Denník N

Parkovanie v Petržalke I. časť: Najväčší „prúser“ starostu Bajana

Predstavte si, že idete kupovať televízor. Čo urobíte? Zrejme by ste zozbierali ponuky rôznych značiek, porovnáte ceny s parametrami a vyberiete to najvýhodnejšie, čo trh ponúka. Vyškrtli by ste z porovnávania ponúk firmy ako Sony či Samsung ako nespôsobilých výrobcov a vôbec by ste neskúmali ich parametre a cenu? S najväčšou pravdepodobnosťou nie, pretože každému je jasné, že Sony aj Samsung vedia televízory vyrábať.
Presne to sa však stalo pri výbere dodávateľa nového parkovacieho systému v Petržalke. Ceny projektov dvoch uchádzačov (firmy Vinci Park Slovakia, s.r.o. a Cinooc, s.r.o.) z celkového počtu tri sa ani len neporovnávali.

V priebehu najbližších rokov asi nič neovplyvní život v Petržalke podstatnejšie ako nové pravidlá parkovania, ktoré sa dotkne všetkých ciest 3. a 4. triedy, teda takmer všetkých, kde sa v Petržalke parkuje (okrem cca. 500 miest na cestách 1. a 2. triedy v správe Magistrátu hl. mesta).
Regulovanie parkovania je v mestskej časti, ako Petržalka, nevyhnutný krok. už dnes je situácia neúnosná a áut a obyvateľov bude len pribúdať. Tento trend je v západnej Európe osvedčený a funguje. Obce však najskôr skvalitnia verejnú dopravu, vybudujú záchytné parkoviská pre obyvateľov mimo obce, resp. im vyhradia časovo obmedzené stojiská. Za takéto protislužby si vypýtajú poplatky za parkovanie.
Návrh starostu Vladimíra Bajana má však niekoľko háčikov.

 

Alternatívne parkovanie v niekdajšom trhovisku na Topoľčianskej ulici. Autor: V. Dolinay
Alternatívne parkovanie v niekdajšom trhovisku na Topoľčianskej ulici. Autor: V. Dolinay

1. Nemyslí na návštevníkov
Vďaka novým pravidlám by nerezidenti, teda nepetržalčania, nemohli takmer vôbec parkovať na  tzv. sídliskových parkovacích miestach, ktoré budú slúžiť najmä autám s rezidentskou kartou Petržalčanov. Zo všetkých sídliskových plôch má byť iba 5% z nich vyhradených pre krátkodobých návštevníkov. Mimochodom, rezidenčná karta však bude stáť od cca. 50 eur/rok (výška odplaty víťaznej firme je z toho 40 eur + DPH za kartu).

2. Negarantuje miesta ani pre domácich
Ani rezidentský systém nebude garantovať parkovacie miesto pre domácich. Síce nerezidentov ubudne, ale ubudne aj parkovacích miest – pričom už teraz je ich menej, ako Petržalka reálne potrebuje. Dnes je totiž možné parkovať napr. aj na chodníkoch, teda na plochách mimo vyznačených parkovacích plôch, po novom to bude zakázané, pretože sídlisko sa zmení na zóny, kde bude možné parkovať len na vyhradených plochách, podobne ako v Starom Meste, čím sa úplne zredukuje neregulované státie na chodníkoch či plochách niekdajších trhovísk a pod.

 

Parkuje sa, kde sa dá. Autor: V. Dolinay
Parkuje sa, kde sa dá.
Autor: V. Dolinay
3. Súťažil len jeden uchádzač
Komisia (v zložení: Ľ. Palčák; VÚD,a.s., J. Bučan; 1. zástupca starostu, M. Radosa; 2. zástupca starostu, M. Štefánik; prednosta MÚ a Z. Kordošová; vedúca odd. ÚRaD MÚ),  ktorá dozerala na vyhlásenú verejnú obchodnú súťaž na nový parkovací systém, vôbec neporovnávala cenu prihlásených projektov. Obálky s cenami dvoch uchádzačov z troch prihlásených vyradila pre formálne nesplnené kritériá. Zostal tak jediný uchádzač, firma EEI, s.r.o. To či ďalšie prihlásené projekty mohli byť výhodnejšie, sa dnes už nedozvieme.

