Denník N

„OpenLab pre mňa znamená slobodu vo vzdelávaní.“

Všetci využívame digitálne technológie úplne prirodzene každý deň, ale čo tí, ktorí ich vymýšľajú a tvoria. Akí sú? Kreatívni, analytickí, introvertní, tak trošku šprti…?! Akú predstavu máte o programátoroch vy? Možno by väčšine ani nenapadlo, že to môže byť aj študent strednej školy, ktorý napríklad práve v tejto chvíli sedí vedľa vás.

Matija Kadanec je 18-ročný chalan, ktorý navštevuje Strednú priemyselnú školu elektrotechnickú na Hálovej ulici v Bratislave. Pochádza zo Srbska a pracovitosť je vraj jeho najlepšia vlastnosť. Programovaniu sa venuje už dlhšie, aj keď to určitú dobu nebolo nič viac ako len jednoduché programy na výpočty a kreslenie geometrických tvarov. Serióznejšie sa začal venovať programovaniu až na strednej škole, kde sa naučil jazyky ako C++ a Python a začal tvoriť webové stránky pomocou Vue.js.

V rámci OpenLabu študuje v HybridLabe, kde sa učí vyvíjať hybridné aplikácie v Ionicu a OctoberCMS. Zámerom tohto labu je vytvoriť zmysluplnú hybridnú aplikáciu dostupnú na všetkých  najrozšírenejších platformách (web, iOS/Android, Windows, atď.).

Lenka Košáňová: Matija, si rovnaký študent v rámci OpenLabu ako na bežných hodinách?

Určite nie. V labe som oveľa slobodnejší ako na bežnej hodine. Môžem sa učiť sám a tempom, ktoré mi vyhovuje, nemusím počúvať to, čo všetci ostatní. Odkedy som sa stal súčasťou OpenLabu začal som hľadať riešenia problémov, na ktoré by som si predtým vôbec netrúfol. Naučil som sa totiž, že dobrou komunikáciou, hľadaním a štipkou času sa dá vyriešiť hocijaký problém.

Čo OpenLab pre teba znamená?

Pre mňa OpenLab znamená slobodu vo vzdelávaní a v spôsobe komunikácie s ľuďmi, ktorí mi pomáhajú zdokonaľovať sa.

Na akom projekte si tento rok pracoval?

Ja a moji dvaja spolužiaci sme pracovali na projekte s názvom CrowdDemocracy. Ide o stránku/aplikáciu, ktorá má pomôcť hlavne školám prepojiť ich zamestnancov so žiakmi a zakomponovať aj žiakov do rozhodnutí, ktoré ich priamo ovplyvňujú. Každá škola si môže vytvoriť svoju komunitu, do ktorej sa žiaci a zamestnanci vedia pridať. Následne riaditeľka alebo osoba určená na riadenie danej komunity môže pridávať rôzne príspevky, za ktoré môžu členovia hlasovať. Napríklad, ak sa riaditeľka školy rozhoduje, či je potrebné prerobiť oddychový priestor na škole. Keďže to celkom ovplyvní žiakov a aj to, ako trávia prestávky v škole, vytvorí si v jej komunite na CrowdDemocracy nový príspevok, kde sa opýta, či je potrebné meniť oddychové priestory a hneď vie sledovať reakcie žiakov na daný príspevok (či už pozitívne, alebo negatívne). Na základne toho sa vie oveľa lepšie rozhodnúť. CrowdDemocracy uľahčuje komunikáciu medzi personálom školy/firmy s ich žiakmi/zamestnancami.

Kde sa s výsledkom tvoje práce môžeme stretnúť?

crowddemocracy.hybridlab.dev

Je nejaký moment z hodín v OpenLabe, ktorý ti utkvel v pamäti?

Určite deň, keď sme zostali v labe ešte po škole so spolužiakmi a premýšľali sme, o čom bude náš projekt a ako ho „nakódime“.

Ak by si mohol naprogramovať čokoľvek, čo by to bolo?

Na túto otázku som odpovedal prvýkrát v dotazníku na prijímacie pohovory do OpenLabu :). Odvtedy sa moja perspektíva celkom zmenila a teraz by som asi naprogramoval niečo, čo by zlepšilo svet (už keď to môže byť čokoľvek :)). Neviem, čo presne by to bolo, ale viem, že by som chcel, aby to zlepšilo ľudom kvalitu života (hlavne tým, ktorí to potrebujú).

Je niekto, kto ťa inšpiruje a ťahá vpred?

Určite je ich viac, vlastne asi každý, kto stojí za OpenLabom, lebo som mal príležitosť vidieť, ako to funguje za oponou a po tej skúsenosti ma daní ľudia inšpirujú a motivujú ešte viac.

A čo ďalej? Máš nejaku predstavu?

Mám. Keďže už teraz stážujem v tejto oblasti a celkom sa mi darí, viem si predstaviť, že to, čo robím v labe je niečo, čím by som sa chcel živiť. Po ukončení školy plánujem ísť na výšku niekam do zahraničia, odskúšať si iné prostredie a iný spôsob vyučovania IT. Rád by som sa popri tom zamestnal v nejakej IT firme, keďže mám pocit, že moje zručnosti a skúsenosti budú dostačujúce aj pre väčšie firmy. Časom by som si rád budoval nejakú formu pasívneho príjmu. Stále by som sa chcel venovať IT a novým technológiám. Možno by som v budúcnosti aj rád odovzdal svoje vedomosti ďalším generáciám. Klišé, ja viem :)

Programátor je nielen aktuálne jedna z najžiadanejších profesií, ale tiež práca, ktorá núti človeka neustále riešiť nové a nové situácie, je o trpezlivosti a premýšľaní na rôznych úrovniach. Rozhodne je to povolanie budúcnosti a naši študenti to veľmi dobre vedia.

Autorka článku: Lenka Košáňová
Autorka je expertná dobrovoľníčka vzdelávacej organizácie OpenLab

Teraz najčítanejšie

OpenLab

OpenLab je vzdelávací program pre školy vytvorený odborníkmi z top slovenských firiem na princípoch open source a demokratickej spoločnosti. Pod vedením odborníka z praxe LabMastra, študenti v rámci vyučovania pracujú v tímoch na reálnych projektoch s firmami - partnermi OpenLab-u, pričom získavajú mäkké zručnosti a digitálne zručnosti v technológiách 21. storočia. OpenLab postupne rozširujeme ako neziskový vzdelávací projekt s cieľom otvoriť OpenLab-y zamerané na rôzne IT technológie na čo najväčší počet škôl vo všetkých slovenských regiónoch. Veríme, že OpenLab bude natoľko úspešný, že sa stane štandardom vzdelávania na Slovensku. OpenLab partneri: SPŠE Hálova 16, Bratislava, SPŠ IT, K.N. Mesto, WEZEO, PowerPlay Studio, Siemens Healthineers, ASIT