Denník N

Wojciech Górecki – Planéta Kaukaz

Územie medzi Čiernym a Kaspickým morom obývajú po stáročia desiatky rôznych národov s vlastnými jazykmi, dejinami i kultúrou. Každá krajina a každý človek, ktorý tu žije, je jednou planétou neznámej „kaukazskej galaxie“. Vlajka Sovietskeho zväzu sa tu v dvadsiatom storočí roztrhala na desiatky drobných kúskov. Čečensko, Ingušsko, Abcházsko, Osetsko a mnohé ďalšie uznané i neuznané krajiny a krajinky.

Autorom knihy je Wojciech Górecki, poľský historik, novinár a reportér, ktorého vášňou je Kaukaz, teda územie medzi Červeným a Kaspickým morom. Autor Kaukaz navštívil veľa ráz a napísal o ňom viacero kníh.  V tejto knihe sa venuje územiu Severného Kaukazu, najmä horskými republikami Ruskej federácie. Ide o územie veľké asi ako Švédsko, na ktorom žije veľké množstvo národov a kultúr, ktoré hovoria rôznymi jazykmi a majú často rozdiele tradície. O území severného Kaukazu som pred čítaním knihy nevedel skoro vôbec nič. Vedel som iba to, že existuje Čečensko a jeho obyvateľov som si spájal s terorizmom. Mal som ale záujem sa o tomto, pre mňa tajomnom, území dozvedieť viac.

Autor postupne popisuje pre mňa neznáme územia severného Kaukazu: Kalmycko, Dagestan, Ingušsko, Severné Osetsko, Kabardsko-Balkarsko, Karačajsko-Čerkesko, Adygejsko a Abcházsko. Okrem neobyčajných a často aj kurióznych príbehov zo svojich putovaní pridáva aj pútavé informácie z histórie. Spomenuté krajiny medzi sebou veľa krát viedli vojny a zdalo sa mi, že mier tam nikdy neexistoval. Zaujímavé pre mňa bolo zistenie, že aj keď sú jednotlivé územia a kultúry veľmi odlišné a majú medzi sebou spory, našiel som medzi nimi aj niekoľko spoločným znakov. Často sa tam opakovalo, že krajiny bojovali proti cárskemu Rusku a neskôr boli pod nátlakom Sovietskeho zväzu. Po rozpade Sovietskeho zväzu sa im nepodarilo získať samostatnosť po akej túžili a obviňovali z toho hlavne svojich susedov. Spoločným znakom je aj nezáujem zo strany Ruskej federácie, úpadok priemyslu a životnej úrovne a vysťahovalectvo do bohatších miest a krajín kvôli nedostatku práce.

Počas čítania som si uvedomoval, ako sme tu v strednej Európe dobre dopadli. Rovnako tu na malom území žije veľa národov a v minulosti sme tiež museli žiť pod nadvládou Sovietskeho zväzu,  ale v porovnaní z územiami Kaukazu vychádzame medzi sebou veľmi dobre a životná úroveň je tu výrazne lepšia ako pred rozpadom Sovietskeho zväzu. O Kaukaze si rád niečo znova prečítam, ale žiť by som tam určite nechcel.

Teraz najčítanejšie