Denník N

Krídla v plechovke

Tichý zabijak našich detí

“ Chýbajú nám ešte 4 centy aby sme si mohli kúpiť dva…, teta nemáte nám pożičať 4 centy?“. Oslovili ma v rade na pokladňu dvaja chlapci asi vo veku 10 rokov, ktorý nervózne počítali peniaze na kúpu energetického nápoja. “ Prečo to pijete? Neviete že to nie je pre deti?“, ozvala som sa.

Zamrmlali niečo akože oni nevypijú viac ako jednu až dve plechovky denne, a pokračovali vo vypytovaní peňazí od ďalších zákazníkov. Pokladníčka sa len usmievala a krčila ramenami. Jasné, veď ani jeden výrobca na plechovke neuvádza že tento nápoj je určený osobám od 18 rokov. Takže to deťom všade bez problémov predajú.

Pre upresnenie uvádzam, čo vlastne deti pijú:

1 plechovka = 250 ml  čiže 2 a pol deci nápoja / s krídlami /

cukor=takmer 2 a pol  polievkové lyžice cukru

obsah kofeínu=jedno väčšie espresso

niacín=20 mg / chemická organ.zlúčenina, vo veľkom množstve dochádza k predávkovaniu. prejavy sú svrbenia, vyrážka, ekzém/

Čo tie decká vedie k pitiu takéhoto bordelu? Načo potrebujú povzbudzujúce nápoje? Na čo sú im krídla? Na to, aby ich potom niekto doviedol na pohotovosť kvôli nenormálnemu búšeniu srdca a prípadnému kolapsu? Takéto prípady sú na detskej pohotovosti v piatky a počas víkendov a prázdnin bežné. Kam to vedie? K závislostiam odmalička, k agresii a k ochoreniam, ktoré treba liečiť a to stojí naše zdravotníctvo kopec peňazí… / diabetes mellitus, kardiovaskulárne ochorenia, obezita /.

Na plechovke je napísané, že spotreba sa NEODPORÚČA pre deti, tehotné ženy, dojčiace matky… atď…. To predsa nie je žiadne varovanie! Neodporúča sa = nie je zakázané, to je formulácia ktorú si každý vysvetlí ako chce, najlepšie tak aby mu vyhovovala:-)

Energeťáky sú aj finančne ľahko dostupné. Najlacnejší dostať za 0,44 centov. Stačí ak dá rodič dieťaťu 1 euro na kúpu malej desiatej, a 2 energeťáky sú v kapse.

A to, že výrobcovia lákajú na pitie energeťákov deti, je viac ako evidentné… Pozrite sa na obrázok v začiatku článku. Naštvaná osa a na zadnej strane je napísané “ z príchuťou tutti frutti. “ to priamo volá z regálu.

Najväčší gól som zažila, keď som tú plechovku dopratala domov, aby som sa na to pozrela z blízka, postavila som ju na stôl a moj takmer päťročný syn sa ma spýtal: „jeeej mamina, to je pre deti?“

Kedy budú takéto nápoje u nás označené ako pre deti nebezpečné? Mali by predsa podliehať tomu istému zákonu ako alkohol.

Zatiaľ jediná Litva uvádza na plechovkách formuláciu od 18 rokov.

Možno je málo tragicky končiacich prípadov súvisiacich s konzumáciou energeťákov u detí :-)))

A posledné čo ma úplne šokuje sú nápisy namaľované na sklách výkladov barov a pubov “ redbul + vodka  za super cenu..

Tu už aj pre dospelých prestáva sranda. Opierajú sa s ovisnutými

„krídlami“ akurát tak o barový pult a od lietania majú ďaleko:-))

 

 

 

 

 

 

Teraz najčítanejšie

Klaudia Krutilová

Ako malá som sa venovala športovej gymnastike, ktorá mi do života priniesla disciplínu a súťaživosť, ale aj schopnosť prehrávať a podporovať energiu v tíme. Bola som však aj umelecky zameraná. Tanec, spev, recitovanie a hranie amaterskeho divadla ma sprevadzalo od zakladnej až po strednú školu. Neskôr som sa venovala podnikaniu, obchodníckym povolaniam a dnes pracujem ako medicínska reprezentantka. Som veľmi vnímavá a citlivá, rada pozorujem svoje okolie a niekedy ma situácie, ktoré sa okolo mňa dejú nenechávajú chladnou, tak som sa rozhodla, že sa z nich vypíšem:-)