Denník N

Zvuky a stres

Počas života prechádzame rôznymi fázami. Raz máme kľudnejší život a dokážeme udalosti okolo nás vnímať pokojnejšie, inokedy zas pod tlakom negatívnych udalostí sa dostávame do stresu a aj najmenšia maličkosť nás vie vytočiť. Je podľa mňa hanba, že v tomto storočí nie je súčasťou štandardnej lekárskej prehliadky aj meranie hladiny stresu a zároveň odporúčania, ako jeho hladiny znížiť.

Tak sa to stalo aj u mňa, že som zažíval pokojné obdobie, kde som mal veľa priestoru na vlastné projekty a celý život bol gombička. Všetci mi vraveli, že zo mňa vyžaruje pokoj a nič ma nevytočí. Keď vedľa revalo niekoho dieťa, pousmial som sa nad tým a nerozhádzalo ma to. Bral som všetky udalosti okolo mňa ako peknú diverzitu našej spoločnosti. O niekoľko rokov neskôr som mal príležitosť vyskúšať si iný pohľad. Trúbenie áut na ulici ma rozčuľovalo, vŕtanie susedov alebo kosačka vedľa ma privádzala do nepríčetnosti a dokonca rozhovory v kancelárii či zvuk klimatizácie mi nedovoľoval sa sústrediť na prácu. Zvuky sa stali pre mňa veľmi dôležité, a s mnohými ľuďmi som sa nedokázal dlhšie rozprávať, lebo mi ich hlas išiel na nervy. Proste som musel od nich odísť preč.

Našťastie toto obdobie prešlo aj vďaka zmenám, ktoré som urobil vo svojom živote. Tých vecí bolo viac, začal som držať zdravší životný štýl, skúšal som studené sprchy, začal som cvičiť, občasne sa prejdem pešo z práce hodinku domov, ale asi najviac ma ovplyvnila meditácia. Počas korony na Slovensku (cca marec – máj 2020) som pravidelne meditoval každé ráno aspoň 10 minút a po pár mesiacoch som začal cítiť maličké rozdiely. Už mi niektoré veci tak nevadia, zvuk vŕtania alebo kosačky je viac ok, a takisto moja koncentrácia je lepšia. Sám sa cítim celkovo pokojnejší a už som dostal niekoľko feedbackov od známych, že aj oni ma tak vidia.

Ak neviete, kde začať, dnes už existuje viac mobilných aplikácií, ktoré ponúkajú rôzne typy meditácií. Existuje viac základných druhov meditácie. Pri niektorých sa len koncentrujete na nejaký objekt, napríklad vnímate váš dych ako sa mení. Pri iných je zas dôležitá súčasť vizualizácia rôznych objektov či opakovanie mantry. Pri ďalšej z meditácií vnímate pri každom vdychu, ako všetko zlé vchádza do vás, vnútri sa transformuje na dobré a to vydychujete. Typov meditácií je veľa a z odborného hľadiska nie sú ešte vôbec preskúmané, jediné čo vieme je že nejako ovplyvňujú našu myseľ (merania mozgových vĺn dlhoročných meditačných majstrov sa dejú už viac rokov prevažne na amerických univerzitách) a vedomie pozitívnym smerom, a preto hľadajte. Lebo kto hľadá, ten spravidla aj nájde:)

Teraz najčítanejšie

Radovan Grznárik

Kto som? Som mixom vlastných životných skúseností, ktoré ma naučili, čo je v živote dôležité. Snažím sa neškatuľkovať ľudí, a preto mám medzi svojimi najbližšími priateľmi osobnosti, ktoré by iní nazvali problémovými. To, že človek má diagnostikovanú schizofréniu alebo psychopatiu, ešte nerobí z neho zlého človeka a so správnym prístupom môže byť užitočnejší pre spoločnosť ako my ostatní. Moja top životná priorita je využiť čas, ktorý tu máme, a preto sa snažím používať rôzne metódy, ktoré vedú k vedomému plánovaniu času, aj keď nie vždy mi to ide, ale dôležité je vytrvať.