Denník N

Udrzatelna spolocnost, kultura a skoly na tituly, ktore robia z ludi „vedcov“ (staci na to peciatka a pozehnanie statu)

Teda i vzhladom na tie formalne tituly, ktore nie su nahoda, ked skoly su ako fabriky na tituly, ktore si mozno kupit, poviem, ze je i toto sucast nasej kultury. Ide stale o kulturu.

Uvedomil som si to nedavno vdaka PR mediu Nasa Petrzalka, ked aktivista dostal otazku: „Kto je odbornik a ako maju odbornici s tymi nadsencami jednat?“ (parafraza).

Premyslal som nad tym a zaver bol, ze ak je system formalny, odbornik nie je problem. (Ako vidime, system mu za prislusne peniaze da i titul (nemusi byt vedec, aby vedel napisat vedecku pracu (a obhaji ju i vdaka svedkom, ktori su tam)).

Ako teda reaguje taky system na nieco, co prichadza zvonka (Ak za to nema peniaze ci ak sa citi ohrozene)? Samozrejme, bude sa branit. Chce mat veci pod kontrolou, chce fungovat co najdlhsie a bez zmeny, ak to ide. Ak nie, tak, ked to ide, nech su zmeny formalne. Nech su za to „body“.

Preto hovorim, zaver, ze i ta formalnost je u nas i forma nasilia.

Pani v Nota BENE A. Lanczos (c. 6/2020), odbornicka na nenasilnu komunikaciu, vlastne tiez hovori, ze deti, ktore su uz poslusne systemu, ktore navonok posobia slusne (vedia kto co od nich chce a tak potom „hraju“), tie su viac problemom, oproti tym, ktore su si vedome svojich potrieb, ktore maju sebavedomie, schopnost menit svet, ktore vyzeraju ako problem.

Teda ta kultura v intenciach nenasilnej komunikacie je vzor „sakal“ (kto je vacsi pes, autorita a nizke sebahodnotenie) a „zirafa“ (velke srdce, velke pochopenie, je sama sebou, schopna ubranit sa).

Jednoducho, ak roky v skolstve, ktore je na okraji zaujmu, nie je dost penazi, a nema tam tie peniaze kto „naliat“, tak system nebude vzdelavat, bude frustrovany a bude podvadzat. Zdroje na prezitie si najde inde.

A co ma robit zriadovatel, to vlastne hovori ina pani. Pani menezerka kulltury z magistratu mesta (rozhovor v INBA) vravi, ze zriadovatel samozrejme chce, aby subjekty (i s pravnou subjektivitou a samostatnostou) vedeli o politike, aku maju.

Chce, aby sa s nou stotoznili, Poznali vizie a strategie, aby sa to implementovalo. Jednoducho nebudu platit za nieco, na co nemaju dosah…

To je to, co som sa snazil vysvetlit, na co som narazil v ramci kontaktu nasho OZ s „mocou“, ci to, co nebolo pravdepodobne pochopene.

Zriadovatel ma moznost kontrolovat plnenie napr. etickeho kodexu, ktory verejny zamestnanec slubil dodrzavat. Teda zamestnanec tam vyslovene slubuje, ze bude odbornik, bude sa neustale vzdelavat a robit podla najnovsich poznatkov vedy a techniky… poznania..

.Ak ho teda platim nepripustim, aby sa rozmnozovalo „prazdno“ (prazdno v hlavach, v srdci,,,ktore sa casom dostane na celo statu…a zas spatno ovplyvnuje system..i skolstvo i kulturu i zdravotnictvo…vsetko…).

Pani z magistratu, odbornicka na kulturu, podla toho, co som cital a pochpil, ma prioritu (i s organizaciami, ktore platia ako zriadovatel) UDRZATELNU KULTURU..

Kultura je zaklad udrzatelnej spolocnosti (moj nazor).

Ak teda je system taky, ze samosprava ma ledva na vyplaty a rozpocet skolstva zakladnych skol a nema dosah na kvalitu, tak je jasne, ze ten stat ma niekde problem…

Ak by nemal problem, nevychoval by za tridsat rokov plno radikalov, extremistov, a podvodnikov, ktori si myslia, ze peniaze su vstupenka vsade…ti potom ovplyvnuju „mlciacu vacsinu“ (ktorej nepomaha ani skolstvo ani „elity“, skor ich vychovava radikal a „elita s peniazmi“, a to nepriamo, cez media, ktore menia vnimanie, nielen nakupne zvyky ale i hodnoty a volebne preferencie…).

Teraz najčítanejšie