Denník N

Pandémia hlúposti

Dnešný svet ohrozuje pandémia, ktorá je oveľa nebezpečnejšia ako pandémia Covid-19 a vývoj vakcíny je v nedohľadne.

Tento blog nie je zľahčovaním nebezpečenstva vyplývajúceho zo šírenia choroby  Covid-19. Jej vplyv na ľudskú civilizáciu je devastujúci a má na svedomí obrovské množstvo životov. Zastavenie pandémie je jednou z najväčších úloh stojacich pred dnešným ľudstvom. Ale bohužiaľ táto pandémia katalyticky zrýchlila inú a možno ešte nebezpečnejšiu pandémiu. Pandémiu hlúposti.

Priznám sa k veľkej dávke naivity.  Pred viac ako dvadsiatimi rokmi, keď internet začal masovo dobývať svet som očakával dva efekty. Pád diktatúr a všeobecné „zmúdrenie“ ľudstva. Veď predsa dostupnosť informácií otvorí ľuďom oči a nedajú sa oblbnúť miestnymi či globálnymi hochštaplermi. Sami si urobia úsudok na základe informácií z internetu a stanú sa odolnými voči klamaniu a zavádzaniu. Aká naivita! Stal sa presný opak.

Dnešnú situáciu najlepšie vystihuje kreslený vtip Vladimíra Renčína, kde Josef s manželkou Mariou stoja pred domom a pozerajú na nádherne zakvitnutú krajinu  a Josef hovorí: „Podívej Marie, blbost kvete“.

Oranžový génius za morom, strapatý premiér za kanálom, môj sused za plotom, dokonca  aj príbuzní v mojej rodine. Pandémia sa šíri rovnako ako hlúposti, ktoré títo ľudia prijímajú a šíria ďalej. Že Covid -19 je len chrípka a výmysel bohatých, že zem je plochá, že demokracia je nanič, lebo my potrebujeme silného vodcu, že za všetko môže jeden nemenovaný človek… Zdravý rozum ide bokom, argumenty nepomáhajú. Fyzikálne zákony neplatia. Asi budú tiež len výmyslom bohatých. Že si môžem svoj názor porovnať s informáciami na internete? Načo by som ich tam hľadal. Veď aj tak mám pravdu ja.

Tak sa šíri pandémia hlúposti. Alebo je to skôr pandémia lenivosti? Je vôbec možné túto pandémiu zastaviť? Dokážu ľudia prekonať svoju lenivosť a informácie, ktoré formujú ich konanie  si najprv overiť a až potom ich šíriť ďalej? Že šírenie hlúpostí bude považované za nevhodné rovnako ako grganie, prdenie a iné neresti, ktoré na verejnosti slušní ľudia nerobia? Dočkáme sa toho?

Asi ma opäť chytila silná dávka naivity, ale verím že sa to dá dosiahnuť. Bude to dlhá a ťažká cesta. Kým to dosiahneme, na Covid-19 si už nikto nespomenie.

 

Teraz najčítanejšie