7 najčastejších mýtov o predaji spoločnosti

Tak ako býva zvykom v každodennom živote, tak aj v oblasti predaja spoločností sa nevyhnete rôznym mýtom. V nasledujúcom článku si ukážeme 7 najčastejších a ako to skutočne funguje v praxi.
- Mýtom číslo jeden je, že svoju spoločnosť musíte odovzdať zásadne niekomu z rodiny, aby ste mali záruku, že sa o ňu bude príkladne starať. Tento mýtus je najčastejšie rozšíreným v Českej republike.
Skutočnosť je však taká, že svojho nástupcu z rodinného kruhu si vychová len minimum podnikateľov. Táto skutočnosť je daná užším počtom potomkov a iných rodinných príslušníkov. Ďalej každý má rozdielne záujmy a aj odlišnosti v schopnostiach. To však neznamená, že úspešná spoločnosť skončí spolu so svojim zakladateľom. Práve naopak! Mnohokrát sa ukáže, že pre spoločnosť je vhodnejší človek prichádzajúci zvonku, ktorý nie je zaťažený firemnou rutinou a zaužívanými spôsobmi. Takýto človek môže byť novým impulzom pre budúce fungovanie spoločnosti.
Nástupcu môže majiteľ spoločnosti získať taktiež jej predajom. Záujemcov o kúpu môže byť viac ako je okruh rodinných príslušníkov. Potomstvo napríklad nemusí mať záujem na riadení rodinného podniku, či im chýba dostatok schopností a skúseností na to, aby mohli spoločnosť zodpovedne prevziať. Taktiež je možné, že vzťah medzi otcom, ktorý spoločnosť založil a potomkom, ktorý má jeho kroky nasledovať budú ovplyvňovať osobné emócie, čo môže viesť napríklad k vnútorným rozporom.
Pri predaji by ste sa mali napríklad zamerať aj na to, či záujemca, ktorý prejavil o Vašu spoločnosť záujem má rovnakú víziu a hodnoty zaručujúce jej pokračovanie. Preto je predaj takejto osobe racionálnym riešením. Zachová sa tak pokračovanie v tradícii a zachová sa aj dobré meno spoločnosti. Základom je, aby ste spoločnosť odovzdali do dobrých rúk.
- Predať ide iba spoločnosť, ktorá vykazuje ziskovosť.
Tento mýtus už veľmi dávno neplatí. Je to spôsobené tým, že predávaná spoločnosť môže zaujať aj inými atribútmi. Napríklad v prípade start-upov sa cení to, že v budúcnosti môžu rásť, či už po stránke obratu, alebo podielu na trhu. Takisto je cenený nápad, s ktorým spoločnosť prišla a má v budúcnosti svoj potenciál, či know-how, ktorý nemá na trhu obdobu.
U firiem, ktoré so svojou ziskovosťou stagnujú, môžu kupujúceho zaujať kvalitní zamestnanci disponujúci určitou mierou kvalifikácie. Najväčší záujem je vždy o spoločnosti, podnikajúce v oblastiach, v ktorých ich je nedostatok. Čo môže byť ešte pre záujemcov zaujímavé sú istotne patenty a rôzne licencie, špeciálne technické vybavenie alebo zaujímavý nehnuteľný majetok. V konečnom dôsledku ide o to, aby mala spoločnosť čo ponúknuť a nemusí ísť vždy iba o zisk.
- Možné je predať aj krachujúcu spoločnosť.
Niečie tvrdenie, že od Vás odkúpi akúkoľvek spoločnosť, ktorá krachuje sa taktiež nezakladá na pravde. Takéto ponuky sa mnohokrát spájajú s možnosťou podvodu. Príkladom je prípad kedy nový majiteľ spoločnosť zadĺžil ešte viac, rozpredal majetok, ktorým spoločnosť ešte disponovala a zodpovednosť za novovzniknuté problémy sa predávajúcemu vrátila ako bumerang. V prípade, že dostanete ponuku na kúpu Vašej krachujúce spoločnosti buďte nanajvýš obozretní. Nenechajte sa nalákať na zdanlivo jednoduché riešenie, ktoré by Vás v budúcnosti mohlo veľmi nemilo prekvapiť.
- Majiteľ opustí spoločnosť ihneď po predaji.
Vo väčšine prípadov to práve takto nefunguje. Podpis na kúpnej zmluve ešte neznamená, že bývalý majiteľ si môže zbaliť kufre a zabuchnúť za sebou dvere. Kupujúci veľakrát v zmluve vyžadujú aby pôvodný majiteľ spoločnosti spolu s kľúčovými zamestnancami či už z manažmentu, alebo iného úseku pokračovali v pôsobení v spoločnosti aj naďalej. Táto doba je individuálna pohybuje sa od 6 mesiacov do 2 rokov. Účelom je ukončenie personálnej premeny, odovzdanie všetkej agendy, obchodných vzťahov a kontaktov spoločnosti.
- Spoločnosť na predaj nie je nutné pripraviť.
Tento mýtus sa taktiež nezakladá na pravde. Kvalitnou prípravou spoločnosti na jej predaj môžete získať omnoho výhodnejšiu cenu. Ako taká príprava vyzerá? V praxi najbežnejším krokom je maximalizácia zisku a obratu v období približne 2-3 rokov, ktoré predchádzajú zamýšľanému predaju, taktiež sa vyvádzajú zo spoločnosti aktíva, ktoré nie sú dôležité a nesúvisia s predmetom podnikania. Veľmi vhodným krokom často býva aj zavedenie systému riadenia a kontroly kvality. Existuje nespočetné množstvo spôsobov ako dôkladne a kvalitne svoju spoločnosť na predaj pripravíte. Tento krok Vám za žiadnych okolností neodporúčame podceniť.
- Spoločnosť je možné predať len v jednom celku.
Predať celú spoločnosť naraz nebýva vždy nutnosťou. Bežné totiž bývajú aj predaje minoritných a majoritných podielov v spoločnostiach. Také predaje sa realizujú buď finančnými investormi, alebo ak je záujem na prepojení významných dodávateľsko-odberateľských reťazcov. V praxi nie je žiadnym tajomstvom, že zo spoločností sa vyčlenia a následne predajú samostatné divízie.
- Vašu predáme v minimálnom čase.
Vždy buďte obozretní pri ponukách, ktoré Vám sľubujú konkrétne a podozrivo krátke termíny pre predaj Vašej spoločnosti. Tento proces spravidla zaberie od 6 mesiacov až do jedného roka. Výnimkou však nie sú ani predaje, ktoré tento čas prevýšia. Nesmiete veriť takýmto sľubom, že k predaju dôjde v šibeničnom termíne. V praxi to jednoducho nie je reálne. Cieľom predaja spoločnosti je nájdenie dobrého kupujúceho, ktorý Vám za spoločnosť ponúkne čo najvýhodnejšiu kúpnu cenu a taktiež netreba zabúdať ani na zmluvné ošetrenie celého predaja. To všetko je časovo náročné. Rovnako tak aj zo strany kupujúceho bude vznesená požiadavka na celkové oboznámenie sa detailmi spoločnosti, o ktorú prejavil záujem.
Záverom by sme dodali, že predaj spoločnosti je citlivou záležitosťou okolo ktorej máte mnoho neznámych. Preto Vám ponúkame naše skúsenosti, ktoré v tejto oblasti máme sú Vám plne k dispozícii.