Denník N

Čínska spoločnosť s potenciálom Alibaby

Vipshop, by sme z globálneho hľadiska mohli prirovnať k americkému Ebayu alebo Amazonu. V Číne je jeho najväčším konkurentom celosvetovo známa Alibaba. Ziskami a učinnou expanziou im môže v budúcnosti ukrajovať z trhového podielu.

Vipshop Holdings Limited je online diskontným predajcom značiek v Číne. Segmentom spoločnosti je predaj, distribúcia produktov a ponuka tovaru na svojich online platformách prostredníctvom svojich dcérskych a konsolidovaných pridružených spoločností. Spoločnosť ponúka produkty od odevov, kozmetiky až po rozličné domáce potreby a služby. Hlavný biznis model spoločnosti je rýchly predaj obmedzeného množstva značkových výrobkov so zľavou na obmedzenú dobu. Najväčšími držiteľmi akcií spoločnosti sú Blackrock, Vanguard a Goldman Sacks.

Segment internetového predaja zažíva dlhodobo raketový vzostup, ktorý bol posilnený pandémiou koronavírusu na základe čoho, boli ľudia uzamknutí doma a odkázaní na nákupy prostredníctvom internetu. Pandémia  naučila ľudí sústrediť svoje nákupné zvyky viac do online prostredia, kde nachádzajú častokrát výrazne nižšiu cenu ako v kamennom obchode. Zaujímavosťou  je aj štatistika ktorá ukazuje že ľudia, ktorí prešli na online nákupy pri nich aj zostali.

Pri porovnaní s hlavným konkurentom Alibabou má Vipshop 60 krát menšiu trhovú kapitalizáciu. Tržby Vipshopu za posledný rok rástli len o 10 %-ne oproti 35-nému rastu u Alibaby. Na druhej strane, však zisky rástli o 11% viac, na úrovni 133%. Pomerové ukazovatele cena k ziskom a cena k voľnému cash flowu ukazujú výrazne „zdravšiu“ valuáciu Vipshopu a menej nadhodnotenú cenu oproti jeho konkurentovi. Posledným zaujímavým ,,Buffettovským‘‘ ukazovateľom je návratnosť na investovaný kapitál, ktorý hodnotí investičné rozhodovanie manažmentu. Viphop prekonal Alibabu až 16%-nou návratnosťou, v porovnaní s 3%-nou u Alibaby. Je pravdou, že spoločnosť má pred sebou ešte dlhú cestu, no na základe zverejnených dát môžeme pozorovať postupnú konvergenciu k jej veľkému konkurentovi.

Strategickým krokom bola aliancia so spoločnosťami Tencent a JD, ktoré spolu vlastnia 17% Vipshopu. Vďaka aliancii s JD sa z pôvodne rivala stala príležitosť a motor rastu zákazníkov. Spolupráca je obojstranne výhodná, keďže JD sa špecializuje na štandardizované produkty ako elektronika a Vipshop na produkty s rôznymi veľkosťami najmä odevy. V roku 2015 tvorilo 20% tržieb JD odevy, sprostredkované spoločnosťou Vipshop. Tento podiel každým rokom rástol a v roku 2019 tvoril už 36%.

Druhou obojstranne výhodnou je spolupráca s Tencentom. Tencent vlastní najrozšírenejšiu čínsku platformu WeChat, ktorá Vipshopu priniesla až 22% zo všetkých nových zákazníkov v poslednom kvartály minulého roka. Spoločnosť vlastní podiely vo viacerých od kamenných až po internetové spoločnosti, ktoré Vipshop zaradil na svoju internetovú stránku. Zmienené skutočnosti budú napomáhať Vipshopu aj naďalej k rastu tržieb, efektívnemu cieleniu propagácie a marketingových výdavkov v budúcnosti.

No čím sa spoločnosť Vipshop odlišuje od ostatných e-shopov? Hlavnou prednosťou je akcia ,,flash‘‘ sale, ktorou dokáže počas jednodenného výpredaja vyprázdniť inventár drahším značkám a uspokojiť tak dopyt nižšej príjmovej skupine ľudí. Druhou je politika smerovaná k udržaniu zákazníkov. Zákazníci s opakovanými nákupmi majú špeciálne zľavy. Dáta ukazujú, že táto dobre nastavená politika je úspešná, keďže v druhom kvartály ich podiel narástol o 12% na 90% aktívnych zákazníkov, v porovnaní s rokom 2017.

Vipshop v poslednej dobe akvirovala donáškovú službu SF Holding a stavia logistické centrá v Číne aj zámorí. Donášková služba zníži náklad spoločnosti, poplatok za dopravu zákazníkom a udrží kvalitu produktov pri dodaní. Výstavba logistických centier zabezpečí možnosť vybavenia väčšieho počtu objednávok v kratšom čase, čím urýchli dodanie.

Za posledné tri dni spoločnosť stratila približne 27% svojej hodnoty po zverejnení kvartálnych výsledkov. Dôvodom prepadu bolo nenaplnenie očakávania analytikov, no prekonanie očakávaní rastu tržieb a ziskov. Ďalšiu vlnu nedôvery v túto spoločnosť mohlo vyvolať odstúpenie CFO Donghao Yanga. Aj, keď z exekutívnej pozície odstupuje z osobných dôvodov, pán Yang bude zastávať pozíciu nevýkonného riaditeľa. Report taktiež ukázal, že aktívni zákazníci medziročne vzrástli o 17% na 31,1 miliónov a miera konverzie zákazníkov vzrástla o 10% na 90%. Pri pohľade na účtovný výkaz, spoločnosť generuje kladný cash flow a udržiava dlh na nízkej úrovni. V bilancii disponuje financiami, ktoré môže v blízkej budúcnosti investovať do akvirovania spoločnosti alebo ďalšieho rozvoja biznisu. Pri pohľade na pomerový ukazovateľ ceny k ziskom je spoločnosť na hodnote približne 19- násobku, čo je z historického hľadiska pod priemerom približne 22-násobku a predznamenáva mierne podhodnotenie.

Zdroj: Tradingview.com

Pri pohľade na graf môžeme pozorovať viac ako 182%-ný kontinuálny rast spoločnosti od augusta 2019. Všetky doteraz nastavené ciele analytikov spoločnosť vysoko prekonala a pravdepodobné je, že nenaplnenie rastu tržieb o 1% a 0,1 USD zisk na akciu privialo na akciu negatívnu náladu investorov. Na druhej strane kontrariáni vidia v intervale od 17-17,5 USD za akciu príležitosť na nákup zaujímavej spoločnosti s veľkou príležitosťou pre rast. Dôvodom výberu zvolenej nákupnej ceny je nájdenie podpory cien akcií na silnom supporte 200 denného priemeru (modrá čiara). Rozhodnutie je len na vás ku ktorej skupine sa prikloníte.

Teraz najčítanejšie

LukasBaloga

Finančným trhom som sa začal aktívne zaoberať už počas vysokej školy. Inžinierske štúdium som absolvoval na Ekonomickej univerzite v Bratislave a zároveň postgraduálne štúdium na Nottingham trent university v Nottinghame. Popri štúdiu som zastával post člena investičného výboru a analytika u obchodníka s cennými papiermi. V súčasnosti pracujem ako analytik a zároveň pracovník na oddelení dealingu ProfitLevel. Štúdium makro a mikroekonomického diania aplikujem na investovanie na finančných trhoch. O týchto témach píšem aj na svojich blogoch.