Denník N

Voľby: Procházka takto nikdy nemá šancu vyhrať!

Za posledné tri mesiace minula strana Sieť skoro 200,000 eur na propagáciu. Spolu za máj, jún a júl mali 1819 bilbordov, 49 bigbordov a 836 citylightov. Je však zarážajúce, že táto suma bola minutá zbytočne, pretože Procházkova kampaň je vytvorená absolútne mizerne a prinesie iba minimálny úspech.  V nasledujúcich krokoch si rozoberieme prečo.

Ako to robí kandidát na amerického prezidenta – Donald Trump a môžeme sa od neho naučiť nejakú marketingovú lekciu?

Trump začal svoju kampaň tým, že zaútočil na mexických imigrantov. A celá krajina bola hore nohami.

Televízia NBC, ovládaná mexickým miliardárom Carlosom Slimom, oznámila, že ukončuje svoje obchodné vzťahy s Trumpom. Inými slovami, NBC ho vyhodila. Zrušili všetky jeho televízne relácie medzi ktoré patrí aj Miss USA. Rovnako ho vyhodil obchodný dom Macy’s, predajca matracov Serta. PGA zrušila Národný Golfový Kurz Donalda Trumpa a FAV premenovala 3 zo svojich leteckých navigačných bodov nad Palm Beach, ktoré sa doteraz volali DONLD, TRMMP a UFIRD.

Navzdory tomu všetkému má Trump od republikánov podľa prieskum Reuters-Ipsos 15,8 % hlasov. Jeho konkurent Jeb Bush 16,1 %. Žiadny iný republikán nemá dvojciferné číslo.

Znikadiaľ. Ako to Trump dokázal? Celý čas bol zameraný na jeden problém – imigráciu.

Chyba, ktorú robí väčšina politikov

Väčšina politikov má veľké ego. Keď máte veľké ego, myslíte si, že viete všetko. A keď viete všetko, cítite sa sebavedomo sústrediť sa na každý problém. A keď sa sústredíte na každý problém, skončíte s nesúhlasom väčšiny voličov, ktorí nesúhlasia minimálne s jedným problémom a vaším riešením.

Veľké firemné značky a ani politici nemôžu byť všetko a pre každého

Dokonca je to ešte horšie. Ak pridávate vaše meno na všetko, nestojíte za ničím. V mysliach voličov nestojíte za ničím, za žiadnym problémom. Za čím stojí Procházka?

Je dôležité, aby ste ako značka (firemná alebo politická) vlastnili nejaké slovo v mysliach ľudí. Ak sa pozrieme na automobilový priemysel, značka Volvo vo vašej mysli vlastní slovo bezpečnosť, Mercedes – prestíž, Lexus – luxus, Toyota – spoľahlivosť, BMW – zážitok z riadenia, Porshe – športové auto, Dacia – lacné auto…

Aké slovo teda vlastní Procházka? Podľa vízie strany Sieť je to korupcia, pomoc rodinám, pochytanie veľkých rýb, pomoc regiónom. Nevlastní ani jedno konkrétne slovo – ani jeden slovenský problém. Jeho slogan znie – „dobrý štát slúži ľuďom“. Čo je to za hlúposť? Procházka na ňu minul za 3 mesiace skoro 200,000 eur.

Víťazi vždy za niečim stoja. V krajine, ktorá bola neustále vo vojnách, sa objavil Obama. Ten stál za zmenou. „Zmena, v ktorú môžete veriť“ – jeden z najsilnejších sloganov.

Za čím stál neúspešný kandidát na prezidenta v roku 2008 – McCain? „Krajina prvá“ – na túto hlúposť minul 358 miliónov dolárov. A čo ďalší neúspešný kandidát – Mitt Romney v roku 2012? „Verte v Ameriku“ – tentoraz bolo vyhodených 433 miliónov dolárov. Je ťažké si zapamätať nejaký slogan, ak žiadny politik nestojí za jedným konkrétnym problémom.

Najlepšie slovo, ktoré môžete vlastniť, je vodcovstvo. Nezáleží, či ste lepší alebo horší. Ak ste vodca v mysliach ľudí, nemusíte stáť za iným problémom. Je to najsilnejšia pozícia. A kto na Slovensku vlastní toto slovo? Fico.

