Denník N

pozemkové úpravy – multirezortné riešenie

Obsahom pozemkových úprav je racionálne priestorové usporiadanie pozemkového vlastníctva v určitom území a ostatného nehnuteľného poľnohospodárskeho a lesného majetku s ním spojeného vykonávané vo verejnom záujme v súlade s požiadavkami a podmienkami ochrany životného prostredia a tvorby územného systému ekologickej stability, funkciami poľnohospodárskej krajiny a prevádzkovo-ekonomickými hľadiskami moderného poľnohospodárstva a lesného hospodárstva a podpory rozvoja vidieka. Na toto občas zabúdame.

Naši ministri, myslím tým ministra pôdohospodárstva a ministra životného prostredia majú radi príbehy. Jeden by sme im mohli ponúknuť. Príbeh podobný rozprávke o troch prútoch. ochrana prírody, poľnohospodári a lesníci, vodári, obce a vlastníci by mali svoje prútiky spojiť. Zastrešujú nás tri ministerstvá a mohli by sme nájsť spoločnú reč a problémy riešiť naraz, lebo každý z nás rieši len jednu špecializovanú oblasť. Súčasne však pozemkové úpravy predstavujú predmet verejného obstarávania, ktorý umožňuje efektívne čerpanie eurofondov, participáciu všetkých účastníkov a ich zmysluplné využitie. Pre všetkých.

Preto je nutné sa vrátiť k Programovému vyhláseniu vlády, lebo sú to práve pozemkové úpravy, ktoré môžu splniť niektoré ciele vyhlásenia, týkajúce sa poľnohospodárstva, ochrany prírody, majetkoprávneho vysporiadania. Majú len jednu nevýhodu: budú trvať dlhšie, ako je volebné obdobie. Pozemkové úpravy takisto boli predmetom volebných sľubov a politického marketingu. Vyzerá to tak, že účel svätí prostriedky a to je dôvod, prečo uvádzam tieto vyhlásenia, ktoré nešpecifikujem podľa oblastí a rezortov, lebo cieľom článku je ukázať na problémy, ktorých súčasťou riešenia sú pozemkové úpravy:

Pre trvalý rast kvality života občanov Slovenskej republiky, spojenej s rastom ich životnej úrovne, je nevyhnutná regulačná úloha štátu, ktorou sú korigované krátkodobé, ale aj dlhodobé odchýlky od rovnováhy medzi hospodárskym, sociálnym a environmentálnym rozvojom. Dosahovanie rovnováhy medzi hospodárskym, sociálnym a environmentálnym rozvojom je možné iba premyslenou, cieľavedomou a komplexnou hospodárskou politikou zahŕňajúcou efektívne spravovanie verejných finančných zdrojov, vytváranie optimálnych podmienok pre podnikateľskú činnosť, vytváranie zdrojov pre prostredie stimulujúce harmonické medziľudské vzťahy, ktoré sú základom sociálneho rozvoja spoločnosti v prijateľnom environmentálnom prostredí (celý zákon č.330/1991 Z.z., pozemkové úpravy umožňujú aktívnu účasť občanov pri rozhodovaní v konaní o pozemkových úpravách, a teda aj tvorbe ekosystémových opatrení)

Ministerstvo životného prostredia: Nevyhnutnou podmienkou implementácie uvedených programových priorít v oblasti životného prostredia a zmeny klímy bude efektívne využitie prostriedkov z Operačného programu Kvalita životného prostredia, Environmentálneho fondu a ostatných zdrojov určených pre rezort životného prostredia a Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoje vidieka: Vláda považuje úspešné a transparentné čerpanie fondov Európskej únie za rozhodujúce vo vzťahu k poľnohospodárstvu a rozvoju vidieka (§ 2 ods. 1 písm. a), d) až g) a i), zákon č.330/1991 Z.z., náklady spojené s pozemkovými úpravami nariadenými správnym orgánom uhrádza štát, pričom z prostriedkov z fondov Európskej únie sa vykonala väčšina pozemkových úprav, to isté sa týka aj životného prostredia, ktoré však komplexne nerieši problém vlastníckych vzťahov)

