Denník N

AKO SOM VÁS PRVÝ ROK ZASTUPOVAL V EUROPARLAMENTE

O tomto čase pred rokom som sa pripravoval na cestu do Štrasburgu, aby som sa oficiálne ujal mandátu poslanca Európskeho parlamentu. S 26 202 krúžkami, ktorými ste si ma zvolili za stranu SPOLU, som sa začiatkom júla stal súčasťou najsilnejšej frakcie europarlamentu – Európskej ľudovej strany (EPP). Už po ceste do europarlamentu som premýšľal, ako sa mi bude dariť napĺňať to, čo som si predsavzal v kampani – nesedieť v kúte či v zadnej lavici, ale aktívne tvoriť našu európsku politiku pri jednom stole s ostatnými europoslankyňami a europoslancami. Skrátka prispievať každodennou prácou ku skutočne modernému a európskemu Slovensku. Rok od prevzatia mandátu teda svojim voličom a všetkým občanom našej krajiny skladám prvýkrát účty, aby ste môj doterajší výkon mohli sami posúdiť.

Z fotenia pred Európskym parlamentom.

S tímom ľudí, ktorí mi celé týždne neúnavne pomáhali v kampani pred eurovoľbami, sme natočili volebné video, ktorým som otvorene nastavil verejné očakávania vo vzťahu k vlastnej poslaneckej práci. Hovorili sme v ňom, že koleno by ste si nenechali operovať amatérovi a v lietadle by ste neverili pilotovi, ktorý nemá potrebný výcvik. Preto by ľudia do Európskeho parlamentu mali vybrať niekoho, kto sa európskej politike venuje celý pracovný život a rozumie jej.

Rok od  prevzatia mandátu teda svojim voličom a všetkým občanom našej krajiny skladám prvýkrát účty, aby ste môj doterajší výkon mohli sami posúdiť.

Infografika – rok práce v Europarlamente.

MOJE TÉMY

Prierezovo sa v europarlamente venujem trom podstatným témam: boju s dezinformáciami, fungovaniu demokracie a rozširovaniu Európskej únie na západnom Balkáne. Prvým krokom, ktorý ma po prevzatí mandátu čakal, bolo získanie pozícií v štruktúrach Európskeho parlamentu, ktoré by mi umožnili aktívne sa podieľať na tvorbe politiky.

Vplyv na rozhodnutia sa v europarlamente získava najmäť aktivitou vo výboroch a skupinách, kde sa tvoria podklady k tomu, čo Európsky parlament neskôr schvaľuje. Ako nováčik som sa musel rýchlo uchádzať o podporu svojich kolegov. Podarilo sa.

MOJE POZÍCIE V EURÓPSKOM PARLAMENTE

  • som členom Výboru pre občianske slobody, spravodlivosť a vnútorné veci (LIBE).
  • som vice-koordinátorom najsilnejšej frakcie ľudovcov vo Výbore pre ústavné veci (AFCO).
  • som náhradníkom vo Výbore pre zahraničné záležitosti (AFET).
  • predsedám spoločnému parlamentnému zhromaždeniu Európskeho parlamentu a Čiernej Hory, čo znamená, že za Európsky parlament sledujem a pomáham riešiť plnenie kritérií na vstup Čiernej Hory do EÚ.
  • stal som sa na päť rokov stálym spravodajcom Európskeho parlamentu pre Srbsko, krajiny veľmi dôležitej pre Slovensko, pričom niektorí kolegovia ma dokonca volajú Mr Serbia :) Pracujeme spoločne najmä na tom, aby Srbsko raz vstúpilo do EÚ a z europarlamentu sa snažím zlepšovať prácu srbského parlamentu a demokratických inštitúcií v Srbsku.
Minúta po minúte Denníka N.
  • zastupujem naše záujmy v monitorovacej skupine na ochranu právneho štátu aj s dôrazom na Slovensko. Venujeme sa vraždám novinárov v EÚ, požadujeme ich dôsledné vyšetrenie a systémovú podporu pre slobodné médiá. Zároveň monitorujeme stav spravodlivosti v členských krajinách a žiadame účinné nástroje na boj s korupciou a pre dôveryhodné fungovanie justície všade, vrátane Slovenska.
  • ako tieňový spravodajca EPP sa zaoberám fungovaním Schengenu.
  • ako tieňový spravodajca EPP sa venujem fungovaniu právneho štátu v EÚ.
  • vo frakcii európskych ľudovcov som členom úzkej skupiny poslancov, ktorí aktuálne formulujú návrhy pre Konferenciu o budúcnosti Európy. Ide o konferenciu, ktorá má priniesť zásadnú diskusiu o budúcnosti a reformách európskeho projektu.
Počas hlasovania v Európskom parlamente.

MOJA PRÁCA NA PLENÁRNYCH ZASADNUTIACH EURÓPSKEHO PARLAMENTU

Aj keď je ťažisko mojej poslaneckej práce vo výboroch, pracovných skupinách či komisiách, každý poslanec venuje časť svojej energie všetkému, čo sa v Európskom parlamente schvaľuje.

Výpočet mojej doterajšej aktivity je nasledovný:

  • predniesol som 11 príspevkov v plenárnej rozprave.
  • predniesol som 1 stanovisko.podal som 48 návrhov uznesení.
  • poslal som 1 otázku na zodpovedanie a 4 otázky na písomné zodpovedanie.
  • podal som 1 individuálny návrh uznesenia.
Vystúpenie v pléne Európskeho parlamentu.

