Denník N

Starosvetské odporúčania k chudnutiu od Dr. Bukovského

Ilustračné foto – Ryan McGuire/Pixabay
Ilustračné foto – Ryan McGuire/Pixabay

Znova sa nedá nepoukázať na brilantné čerstvé (včerajšie) video od Dr. Bukovského, tentoraz na tému chudnutie. Hoci sa odvoláva na knižku Plán B vydanú už pred 5 rokmi.

Včera večer mi youtubový kanál Dr. Bukovského naservíroval ďalšiu lahôdku – prvé video v zamýšľanej sérii o tom, ako účinne a zdravo chudnúť, ako sa vyhýbať nadváhe a obezite:

https://youtu.be/rciTbCa18zc

Video sa odvoláva na 5 rokov starú knižku Dr. Bukovského Plán B – 30-dňový manuál zdravého chudnutia. Doteraz som nevedel, že takáto knižka vyšla, ale po včerajšom videu si ju s nadšením prečítam.

Len škoda, že sa zdá, že knižka nie je dostupná v elektronickej podobe, čo by sa v roku 2020 už naozaj nemalo stávať. Na Martinuse som ju našiel len v papierovom formáte, lenže už roky rokúce papierové knihy nečítam. Pri čítaní – dokonca aj bežných románov – si totiž v knihách robievam poznámky: množstvo zvýraznení rôznych farieb i vlastných komentárov; a také niečo je pri papierovej knihe utrpenie. Pričom práve knižka od Dr. Bukovského pôsobí už na prvý pohľad (ponúknutý v úvode videoklipu) dojmom, že si v nej bude potrebné a užitočné robiť množstvo poznámok.

Znamená to, že aj pri knižke Dr. Bukovského budem musieť (tak ako pri každej knižke, ktorá nie je dostupná vo formáte pravej elektronickej knihy, teda EPUB alebo MOBI/AZW – žiaľ, takých titulov, najmä starých, je naďalej veľmi veľa) siahnuť po nemotornom formáte PDF (teda po vyfotografovanom papierovom vydaní, do ktorého sa potom na škridle/tablete bude dať elektronicky prstom pestrofarebne čmárať).

Je skvelé, že – ako som to napísal už pred 7 rokmi na vlastnej webstránke o chudnutí (zo žartu som ju zverejnil v bernolákovskej slovenčine) – Dr. Bukovský napriek tomu, že sa ako lekár prioritne venuje témam a nuansám zdravej výživy, uznáva, že chudnutie či prevencia nadváhy/obezity je v prvom rade psychologický (alebo ako som ho ja nazval: duchovný) proces.

Zároveň neviem, či si je Dr. Bukovský vedomý toho, že existujú mobilné apky pomáhajúce presne tým smerom, ktorý Dr. Bukovský odporúča divákom vo včerajšom videu: teda k tomu, aby si človek uvedomoval nielen to, čokedy je, ale hlavne prečo je.

V tomto je skvelá „pažravá apka, takmer čabajka“, teda maďarsko-americký softvérový výtvor YouAte (dostupný na Androide aj na iPhone/iPade), ktorú používam od leta 2019 a o ktorej som v novembri napísal osobitný blogočlánok.

Pažravá apka totiž pred každým jedlom kladie používateľovi presne tú otázku, ktorú odporúča divákom Dr. Bukovský:

„Prečo ideš práve teraz jesť? Si naozaj hladný? Alebo ideš jesť len preto, lebo taká je (kultúrna) obyčaj – lebo v tomto čase dňa ľudia zvyknú jesť?“

Namiesto „žolíkov“ milosrdne povolených Dr. Bukovským používa pažravá apka Ate termín „vybočenie z cesty“. To znamená, že keď sa človek stravuje tak, ako je rozumné a ako by si sám želal, vtedy je „na správnej ceste“ („on path“). Keď však zje niečo, z čoho má výčitky svedomia, vtedy „vybočil z cesty“ („off path“).

Pažravá apka toto pekne graficky znázorňuje a aj dlhodobejšie percentuálne vyhodnocuje. A nie, apka Ate neráta žiadne kalórie; kalórie úplne ignoruje – taký bol už od počiatku chvályhodný zámer softvérových vývojárov, čím apku Ate markantne odlíšili od drvivej väčšiny apiek venovaných zdravej výžive, ktoré urputne rátajú kalórie konzumované v jedlách a nápojoch počas celého dňa; niečo, na čo by som ja osobne nikdy nemal dostatok času ani trpezlivosti. Podľa autorov apky Ate vedie neustále rátanie a monitorovanie prijímaných kalórií nanajvýš tak k neuróze, no nie k duševnej pohode a ani k telesnému zdraviu či k chudnutiu.