Vláda bude podporovať hospodárne využívanie poľnohospodárskeho pôdneho fondu, vytvorí podmienky na jeho ochranu pred neodôvodnenými zábermi na nepoľnohospodárske aktivity a bude hľadať ďalšie možnosti nákupu pôdy pre domácich poľnohospodárov. Podporí doriešenie vlastníckych vzťahov k pôde ako predpokladu rozvoja trhu s pôdou (§10, zákon č.330/1991 Z.z. o pozemkových úpravách)

Vytvorí právny rámec pre jednoznačnú identifikáciu pôdy a oprávnenosť žiadosti na poskytnutie podpory za účelom odstránenia nezrovnalosti v deklarácií užívateľov pôdy (§10§11, zákon č.330/1991 Z.z. o pozemkových úpravách, §12a, zákon č.504/2003 Z.z.)

Vláda bude vytvárať prostredie pre ďalšie prehlbovanie procesu nadobúdania poľnohospodárskej pôdy aktívnymi poľnohospodármi ako jedného z rozhodujúcich preventívnych nástrojov jej ochrany a jej efektívneho využívania. K tomu vláda využije všetky nástroje podporujúce racionálne usporiadanie pozemkového vlastníctva (celý zákon č.330/1991 Z.z.)

V súlade s pravidlami SPP vláda zintenzívni podporu sektorov, ktoré sú potenciálnymi zdrojmi zamestnanosti, najmä živočíšnej výroby, ovocinárstva, zeleninárstva, vinohradníctva, ale aj potravinárskeho priemyslu (celý zákon č.330/1991 Z.z.)

Vláda podporí využitie obnoviteľných zdrojov energií na vidieku (§10§12, z zákon č.330/1991 Z.z. o pozemkových úpravách)

Bude podporovať prípravu opatrení súvisiacich s adaptáciou poľnohospodárstva na zmenu klímy prostredníctvom takých spôsobov hospodárenia, ktorými sa zvýši zadržiavanie vody v krajine a prípravou účinnej politiky zachovania a rozvoja hydromelioračných zariadení. (§10§12, zákon č.330/1991 Z.z. o pozemkových úpravách)

Vláda bude podporovať cieľavedomú starostlivosť o lesy, založenú na historických tradíciách a skúsenostiach a systéme administratívneho a odborného riadenia podľa programov starostlivosti o lesy v súlade s neustále narastajúcim významom plnenia širokej škály ekosystémových služieb pre verejnosť (§10§12, zákon č.330/1991 Z.z. o pozemkových úpravách)

Vláda bude naďalej prijímať opatrenia na efektívnejšiu podporu nájomného bývania, a to aj cestou zapojenia súkromných zdrojov. Výstavba nájomných bytov bude jedným z prostriedkov podpory menej rozvinutých regiónov (celý zákon č.330/1991 Z.z.)

Rozšíri programy na riešenie usporiadania vlastníckych vzťahov pozemkov pod ilegálnymi stavbami v marginalizovaných komunitách (§8g, zákon č.330/1991 Z.z.)

Za účelom zvýšenia podielu cyklodopravy na výkonoch v osobnej doprave vláda podporí budovanie cyklotrás zo zdrojov EÚ s dôrazom na kvalitnú projektovú prípravu cyklistickej infraštruktúry s prednostným využitím pozemkov v majetku štátu (§10, §11§12, zákon č.330/1991 Z.z.)

V oblasti prispôsobovania sa na nepriaznivé dôsledky klimatických zmien (adaptácia) bude dbať na zníženie rizík vyplývajúcich zo zmeny klímy na zdravie obyvateľstva a životného prostredia, podporu systémových riešení pre adaptačné opatrenia vrátane ďalšej podpory protipovodňových opatrení a adaptácie na možný nedostatok vody v súlade so schválenou „Stratégiou adaptácie SR na nepriaznivé dôsledky zmeny klímy“ s dôrazom na adaptačné opatrenia v mestách, poľnohospodárstve a lesníctve (§10, §11 a §12, zákon č.330/1991 Z.z., Návrhy preventívnych protipovodňových opatrení a opatrení proti dôsledkom klimatických zmien podľa opatrení Plánu manažmentu povodňového rizika sú považované za dôvod na nariadenie pozemkových úprav)

V oblasti ochrany, zachovávania a zlepšenia ekosystémov, biodiverzity a prírodného kapitálu vláda zameria svoje úsilie na implementáciu národnej stratégie biodiverzity s cieľom zachovať a zlepšiť kvalitu ekosystémov, ekosystémových služieb a celkovú hodnotu a rozmanitosť prírodných oblastí Slovenska (§10, §11§12, zákon č.330/1991 Z.z.)

