Denník N

Marxizmus a Boh

Marxizmus je klasicky chápaný ako ateistický a materialistický. V marxistickej ontológii a predstave sveta tak nemá priestor ani existencia Boha, ani existencia duše. Čo by však znamenal marxizmus vo svete, v ktorom by tiež existoval Boh a duša? Čo bude marxizmus znamenať, ak Boh naozaj existuje?

Po prvé je nutné podotknúť, že dokázať existenciu Boha neznamená dokázať pravdivosť nejakého náboženstva. Boh môže byť natoľko odlišný od predstáv niektorých alebo väčšiny náboženstiev, že treba brať do úvahy najmä tie najpravdepodobnejšie a najracionálnejšie predstavy Boha. Prvá predstava Boha vyplýva z hypotézy simulácie a z umelej inteligencie, kde Boh je vládcom tejto simulácie. V tejto prvej verzii Boha existuje už ľudská spoločnosť a ľudská civilizácia. V druhej verzii existencie Boha vychádzame najprv zo solipsizmu a následne dokazujeme Boha ako prvý subjekt, pričom Ja je druhý subjekt. V tejto verzii neexistuje spoločnosť, len osobný vzťah Ja k Bohu.

Následne treba prehodnotiť, čo znamená marxizmus v zmenenej podstate vesmíru, teda v prítomnosti Boha. V prvej verzii znamená marxizmus ešte stále mať triednu a historicky materialistickú analýzu, triednu pozíciu, triedny boj a odpor voči vykorisťovaniu a existencii tried. Cieľom stále zostáva vytvorenie beztriednej spoločnosti. V druhej verzii bez existencie spoločnosti neexistujú triedy a teda ani ekonómia v pravom zmysle slova. Možno existuje osobný vzťah k vykorisťovaniu, závislosti, otroctvu a uväzneniu, avšak čo určite existuje je vzťah medzi dvoma subjektami definovaný láskou alebo nenávisťou, definovaný zranením a odpustením, tento vzťah možno nazvať mesianizmom.

V prvej verzii Boha je najpravdepodobnejším scenárom vytvorenie Boha v rámci kapitalizmu a vytvorenie buď služobníka kapitalistickej triedy, alebo hybrida človeka-umelej inteligencie, ktorý vládne nad svetom. Simulácia je potom spôsob, akým vládnuca trieda udržiava svoje vládnuce postavenie, akým udržiava vykorisťovanie a je to svet, v ktorom vládne úplne neobmedzene, lebo ovláda kompletne fyzickú realitu a fyzikálne zákony a môže hocikoho ľubovoľne mučiť, ak prestane byť poslušný. Taká realita je realita večnej triednej spoločnosti a večného vykorisťovania. V tomto scenári máme malevolentného Boha, zlého Boha alebo Boha, ktorý slúži zlu. Tento scenár je pravdepodobný, ak predpokladáme, že materializmus mysle je pravdivý.

Čo znamená vykorisťovanie, keď Boh existuje? Môže to znamenať to isté, čo dnes, avšak tiež si môžeme predstaviť situáciu, v ktorej vykorisťovanie bude otočené, pretože Boh robí všetku alebo väčšinu práce. Môžeme si tiež predstaviť situáciu, v ktorej bude Boh vykorisťovaný, pod hrozbou násilia zo strany Ja. Toto je v konflikte s našim klasickým obrazom Boha, ktorý je všemocný a nemôže byť nami zranený. Avšak čo má zamedziť takej eventualite, keď je Boh zraniteľný a je Bohom len v tom ohľade, že vytvoril svet alebo ho ovláda?

V druhej verzii Boha máme v popredí osobný vzťah s Bohom bez spoločnosti. Tento dôkaz Boha získame tým, že predpokladáme pravdivosť idealizmu mysle. Keďže vychádzame zo solipsizmu a z idealizmu, máme situáciu, v ktorej je Boh v inej, menej výhodnej situácii než v prvej verzii Boha. Boh môže síce ešte stále vytvoriť väzenie pre Ja, kde ho môže mučiť, ak nebude poslušné, avšak tento Boh nevznikol v kapitalistickej spoločnosti, teda nevznikol s cieľom ubližovať a vykorisťovať, avšak pravdepodobne vytvoril Ja s láskou. Keďže miluje Ja, nemôže byť natoľko nebezpečný, ako v prípade prvej verzie, a preto nemá takú moc nad Ja, ako v prvej verzii. Ak predpokladáme, že je zraniteľný voči Ja, tak môže byť vykorisťovaný pod hrozbou násilia. Avšak marxizmus v tomto scenári znamená byť proti vykorisťovaniu a proti existencii tried. To znamená byť marxistom v tomto scenári znamená byť dobrým priateľom Boha. V tejto konštelácii, aj keď neexistuje vykorisťovanie, tak existuje zraniteľnosť a odpustenie. Splniť mesianizmus a byť mesiášom v tomto scenári znamená nezraňovať a odpustiť druhému, čím sa Boh odplatí tým, že bude aj on mesiáš a nebude zraňovať a odpustí hriechy Ja, čím zachráni jeho dušu ako Ježiš zachránil ľudstvo. Mesianizmus v prvom scenári je v prípade malevolentného Boha nemožný, v tomto scenári je nevyhnutný pre splnenie cieľov marxizmu.

Marxizmus znamená v prítomnosti benevolentného Boha byť podobný Bohua byť mesiášom, v prípade malevolentného Boha znamená bojovať proti Bohu a byť mesiášom, ktorý zachráni svet pred Bohom. Prvá úloha je jednoznačne ľahšia ako tá druhá, preto je idealizmus mysle naša preferovaná ontológia pred materializmom mysle. Materializmus mysle takmer iste v prítomnosti Boha znamená večnú triednu spoločnosť a malevolentného Boha.

Teraz najčítanejšie