Denník N

Nie je to iba o študentovi (Kollárovi) – II. časť

     Plne chápem, že premiér nechce riskovať odchod Kollára z koalície pre diplomovú prácu. Aj to otvorene priznal, že má veľké ciele, ktoré chce naplniť, aby na Slovensku došlo k zmene. Myslím si, že Kollár by po nútenom rezignovaní opustil koalíciu. Na kieho frasa to Matovič stále viac a viac zamotáva, navrstvuje, dopĺňa??? Buď má ozaj toho veľa a nedokáže sledovať, čo-kde-kedy povedal, alebo má fakt zlých poradcov. Nápad postihnúť všetkých, čo získali diplom za neštandardnú záverečnú prácu, sa mi zdá hlúpy a priamo Smeruje k papalášizmu, ktorý sa u nás dávno zakorenil. Lebo na rozdiel od predsedu NRSR – politika – bežný občan môže dôjsť o prácu, ak sa spochybní jeho štúdium. (Otázkou je, či bolo nutné od toľkých úradníkov požadovať vysokoškolské vzdelanie. Je jasné, že v návale práce nemali čas pozerať na kvalitu a utiekali sa k pochybným vysokým školám.)
     Keď aj študent podvádza, podplatí niekoho, nenapĺňa bibliografické normy, dá si vypracovať prácu a napriek tomu prejde pomerne zložitým procesom overovania, obhajoby a štátnic, nezlyhal študent, ale vysoká škola, skúšobná komisia, oponent, školiteľ. Neexistuje, že by si nikto z členov akademickej komisie nevšimol nečestné zámery práce alebo odborné nedostatky. Neexistuje, že by sa pred predložením práce na obhajobu nevychytali podstatné chyby. Na vynikajúcich vysokých školách je to neprípustné, študenta jednoducho nepripustia v riadnom termíne k obhajobe. Ale na zlých vysokých školách či rôznych pochybných študijných odboroch musí byť pustenie nekvalitnej (podvodnej) práce jedine zámer a ten by mal byť potrestaný. Zodpovednosť, no nie iba formálnu, a trest by mali niesť vysoká škola, členovia komisie, vedenie fakulty, katedry. Ak by sa pod mementom zodpovednosti a sankcie riadil proces ukončovania vysokej školy, nestávalo by sa, že sa na verejnosť dostane práca pochybného charakteru. Inak, je to dosť veľká drzosť takto podvádzať, keď sa vie, že záverečné práce sú zverejňované.
     Vziať tituly všetkým, ktorých práce prešli skúšobnou komisiou, môže spôsobiť množstvo problémov tak obyčajným ľuďom, ako aj vláde. Nechcem podvodníkov obhajovať, ale medzi absolventmi vysokých škôl mohli byť takí, čo im povedali, buď si spravíš vysokú školu, alebo musíš v práci skončiť. A štúdium popri práci je veľmi náročné, je preto prirodzené, že si hľadali cestičky na zľahčenie. Okrem toho, treba vziať do úvahy, že štúdium sa skladá aj z čiastkových skúšok a sotva sa dá predpokladať, že si študent u všetkých učiteľov dokázal priebeh skúšky a jej hodnotenie získať nečestne. Možno si pomohol iba na záver. Aj firmy na písanie diplomových prác sú hanbou iba pre akademickú obec nekvalitných škôl. O plagiátorstve nehovorím, tam má jasne platiť autorský zákon. Možno by sa mohlo uvažovať, v prípade ak hromadné kontroly prác nezostanú výplodom, aby študenti zopakovali obhajobu, teda znova napísali novú prácu. A keď sa aj nepočúvnu hlasy zdola, verím, že podrobná analýza prác sa začne od najvyššie postavených ľudí, ktorí majú veľké možnosti pomôcť si v štúdiu.
     Ešte by som sa vyjadril k názoru, že diplomovky treba zrušiť. Isto, populistické riešenie je najlepšie a diplom nech sa odovzdáva za čo najminimálnejšiu námahu. Avšak odborná práca je syntéza vedomostí, schopností vyjadriť problém, nájsť jeho riešenie, kompetencie samostatne pracovať a preukázať hľadanie súvislostí. Niečo ako projektové vyučovanie, ktoré sa teraz požaduje v regionálnom školstve. Ak je proces realizácie a obhajoby záverečnej práce dôkladne pripravený bez akýchkoľvek vedľajších úmyslov, je to dokonalá, efektívna, komplexná, objektívna a vysoko sofistikovaná metóda hodnotenia vysokoškolského štúdia, ktorou by mal prejsť každý študent VŠ. Na základe obhajoby sa môžu vyrojiť aj rôzne otázky k štúdiu, čo už v mnohých školách je súčasťou skúšobného procesu, obhajoby, akademickej debaty. Všetky práce však musia byť verejné a publikované, aby sme všetci dozerali na kvalitu vzdelávania, o ktorej politici len rečnia. Snáď je Borisov škandál zlomom.

Teraz najčítanejšie

Ján Papuga

PhDr. Ján Papuga, PhD. * Bratislava-Rača * [email protected] FB: Ján Papuga * FB skupina: Spoločenstvo učiteľov a priateľov vyučovania slovenčiny * FB skupina: Konštruktívna školoveda - hľadanie strednej cesty * www . janpapuga . sk