Denník N

Liečebný dom Machnáč a Bugatti Veyron

Ak sa akákoľvek Národná kultúrna pamiatka (NKP) ocitne v zlých rukách, je to ako slepá ulička. V tomto štáte neexistujú páky na to, aby sa budova patriaca do kultúrneho dedičstva našej krajiny vymanila z tejto núdze, aby sa opravila a ďalej slúžila. 

Liečebný dom Machnáč, unikátna funkcionalistická stavba od medzivojnového architekta Jaromíra Krejcara, sa ocitla v takejto situácii. Na to, aby sa zachránila, je treba vynaložiť veľa úsilia. Časť tohto úsilia by mala smerovať aj k legislatívnym zmenám, ktoré by chránili NKP budovy pred nezodpovednými majiteľmi, v prospech zachovania kultúrnych a duchovných hodnôt celej našej spoločnosti.

V prvom rade by NKP nemala vlastniť schránková firma kdesi v zahraničí, mal by byť jasný skutočný vlastník budovy zodpovedný za jej stav. Ďalej by mal byť transparentný prevod majetkových práv, mala by byť jasná suma, za ktorú nový majiteľ budovu kúpil, v opačnom prípade ide o špekulatívne prevody a tie by mali byť vyšetrené. Takéto prevody totiž napomáhajú mareniu výkonu pamiatkového dohľadu. Proces pamiatkového dohľadu sa musí pri každom novom majiteľovi vykonávať totiž odznova, so všetkými upomienkami, výzvami a pokutami. A budova tak roky chátra, čo je nezvratný a devastačný proces a neraz aj cielený zámer majiteľa.

V prípade predaja NKP musí podľa zákona majiteľ prednostne ponúknuť budovu na odkúpenie Ministerstvu kultúry (MK). MK nikdy doposiaľ neodkúpilo žiadnu NKP. Minimálne by, ale malo mať právomoc overiť si sumu, ktorú majiteľ od ministerstva požaduje a to vykonaním znaleckého posúdenia, malo by mať právo overiť si stav budovy, mieru jej zanedbania a malo by aktívne komunikovať s majiteľom o budúcnosti budovy. Páčila by sa mi predstava, že by ministerstvo budovu odkúpilo za reálnu sumu a následne by budovu odpredalo majiteľom, ktorí sa o budovu budú vedieť postarať. V prípade špekulatívnych prevodov by tak ministerstvo zastávalo rolu „prevodovej páky“, podieľalo by sa na náprave vzniknutej situácie v prospech NKP, v prospech kultúrneho dedičstva našej krajiny a nie v prospech nezodpovedného vlastníka.

Ísť cestou vyvlastnenia budovy, v prospech záchrany NKP je tiež jedna z možností. Je to dlhší proces, ktorý by sa mal na súdoch časovo limitovať, pretože každým dňom sa jednotlivosti  budovy nenávratne ničia. Je to boj s časom. Každá inštitúcia, ktorá sa pokúsi o vyvlastnenie, by mala mať za partnera Ministerstvo kultúry, keďže pamiatkové úrady, ktoré vykonávajú dohľad nad NKP, patria pod tento rezort a sú schopné objektívne dokladovať katastrofálne zanedbanie budovy zo strany majiteľa.

Liečebný dom Machnáč v Trenčianskych Tepliciach vlastní brnenská schránková firma Keorlen Trade a spoločníkmi sú Milan Baláž a Mário Spišiak. Obaja sú nekontaktní, nepreberajú zásielky. Otázkou je, kde títo ľudia bez adresy zobrali peniaze na kúpu objektu a pozemkov v Trenčianskych Tepliciach, keďže je zjavné, že to celé nefinancovali cez úver. Na objekte nie je záložné právo a preto to vyzerá na silného investora v pozadí.

Predpokladá sa, že vlastníkom v pozadí je Zoroslav Kollár, ktorý vlastní kúpele Trenčianske Teplice. Keď som si jeho meno zadala do googlu, zistila som, že vlastní ikonické auto Bugatti Veyron. Je to jedno z najkrajších áut, aké bolo doposiaľ v dejinách automobilizmu navrhnuté.  Rovnako ako Machnáč, ktorý patrí medzi najkrajšie budovy v dejinách československej architektúry. Keď Jozef Kabaň navrhoval exteriérový dizajn auta Bugatti Veyron,  mal niečo málo po tridsiatke. Bol študentom VŠVU v Bratislave (Ateliér prof. Štefana Kleina) a následne štúdia dokončil na Royal College of Art v Londýne. Krátko na to navrhol Bugatti Veyron. Dizajn tohto auta nezostarol, pre dokonalosť jeho proporcií, vzájomných objemov a tvarovej dravosti. Je to taký paradox, že Zoroslav Kollár vlastní auto, ktoré navrhol bývalý študent VŠVU a práve VŠVU a jej bývalí študenti sa snažia zachrániť mimoriadnu stavbu, ktorú pravdepodobne vlastní Zoroslav Kollár.

Keď som sa minulý rok stretla s Jozefom Kabaňom na pôde našej školy, uvedomila som si, že je to človek s obrovskou vášňou pre autá, ako keby nič iné pre neho neexistovalo. Dostal sa na špičku svetového automobilového dizajnu a dokázal to sám, na základe svojho talentu, intenzívnej práce a férovosti. Jaromír Krejcar navrhol Machnáč, keď bol na vrchole svojich síl, zvíťazil vo veľkej medzinárodnej súťaži, kde spomedzi viac ako 60 návrhov komisia vybrala práve ten jeho, ktorý dnes chátra v Trenčianskych Tepliciach.

 

Bohunka Koklesová                                                                                                                                                                                                                                Rektorka VŠVU a predsedníčka Správnej rady Spoločnosti Jaromíra Krejcara

 

Sledovať nás môžete tu aj tu.

Teraz najčítanejšie

Liečebný dom Machnáč

Naším dlhoročným cieľom je záchrana Liečebného domu Machnáč v Trenčianskych Tepliciach. Z toho dôvodu sme založili neziskovú organizáciu Spoločnosť Jaromíra Krejcara, pomenovanú podľa architekta stavby. Na tomto blogu vám priblížime túto významnú stavbu, jeho architekta ako aj naše aktivity, ktoré pre jeho záchranu robíme. https://jaromirkrejcar.com/