízie vyššie aj ako 20%.

3. Pri výbere izby môžete tiež kúpou priamo v hoteli len získať. Hotel si šetrí lepšie izby pre hostí, čo mu platia priamo. Nie preto, že by platili viac (aj keď sa to samozrejme vylúčiť nedá), ale neplatia z tohto obchodu dvojciferné provízie za sprostredkovanie.

4. Navyše väčšina ponúk od sprostredkovateľov vás núti ihneď zaplatiť bez možnosti zrušenia, alebo zmeny. Toto je nelogická podmienka, ktorú vám väčšina serióznych ubytovateľov nedá. Ak si izbu rezervujete priamo v hoteli, za počítačom sedí pracovník rezervácií, s ktorým by sa malo dať dohodnúť na prípadnej zmene termínu, možno aj zrušení rezervácie. Nie je to žiaden „automat“ ako pri sprostredkovateľoch.

5. Ak ste si rezervovali izbu cez sprostredkovateľa, ste pre hoteliera na zozname hostí čo sa môžu ľahko presťahovať. Stáva sa to pri väčších udalostiach, alebo pri veľkých náporoch hostí, že jednoducho vám na recepcii oznámia, že vás presúvajú do iného porovnateľného hotela. Porovnateľný znamená, že má rovnakú kategóriu, ale môže to byť práve hotel, ktorý ste si pri výbere nevybrali, napríklad pre zlé hodnotenia, takže práve ten bude mať skôr voľné izby.

6. Vernostný systém je ďalším dôvodom, prečo rezervovať priamo v hoteli. Ak rezervujte veľké siete ako IHG (Intercontinental, Crowne Plaza, Holiday Inn a podobne) tak ich Rewards je naväčším vernostným systémom na svete. Sprostredkovatelia tu šancu nemajú. Pri dostatočnom množstve prenocovaní (záleží od kategórie hotela) sa dostanete na EXE poschodie, teda poschodie so samostatnou recepciou, niekedy aj vstupom do wellness, coffee cornerom a podobne.

No a na koniec samozrejme aj trochu podpory domáceho podnikania. Ak si kúpite týždenné ubytovanie na Bali cez niektorého zo sprostredkovateľov, minimálne dvojciferná provízia odchádza do krajiny sprostredkovateľa, teda vlastne domáceho hoteliera, alebo poskytovateľa služby o tieto peniaze jednoducho pripravíte. On sám nemá silu predať izbu drahšie, ako sú ceny uvedené u veľkých sprostredkovateľov.

Krásnu dovolenku :-)

Tento článok bol inšpirovaný tu.

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Teraz najčítanejšie

Raduz Dula

Pochádzam z Bratislavy kde aj s prestávkami žijem. Od vysokej školy sa venujem cestovnému ruchu, gastronómii a hoteliérstvu. Pôsobil som na väčšine pozícií v hoteloch, aktuálne pracujem ako projektový manažér, externý riaditeľ hotela a tréner. Vo svojom voľnom čase som členom predstavenstva Zväzu hotelov a reštaurácií SR, predsedom dozornej rady Zväzu cestovného ruchu SR a členom výboru pre vzdelávanie Republikovej únie zamestnávateľov.