Vláda sa zameria na dopracovanie národnej a medzinárodnej siete chránených území vrátane siete NATURA 2000, implementáciu programov starostlivosti o chránené územia a bude pokračovať v zonácii chránených území (§10, §11§12, zákon č.330/1991 Z.z.)

Pre zachovanie celkového priaznivého stavu krajiny, ekosystémov, biodiverzity, prírodných zdrojov a produkčnej schopnosti krajiny, bude vláda presadzovať integrovaný prístup k manažmentu krajiny, ochrany prírody a racionálnemu a efektívnemu využívaniu prírodných zdrojov (§10, §11§12, zákon č.330/1991 Z.z.)

Vláda sa zameria na budovanie zelenej infraštruktúry zabezpečujúcej ekologickú stabilitu krajiny a elimináciu inváznych druhov poškodzujúcich prírodne prostredie. Ďalej sa bude zasadzovať o podporu implementácie udržateľných a na lokálnej úrovni osvedčených poľnohospodárskych a lesohospodárskych postupov, ktoré prispejú k ochrane ekosytémov a ich služieb. Vláda bude podporovať prijatie EÚ rámca na ochranu pôdy a podporí opatrenia smerujúce k zachovaniu kvality pôdy a lesov aj prostredníctvom zníženia nepriaznivých dopadov znečistenia vôd a ovzdušia na pôdu (§10, §11§12, zákon č.330/1991 Z.z.)

Pozemkové úpravy sú ako predmet verejného obstarávania a vzhľadom na rozsah činností, ktoré zahŕňajú vyžadujú vytvorenie multidisciplinárnych riešiteľských teamov. Zabezpečenie týchto činností vlastnými silami je pre štát nevýhodné. Štátna správa tieto činnosti z kapacitných dôvodov nedokáže zabezpečiť a preto využíva systém verejného obstarávania týchto činností. Skúsenosti z obstarávania ukazujú, že trh dokáže vygenerovať zdroje na zabezpečenie týchto činností a dokáže systémom subdodávok zabezpečiť a zjednotiť vysoko špecializované činnosti, potrebné v projekte pozemkových úprav, napr. pedologické prieskumy, spracovanie MÚSES, VZFÚ, krajinárskych projektantov, geológov, projektantov ciest a spoločných a verejných zariadení a opatrení, ochranárov, riešiteľov manažmentových opatrení starostlivosti o les, agronómov, užívateľov a podobne do efektívne fungujúcich teamov. Na druhej strane sa zvyšuje efektivita vynaložených prostriedkov, lebo v jednom čase sa riešia takmer všetky problémy. Obstarávateľovi verejnej súťaže umožňuje zlúčiť požiadavky rôznych rezortov (napr. MPaRV, MŽP a MV) do jedného celku a súčasne mať cez systém presne definovaných subdodávok kontrolu nad svojimi záujmami.

Pozemkové úpravy majú dosahy a presahy do rôznych rezortov, zahŕňajú niekoľko rôznych činností do jedného celku, od komasácií (technické a vlastnícke scelenie), riešenia krajinotvorných problémov (územné plánovanie), biodiverzity a ochrany prírody, vytvárania a obnovy ekosystémových služieb (životné prostredie), hospodárenia na pôde (ekonomické aspekty) a podobne. Pozemkové úpravy prechádzajú naprieč rôznymi rezortmi, ktoré medzi sebou súperia. Ich využitie je preto dôležité, lebo v rámci projektu sa vyriešia sporné otázky, ktoré rezorty rozdeľujú.

Je tu ešte niekto, kto pochybuje o význame pozemkových úprav?

Teraz najčítanejšie