Denník N

Ako najrýchlejšie prepojiť on-line a off-line svet? 3 tipy ako využiť QR kódy aj vo vašom biznise!

Isto ste o nich už počuli, isto ste sa s nimi už stretli. Možno aj práve dnes pri platení faktúry, alebo pri kontrolovaní bločeku, ktorý ste dostali za zaplatenie vášho nákupu. Reč je o QR kódoch, modernej forme komunikácie, ktorá prenáša informácie z online sveta do toho offline. Čo QR kódy vlastne sú, ako fungujú a aké sú ich výhody?

Pár rokov dozadu neboli takmer nikde a človek na ne narazil len náhodou. Dnes sú však takmer všade okolo nás. V tomto článku si rozoberieme čo stojí za prudkým nárastom popularity QR kódov a to ako ich môžete využiť aj vy vo vašej firme. QR kód, alebo celým názvom Quick Response kód, je špecifickým dvojdimenzionálnym bar kódom, ktorý je tvorený špeciálnym usporiadaním malých (väčšinou) čiernych a bielych štvorcov. Tri najväčšie štvorce sú umiestnené v rohoch a jeden menší je vo štvrtom rohu kódu. Tieto veľké štvorce slúžia na spracovanie informácie QR čítačkou, pričom ostatné, drobné, chaoticky usporiadané štvorčeky majú v sebe graficky zakódovaný obsah stránky.

Ako si načítať obsah z QR kódu?

V dnešnej dobe je čítanie QR kódov veľmi jednoduché a vy nemusíte mať žiadne znalosti v kryptológii, nemusíte taktiež ani vlastniť žiaden špeciálny prístroj na čítanie takéhoto kódu. Jednoducho vám dnes postačí šikovný smartfón s kamerou, prípadne tablet novšej generácie. Čítanie QR kódu je veľmi jednoduché, stačí  len ak namierite váš smartfónový fotoaparát na QR kód, systém ho rozpozná, spracuje informácie uložené v kóde a vás už potom len redirektuje priamo na uloženú URL adresu.

Kde sa QR kódy dnes využívajú?

Práve rozmach smarfónov a tabletov umožnil prudký nárast obľúbenosti  quick response kódov a postupne ich začali využívať firmy z rôznych odvetví od reštaurácií cez moderné múzeá, pneuservisy až po kamenárstva či rôzne start-upy.  Ako sa vraví, kreativite sa medze nekladú  a šikovní marketéri vymysleli kopu úspešných (nie len) guerilla marketing kampaní ktoré zahŕňali QR kódy a ktoré mali virálny dopad. Medzi tie najúspešnejšie patria kampaň od Mytoys.de , ktorý spustil intuitívnu outdoor QR kód kampaň , pomocou ktorej zostavili veľké QR kódy z lega a tie následne umiestnili ich do reklamných displejov. Kódy boli umiestnené do oblastí, ktoré boli obľúbené najmä medzi rodinami s deťmi . Malí, zvedaví „zákazníci“, ktorí tieto kódy naskenovali, boli presmerovaní na webovú stránku spoločnosti a jej produkty. Takto sa spoločnosti Mytoys.de podarilo za relatívne nízku cenu zvýšiť návštevnosť svojho webu a zdvihnúť svoje predaje.

Najzaujímavejší spôsob využitia QR kódov?