Aj ja som sa včera vo štvrtok ráno z nervozity „pošmykol“ a okrem veľmi výdatného pečiva s dvoma druhmi Lunterovej nátierky som do seba celkom zbytočne (čisto z nervozity, ako ju vo videu opisuje Dr. Bukovský) nasúkal ešte aj moje obľúbené (a v chladničke vychladené!) polomáčané keksy s tmavou i bielou čokoládou. (125-gramové balenie; na Slovensku ich ponúka Lidl, no najradšej ich kupujem po pešom pochode do prvej rakúskej dediny, kde sú o tretinu lacnejšie, lebo Rakúšania ako oproti Slovákom chudobnejší národ musia mať nižšie ceny potravín.) Takto moje previnenie na fotografii zhŕňajúcej moju stravu za včerajší deň zdokumentovala pažravá apka:

Pravdaže, po tomto „raňajkovom pošmyknutí“ prišli výčitky svedomia a počas zvyšku dňa som už kompenzačne „zjedol“ iba 2 fľaštičky Actimelu. No z dlhodobého hľadiska „tudy cesta nevede“ a takto sa svojej momentálnej nadváhy 4 až 5 kíl, ktorá sa na mňa nabalila počas mesiacov korónakarantény, len tak ľahko nezbavím.

Zároveň netreba sám seba príliš bičovať: ako hovorí Dr. Bukovský, povoľuje „5 žolíkov za týždeň“ – takže včerajšie zbytočné keksy na záver raňajok by mohli byť jedným z mojich žolíkov.

Ako vidno na fotografickom zhrnutí, 75 % mojich včerajších jedál bolo „na správnej ceste“ („on path“), kým jedno jedlo (zbytočné keksy) bolo „vybočením z cesty“ („off path“). Apropo, apka Ate nielen vytvára fotografické zhrnutia jedál z priebehu dňa, ale automaticky zostavuje aj „food feed“ (obdobu facebookového „news feedu“: len namiesto príspevkov od kamarátov vidí človek na časovej osi všetko, čo v priebehu posledných dní, týždňov a mesiacov zjedol a vypil).

Keď som na tému „vybočenie z cesty“ četoval s Budapešťou s tvorcami pažravej apky, tí nespomenuli žiadne žolíky, ale podobne ako Dr. Bukovský uznávajú, že každý z nás je len človek – máme svoje slabé chvíľky, keď skrátka (nezdravému) pokušeniu podľahneme. Priznám sa, že ja som si pred včerajším ranným schrúmaním keksov ani už len v chvate prežierania nepoložil otázky „Prečo ideš teraz jesť?“ (a ďalšie), ktoré kladie pred každým jedlom apka Ate – a práve v tom bola chyba.

No autori apky sami uznávajú, že snažiť sa o 100-percentnú úspešnosť (teda „nikdy nevybočiť z cesty“) by bolo až nezdravé – príznakom chorobného perfekcionizmu. Treba byť voči sebe samému aj občas tolerantný a menej prísny. Dr. Bukovský na to vynašiel „5 žolíkov“, kým tvorcovia apky Ate sú ešte zhovievavejší a napísali mi, že ak mi apka z dlhodobého hľadiska vyhodnotí, že som „na správnej ceste“ pri 70 až 90 % svojich jedál, môžem byť so sebou spokojný. Nuž, podľa tohto kritéria bol môj posledný týždeň stravovania celkom úspešný, keďže mi zaň pažravá apka ukazuje, že 83 % času stráveného jedením som kráčal „na ceste“ a „iba“ pri 17 % jedál som „z cesty vybočil“.

Teraz najčítanejšie

Alexander Avenarius

Prekladateľ, korektor, tlmočník, učiteľ jazykov, správca serverov. Milovník elektronickej literatúry a mobilných prístrojov (čiže digitálny knihomoľ), študent filozofie a filmov, polyglot, grafoman, hobby-recenzent. Tvorca alternatívneho rozloženia slovenskej klávesnice. Môj alternatívny blog je na adrese extempore.top. Svoje knižné, filmové a iné recenzie posielam – vzhľadom na prehlbujúcu sa nefunkčnosť portálov IMDb a Amazon – aj do blogu AveKritik.com.