4. Dva parkovacie systémy v mestskej časti
V súčasnosti Magistrát hl. mesta pripravuje návrh celobratislavského parkovacieho systému. Ľahko sa môže stať, že zvyšok mestských častí bude mať iný parkovací systém ako práve Petržalka (a dnes aj Staré Mesto). Dokonca sa môže reálne stať, že na cestách 3. a 4. triedy bude platiť petržalský parkovací systém a o pár metrov ďalej, v tej istej mestskej časti, na cestách 1. a 2. triedy bude platiť parkovací systém Magistrátu hl. mesta.

 

To, že si ráno môžete nájsť auto o pár metrov ďalej, ako ste ho večer zaparkovali pozná nejeden Petržalčan. Špecialita parkovania - na nezaradenej rýchlosti. Autor: V. Dolinay
To, že si ráno môžete nájsť auto o pár metrov ďalej, ako ste ho večer zaparkovali, pozná nejeden Petržalčan. Špecialita parkovania – na nezaradenej rýchlosti.
Autor: V. Dolinay
5. Obchádzanie miestnych poslancov
Súťaž prebehla bez konzultácie so zastupiteľstvom (čo si hlavné mesto pri parkovacej politike nikdy nedovolilo), ktoré nemalo dosah ani na nastavenie kritérií. Ako poslanci sme sa o nej dozvedeli len z webovej stránky www.petrzalka.sk. O výsledkoch sme sa dozvedeli rovnako až z webovej stránky miestneho úradu.
Pričom 23. júna 2015 som na zasadnutí Miestneho zastupiteľstva písomne požiadal starostu, nech nás poslancov najskôr informuje o priebehu celej súťaže, výsledkoch i dôvodoch vylúčenia zvyšných uchádzačov, a až následne nech príde k podpisu zmluvy. Starosta podpísal zmluvu s firmou EEI, s.r.o. hneď 24. júna 2015 a dva dni na to aj dodatok.

6. Obchádzanie obstarávania vďaka jednému euru

Nezodpovedanou otázkou zostáva, prečo bola vypísaná verejná obchodná súťaž a nie verejné obstarávanie? Podľa podpísanej zmluvy starosta a úrad splnili literu zákona o jedno euro. Limit na zadávanie zákazky je 5.000.000 eur. Zmluva s dodávateľom, víťaznou firmou EEI, s.r.o. bola podpísaná na 4.999.999 eur. Ak by sa vyberal víťaz formou verejného obstarávania, zvyšní dvaja uchádzači by nemohli byť vylúčení počas trvania verejného obstarávania. Pri verejnom obstarávaní, ak niektorému z uchádzačov chýba niektorý z dokumentov, ktorý z objektívnych dôvodov nestihol dodať, stačí, že podá čestné vyhlásenie o tom, že disponuje požadovaným dokumentom a dodá ho, až keď uspeje. Ale projekty a ceny sa porovnávajú, žiaden uchádzač nemôže byť vylúčený len preto, lebo vďaka „šibeničnému“ termínu nestihol nejaký dokument dodať. Pričom verejné obstarávanie prebieha v Mestskej časti Petržalka aj na menšie zákazky, než je parkovacia politika, ako napríklad na nové petržalské periodikum.

Pre prehľadnosť, na úvod týchto šesť dôvodov, prečo budem proti takto nastavenému systému parkovania v Petržalke.
O problémoch s parkovaním v mestskej časti súvisiacich aj s legislatívnymi aspektmi niekedy nabudúce.

 

Parkovanie na chodníkoch nie je nič výnimočné. Autor: V. Dolinay
Parkovanie na chodníkoch nie je nič výnimočné.
Autor: V. Dolinay

Teraz najčítanejšie

Vlado Dolinay

Učiteľ a petržalský miestny poslanec za klub Poctivej koalície (Zmena zdola DÚ, Nova, OĽaNO a nezávislí poslanci).