Pre mňa osobne zatiaľ najkreatívnejší spôsob využitia QR kódov bolo, keď som na jednom bratislavskom cintoríne spozoroval QR kódy na náhrobnom kameni. Najprv som si pomyslel, že QR kód nemá na takom posvätnom mieste čo hľadať, avšak po jeho naskenovaní som bol milo prekvapený obsahom. Jednalo sa o profil zosnulej osoby, ktorá bola na danom mieste pochovaná, profil obsahoval fotky danej osoby, časovú os kde som mohol vidieť ako osoba starla a ako sa počas svojho života menila, krátke video zo života a samozrejme text, ktorý zhŕňal celý jej život a ktorý mi priblížil inak neznámu, zosnulú osobu. Hneď som si začal googliť o QR kódoch na náhrobných kameňoch a zistil som dve zásadné veci. Prvá bola tá, že QR kódy na cintorínoch sú bežnou vecou na takmer každom cintoríne v západných krajinách ako USA, Veľká Británia, Francúzsko, Holandsko či Japonsko. Druhou vecou, oveľa viac prekvapivou bolo však to, že za touto ideou stoja dvaja mladí Slováci, ktorí sa snažia zachovať spomienky na svojho blízkeho naveky, pretože podľa ich slov “ ten kto žije v spomienkach, nikdy nezomiera.“ Projekt je spustený iba od novembra 2019 a teda len čas ukáže ako sa k nemu postavia inak konzervatívni Slováci. Ja však chalanom držím palce a verím, že ich RememberMe (www.rememberme.sk) sa stane novým štandardom každého cintorína.

Ako využiť QR kódy vo vašom biznise?

Nemusíte stavať lego QR kód alebo vymýšlať celý nový rezervačný systém aby sa stali pre vás a váš biznis QR kódy užitočné. Zostavil som 3 tipy, kde môže vaša firma QR kódy využiť!

  • Vizitka

Vizitky sú dnes otrepané, každá vyzerá rovnako, nemá žiaden nápad a človek sa len ťažko rozlíši od konkurencie. Chcete mať výnimočnú vizitku a uistiť sa, že si vás váš potencionálny klient určite zapamätá? Dajte mu vizitku s QR kódom, ktorý bude odkazovať na váš web, ideálne na podstránku, ktorá v skratke zhrnie čo vaša firma robí, aké sú benefity spolupráce s vami a prečo by vás mal klient kontaktovať. Výhod to má hneď niekoľko, vizitka s QR kódom toho povie viac ako by povedala vizitka bez, váš klient si vyskúša niečo nové a vy ho dostanete priamo na vašu stránku, odkiaľ ho môžete okamžite remarketovať ďalej. Výhodné, no nie?

  • Faktúry

Nikomu sa nechce pri platbe faktúr vypisovať celý IBAN, variabilný symbol, konštantný symbol, sumu, dátum splatnosti, atď. Budte inovatívni a zahrňte do svojich faktúr QR kód. Stačí, ak ho zákazník pri platbe naskenuje a systém za neho už vypíše všetky údaje z faktúry. Zákazníkovi tak ušetríte jeho drahocenný čas a on sa vám možno odvďačí peknou recenziou, vyššou lojalitou alebo pravidelnejšími nákupmi.

  • V časopisoch

Používate reklamu v časopisoch a magazínoch avšak, ešte ste nerozmýšľali nad využitím QR kódov? Oberáte váš web o dôležitú premávku potencionálnych zákazníkov. Vytvorte reklamu v časopise, ktorá zaujme oko čitateľa a vzbudí v človeku záujem. Následne ho presmerujte pomocou QR kódu na váš web a tam mu odprezentujte riešenie jeho problému.

Záver?

QR kódy sú super cesta na prepojenie online a offline sveta. Sú veľmi user-friendly, nevyžadujú žiadne technické zdatnosti a na ich oskenovanie vám postačí iba smartfón s fotoaparátom. Počas predchádzajúcich 10 rokov ich firmy z rôznych odvetví implementovali do svojich služieb, produktov či marketingových kampaní aby tak pomohli svojim firmám s rapídnejším rastom. Vytvorenie QR kódov vás nič nestojí a prináša so sebou mnohou benefitov, tak prečo s nimi nezačať ešte dnes?

Teraz najčítanejšie

Marco Pleva

Milujem inovácie, marketing a stratégie. Študoval som v zahraničí - Holandsko, Rakúsko, Španielsko na to, aby som sa neskôr vrátil domov do rodnej Bratislavy a založil si vlastnú firmu. Témy o ktorých píšem sú prevažne zamerané na malých a stredných podnikateľov, prípadne na tipy pre marketing a predaj.