Je podstatné si uvedomiť, že Fico je prvý a Procházka druhý. Ak chce Procházka zaznamenať vo voľbách nejaký väčší úspech, musí zaútočiť na Ficovu pozíciu a zmeniť ju. Inými slovami, Procházka musí nájsť nejaký problém, v ktorom sa cíti byť najsilnejší a Fico najslabší. Procházka musí dať voličom najavo, že Fico nie je schopný daný problém vyriešiť.

A čo by mal robiť Fico? V podstate by si mal iba udržiavať vodcovskú pozíciu a brániť sa. Je líder, nemá sa čoho báť. No v skutočnosti namiesto toho ukazuje svoj strach tým, že každé volebné obdobie útočí na svojho súpera a Fico sa snaží zmeniť pozíciu svojho slabšieho konkurenta. Najprv to bol Dzurinda, potom Sulík, Kiska a teraz Procházka. Vodca nesmie meniť pozíciu konkurenta, pretože je vodca. Dokonca, Fico mení pozíciu súpera tým, že vždy vytiahne nejakú nekalú kauzu. Útokom nielenže ukazuje to, že sa bojí prehry, ale robí to ešte tak amatérsky, že to skôr pripomína ohováranie a tým viac nahráva Procházkovi a robí mu reklamu. Takto dnes vyzerá marketing medzi slovenskými politikmi. Bijú sa s palicami namiesto ťažkých zbraní.

Všimnite si Coca-Colu a Pepsi. Coca-Cola nikdy nemusela zaútočiť na Pepsi. Ona je líder, ona je pravá a všetko ostatné je pre ňu plagiát. Pepsi je plagiát. Kofola je plagiát. Sú to kópie originálu. V mysliach ľudí vlastní slovo „pravosť“. Na druhej strane je to Pepsi, ktorá musí zaútočiť na Coca-Colu a zmeniť jej pozíciu v mysliach ľudí. Preto si z nej uťahuje v každej svojej reklame. Pepsi navyše vlastní v mysliach ľudí tieto slová – „Pepsi je pre ľudí, ktorí myslia mlado.“

Ako vyzerá repozicionovanie lídra slabším súperom? Stačí ak Pepsi povie svojej mladej cieľovej skupine, že ak nechcú piť to, čo pili ich rodičia, tak je tu pre nich Pepsi, pretože oni sú súčasťou novej Pepsi generácie. Táto kampaň mala obrovský úspech.

Plán 9-9-9

Vráťme sa späť k americkým politikom. V prezidentských voľbách v roku 2012 oproti sebe súperili Steve Forbes a Herman Cain. Forbes sa sústredil na všetky problémy USA, zatiaľ čo Cain na jeden problém – daň. Presadzoval svoju verziu platenia daní – plán 9-9-9 (9% daň z podnikateľských transakcií, 9% daň z príjmov fyzických osôb, 9% daň z federálnych predajov). Forbes nemal šancu. Cainove výsledky boli nasledujúce:

1. v republikánskej ankete na Floride s 37 % hlasmi.

1. v TeaCon Midwest so 77 % hlasmi.

1. v ankete National Federation of Republican Women so 48 % hlasmi.

1. v ankete na Fox News s 24 % hlasmi pred Mittom Romneyom s 20 % hlasmi.

To všetko sa rozpadlo, keď niekoľko žien začalo tvrdiť, že sa Cain podieľal na ich sexuálnom obťažovaní. Cain nakoniec pozastavil svoju kampaň. Bolo by zaujímavé sledovať, ako by obstál proti lídrom.

Ak je na scéne silný rival (Fico), každý, kto mu chce konkurovať, sa musí počas celej kampane sústrediť iba na jeden závažný problém. Musí urobiť to, čo Donald Trump.

Hlavný závažný problém, na ktorom si Donald Trump vybudoval svoju kampaň, si aj teraz na konci článku určite pamätáte. Boli to mexickí imigranti. Ale aký je v poradí štvrtý problém kampane Procházku? Žijeme v prekomunikovanej spoločnosti, v ktorej si každý deň musíme pamätať desiatky údajov a nemáme chuť si pamätať 4 problémy Procházkovej kampane. Preto nikto nevie, za čím konkrétne stojí v mysliach ľudí, a preto je veľmi zložité ho voliť. Navyše nám to ešte s pomocou 200,000 poriadne sťažuje.

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Teraz najčítanejšie