Denník N

Ako sa praktizujúci kresťan a kňaz dostane na PRIDE? Môj príbeh

Priateľky a priatelia z LGBT* komunity, hovorte prosím svoje životné príbehy nahlas. Priateľky a priatelia z kresťanských cirkví, majte uši, mysle i srdcia ochotné počúvať. Je to stále veľmi potrebné…

Bol to u mňa proces. Až do svojej dospelosti a vysokoškolských čias som síce žiadnych ľudí z LGBT* komunity osobne nepoznal, no na základe mojej viery a náboženského presvedčenia som takéto správanie jasne odsudzoval a už len predstava o živote týchto ľudí vo mne vzbudzovala nechuť.

Potom sa to však začalo lámať. Keď prestali byť len „týmito ľuďmi“ a dostali sa do okruhu mojich priateľov. Keď som prvýkrát v kostole v Prahe stretol dvoch chalanov, ktorí sa vedľa mňa v lavici spolu držali za ruky, bol to pre moju vieru šok, ktorý som musel spracovať. Začal som však postupne počúvať ich životné príbehy – a to moje postoje od základov zmenilo.

Potom sa to však zrazu spustilo ako lavína. Akonáhle som si smerom k LGBT* priateľom vybudoval dôveru, zrazu ich v mojom okolí začalo pribúdať. Nebáli sa totiž so mnou otvorene hovoriť a neskôr ma už ako diakona a neskôr kňaza začali vyhľadávať, pretože veľa iných možností na porozumenie a prijatie, žiaľ, v cirkvách nemali.

Kým som sa však odvážil prísť na PRIDE, ešte chvíľu to trvalo. Mediálny obraz tohto podujatia je najmä v kresťansko-konzervatívnych kruhoch občas naozaj desivý. Pochopil som ale, že moje priateľky a priatelia z komunity, ktorí svoje vzťahy často žijú dlhšie ako mnohé manželstvá v mojom okolí, potrebujú naozaj verejnú podporu.

Nie, neprišiel som tam podporovať ani zvrhlosť, ani nemravnosť a žiadne zvrátenosti. Neplatí ma žiadna „homoloby“ a nie som zástancom žiadnej „LGBT ideológie“. Prišiel som podporiť svojich priateľov a priateľky, ich rodiny, svojich farníkov a farníčky, bratov a sestry v Kristovi, ktorí sa usilujú žiť svoje vzťahy v láske čestne, verne a zodpovedne. Chcem, aby sa nemuseli hanbiť či dokonca báť pre to, koho milujú a kým sú.

Nie sú hrozbou pre rodinu. Tú ohrozuje kopec iných vecí: chudoba, nedostatok pracovných príležitostí, cestovanie za prácou do zahraničia, nedosupné bývanie, alkoholizmus, domáce násilie, nespravodlivosť… Priateľky a priatelia z LGBT* komunity, hovorte prosím svoje životné príbehy nahlas. Priateľky a priatelia z kresťanských cirkví, majte uši, mysle i srdcia ochotné počúvať. Je to stále veľmi potrebné…

Páčil sa vám tento text? Sledujte aj našu komunitu Starokatolíci v Bratislave na Facebooku a web www.starokatolici.eu.

Teraz najčítanejšie

Martin Kováč

Som manžel, otec, teológ, starokatolícky kňaz a ľudskoprávny aktivista. V rokoch 2019-2023 som pracoval na projekte obnovy Starého Lýcea. Aktuálne pôsobím na pozícii projektového manažéra v Nadácii Volkswagen Slovakia. Venujem sa najmä otázkam náboženskej slobody, medzináboženského a medzikultúrneho dialógu, právam menšín a vzťahu štátu a cirkví.