MOJA PRÁCA NA BOJI S DEZINFORMÁCIAMI

Som spoluautorom rezolúcie s názvom “Zahraničné zasahovanie do volieb a demokratických procesov v členských štátoch a Európe a šírenie dezinformácií v rámci nich”. Na môj podnet absolvovali viacerí europoslanci ešte minulú jeseň expertné vypočutie o boji s dezinformáciami. Počas pandémie som podporil vznik špeciálneho parlamentného výboru, ktorý sa bude počas dvanástich mesiacov tejto téme intenzívne venovať. Boj s dezinformáciami považujem za kľúčovú tému pre demokraciu a snažím sa ju svojimi pripomienkami dostať do každého dokumentu o budúcnosti EÚ.

MOJA PRÁCA NA BALKÁNE

S europoslaneckou kolegyňou Tanjou Fajon a komisárom Olivérom Várhelyim v Srbsku.

Aby sa Srbsko a Čierna Hora raz stali členskými štátmi Európskej únie, musia urobiť zásadné reformy. V oboch krajinách preto živo a priamo komunikujem s politickými predstaviteľmi. Pred koronakrízou som bol štyrikrát v Srbsku (raz z toho som sprevádzal šéfa ľudovcov Manfreda Webera a raz eurokomisára pre susedstvo a rozšírenie Olivéra Várhelyiho) a raz v Čiernej Hore ako šéf delegácie europarlamentu na spoločnom zasadnutí parlamentných delegácií Čiernej Hory a EP. V posledných mesiacoch som ako európsky mediátor medzistranického dialógu strávil desiatky hodín rozhovormi online s predstaviteľmi srbských politických strán, a to zvlášť v súvislosti s napätou situáciou v krajine pred júnovými parlamentnými voľbami v Srbsku, teda tesne po odznení prvej vlny korony.

S Manfredom Weberom a Alexandrom Vučićom v Srbsku.

Komunikujem však aj priamo s obyvateľmi na západnom Balkáne prostredníctvom častých vystúpení v tamojších médiách. Je dôležité, aby ľudia v regióne vedeli o dianí v EÚ a čo skutočne a prakticky znamená európska perspektíva kandidátskej krajiny. Podarilo sa mi získať priestor na pravidelnú komunikáciu so srbskými občanmi cez vlastný stĺpček v najčítanejšom srbskom denníku Blic. V Srbsku a Čiernej Hore som absolvoval množstvo rozhovorov i priamych televíznych diskusií a prihovoril som sa aj po slovensky našim krajanom vo Vojvodine v tamojších médiách. Minulý rok som takisto podporil slobodný a mierový priebeh prvého Pride v Sarajeve.

Rozhovor v jednom zo srbských médií.

V súvislosti s europoslaneckou prácou na Balkáne ma portál European Western Balkans zaradil medzi top 10 osobností, ktoré tento rok ovplyvnia budúcnosť západného Balkánu.

Medzi 10 ľuďmi, ktorí ovplyvnia budúcnosť západného Balkánu.

MOJA PRÁCA NA SLOVENSKU

Do Bruselu som sa nepresťahoval a zvykol som si na pravidelné presuny medzi Slovenskom a europarlamentom. Počas kampane som si predsavzal, že aj keď budem aktívny v Bruseli, musím o svojej práci rovnako aktívne hovoriť aj na Slovensku.

V špeciálnej relácii ku koronakríze v TV Markíza.

Sledujem a kriticky komentujem, ako minulá a súčasná vláda robia svoju európsku politiku. Ako člen europarlamentnej monitorovacej skupiny pre demokraciu, právny štát a základné práva, ktorá vznikla po vraždách Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej sa pravidelne pýtam slovenských politikov, ako chcú ľuďom na Slovensku vrátiť dôveru v spravodlivosť a chrániť slobodu a prácu novinárov.

Počas posledného roku sa moje meno objavilo v slovenských médiách 800 krát, zúčastnil som sa 28 diskusií a rozhovorov v médiách. Pravidelne prispievam komentármi do denníka SME a stretávam sa a spolupracujem so slovenskými političkami a politikmi, ktorí sa venujú európskym záležitostiam.

Snažím sa vytvárať príležitosti na priame diskusie a kontakty s ľuďmi, pretože mi dlhodobo prekáža, že mnohí občania pociťujú priepasť medzi dianím v EÚ a na Slovensku, pričom európska politika je v prvom rade naša slovenská politika. Chcem prispieť k náprave, pretože dôveru voči EÚ zvýšime práve tak, že Slováci budú o nej lepšie informovaní.

Aj keď koronakríza nám skomplikovala cestovanie, snažím sa naplno využívať možnosti europoslancov pozývať na návštevu do Bruselu či Štrasburgu slovenských občanov. Za rok takto na moje pozvanie navštívili európske inštitúcie dva plné autobusy Sloveniek a Slovákov z celej krajiny. Mám výborné spomienky na štrasburskú debatu s hosťami z Prievidze, Trenčína, Prešova či Bratislavy i na historickú chvíľu, keď naše hlasovanie o brexite v Bruseli tento rok v januári sledovali naživo aj moji hostia prevažne z východného Slovenska z Bardejova.

S návštevníkmi zo Slovenska v Europarlamente.

Za rok som sa zúčastnil 32 diskusií s rôznymi neziskovými organizáciami a občianskymi združeniami. Komunikoval som s ľuďmi aj priamo – či už na Facebooku cez správy a live prenosy, alebo som odpovedal na Instagrame či na svojom e-mailovom účte. Teším sa zo svojej fungujúcej europoslaneckej kancelárie v Bratislave, ktorú zdieľam spoločnej so svojím kolegom Michal Wiezikom, a kde od tohto leta spúšťam pravidelný stážistický program pre študentov na Slovensku.

Ak vás zaujímajú ďalšie podrobnosti, moju prácu môžete priebežne sledovať

 

Teraz najčítanejšie