Žurnalistika by mala ťažiť z poznatkov miestnej komunity
Prepojenosť mediálnych pracovníkov (to znamená, že nie iba píšucich novinárov, ale všetkých členov redakcie) s publikom, teda komunitou čitateľov, musí byť oveľa hlbšia a priamejšia, ako sme doteraz zvyknutí. Redakcie by nemali svoje obsahy robiť pre ľudí, ale v úzkom kontakte s nimi.
Spoločnosť tvoria malé komunity
Už dávnejšie ma zaujala myšlienka jedného známeho, že spoločnosť tvoria komunity (malé komunity v rámci mesta a regiónu), na ktoré sa treba orientovať a v rámci ktorých treba budovať vzťahy, a tým meniť spoločnosť.
Predpoklad, že komunita dáva priestor na vznik nových projektov, myšlienok a organizácií, je určujúci. Pričom tento pohyb zdola nevylučuje možnosť ďalšieho pôsobenia aj na vyšších úrovniach v jeho neskoršej fáze.
Mimochodom, spomínaný známy spolu s malým kolektívom iných ľudí už niekoľko rokov vedie amatérsky športový tím hráčov frisbee. V súčasnosti sa nielenže zúčastňujú celoslovenských a medzinárodných súťaží v tomto športe, ale aj sami organizujú kempy, športové stretnutia a zaúčajú dorast, pričom sa do budúcnosti plánujú stať občianskym združením. Tím má sídlo v slovenskom 50-tisícovom meste, čo svedčí o veľkých možnostiach aj v pomerne malých komunitách.
Novinári by mali zapojiť komunity do procesu tvorby správ
Nad niečím podobným môžeme uvažovať aj v žurnalistike. Prepojenosť mediálnych pracovníkov (to znamená, že nie iba píšucich novinárov, ale všetkých členov redakcie) s publikom, teda komunitou čitateľov, musí byť oveľa hlbšia a priamejšia, ako sme doteraz zvyknutí. Redakcie by nemali svoje obsahy robiť pre ľudí, ale v úzkom kontakte s nimi.
V článku Deklarácia o závislosti rozvíjajú novinári Molly de Aguiar a Josh Stearns myšlienku, že spolupráca spravodajských organizácií a komunít môže byť prínosom pre spoločnosť, ale môže tiež transformovať lokálnu žurnalistiku – zlepšiť je kvalitu.
Obidvaja novinári sú pravidelnými prispievateľmi na portál The Local News Lab, ktorý slúži ako akási prípadová štúdia o udržateľnosti regionálnej žurnalistiky – konkrétne na prípade médií v New Jersey. Hlavnou myšlienkou celej stránky a najmä autorov, ktorí za ňou stoja, je presvedčenie, že „riadne informovaní a silne zapojení občania sú základom pre silnú demokraciu a pre angažované komunity“.
Všetky články a správy, ktoré zdieľajú, vychádzajú z reálnych skúseností a zo spolupráce s viacerými lokálnymi médiami. Pričom ich výstupy môžu slúžiť ako inšpirácia aj pre iné komunity. Samozrejme, treba prihliadať na to, že New Jersey a ani nastavenie amerického mediálneho prostredia nemožno porovnávať so slovenským mediálnym systémom. No napriek tomu môže byť niekoľko ich myšlienok zaujímavých aj pre slovenský médiá. (Názor, že je potrebná spolupráca redakcií a komunít, John Stearn tiež rozvíja napríklad TU alebo TU.)
I believe local news is a critical space for innovation, creativity and community. Join the Local Fix if you do too. https://t.co/DRhCwaEhB5
— Josh Stearns (@jcstearns) July 24, 2014
K takýmto myšlienkam patria:
(vychádzam z článku Deklarácia závislosti)
- Verejnosť by mala byť stále stredobodom novinárskeho snaženia a žurnalistiky ako takej. A to nielen ako spotrebiteľ, ale tiež ako spolupracovník a tvorca.
- Ľudia sa v súčasnosti potrebujú spoľahnúť na spravodajské organizácie a na správy, ktoré prinášajú.
- Vytváranie komunity okolo média a jej podpora môže viesť tiež k podpore organizácie samotnej. A to prostredníctvom členstva alebo darov. Ide o jeden z nových modelov financovania médií, ktorý v súčasnosti nahrádza príjmy z reklamy. To však bude fungovať iba ak budú mať ľudia väzbu k práci, ktorú novinári robia.
- Komunity potrebujú lokálne správy, a tie sa preto musia prispôsobiť ich potrebám. Každá komunita má tieto potreby iné.
- Spomínaní autori veria, že ak je zapojenie komunity do procesu dostatočné, zvyšuje sa účasť ľudí na žurnalistickom procese. Následne by sa mohla zvyšovať všeobecná mediálna gramotnosť a občianska angažovanosť.
- Podpora a pomoc zo strany komunity môže byť nielen finančná, ale aj odborná – či už pôjde o programovanie alebo vytváranie videí. Okrem toho redakcia môže vďaka komunite lepšie plniť svoje poslanie na poli služby verejnosti.
- Novinári a redakcie by preto mali rozmýšľať o tom, kto ich komunitu vlastne tvorí. Od demografických údajov (vek, pohlavie, vzdelanie…) cez spôsob, akým sa komunita k správam pristupuje (mobil, tablet…) až po pochopenie úloh miestnych inštitúcií a úradov. Novinár by mal byť vo svojej podstate súčasťou danej komunity.
- Budovanie vzťahov a dôvery si vyžaduje čas.
- Novinár by mal mať pravidelnú spätnú väzbu od svojej komunity v celom procese tvorby správ.
- Lokálna žurnalistika by mala napomáhať riešeniam problémov a nielen na ne len poukazovať.
- Redakcie by mali poodhaliť niektoré z vnútorných procesov, aby publikum rozumelo procesu tvorby správ, rozumelo fungovaniu spravodajskej organizácii a aby tiež spoznalo pravidlá novinárskej etiky.
- Ľudia by mali vedieť ako kontaktovať novinára, ale aj ako prihliadať na relevantnosť (hodnota a pravdivosť) správy, kvôli ktorej ho kontaktovali. Pochopiť hodnotu správy ich však môžu naučiť iba novinári.
- V rámci komunity by tiež mala vzniknúť verejná diskusia okolo publikovaných správ. Redakcia by na ňu mala vytvoriť priestor a stať sa tak prostredníkom pri riešení náročných verejných otázok.
Riešením pre žurnalistiku je oceniť poznatky, ktoré má miestna komunita a nájsť spôsoby, ako sa o ne podeliť.
(Josh Stearns, Building Journalism With Community, Not For It)
Prvým krokom je diskusia
Jeden prípad diskusie s komunitou opisuje vo svojom texte novinárka Debbie Galant. Hlavnou myšlienkou bolo spojiť redakcie s akademickými a občianskymi inštitúciami a pokúsiť sa o prediskutovanie najvážnejších problémov v rámci miestnej komunity (New Jersey). Témou diskusie bolo zušľachťovanie nevyužitých oblastí a obnova mestského rozvoja, pričom bola rozdelená na dva dni. Počas prvého odborníci nastavili diskusiu a problematiku, aby mohla verejnosť následne vyjadriť svoje stanovisko. Prvá časť – a teda odborné nastavenie diskusie – sa javila ako nevyhnutná a opodstatnená. Tiež bola snaha vytvoriť menšie skupiny, aby sa komunikácia stala osobnejšou. Centrum pre spoluprácu médií v New Jersey, ktoré diskusiu organizovalo, chce tiež dosiahnuť, aby novinári v budúcnosti podobné akcie riadili sami.