Denník N

Mesiac som varila podľa Kuchařky ze Svatojánu

Povedala som si, že jeden mesiac budem variť podľa knižky, ktorá je vegetariánska a plná starosvetských receptov. Listovala som v nej a dávala si tu a tam záložky podľa toho, čo ma oslovilo a tiež podľa toho, že niektoré jedlá ako napríklad knedlíky sa mi občas nepodaria, preto som bola zvedavá, či to zvládnem podľa Svatojánskeho receptu.

Najprv niečo o mojej kuchyni: varím pestro a zo všetkého, používam múku (rôzne druhy) aj cukor (biely aj hnedý), hojne varievam strukoviny, z času na čas pražím rezne alebo šišky, varievam zo sezónnych potravín a manželovi sa zavďačím mäsom. Píšem to preto, aby bolo jasné, že v našej rodine sa neriadime jedným výrazným trendom (raw, frutariánstvo, vegetariánstvo a pod.), ale varíme aj staré aj nové jedlá, podľa toho, čo nám chutí. Radi skúšame nové recepty, ale keď som naraz pred manžela zložila pohánku, pšenicu, sójovú drť a žiadne mäso, povedal len „No, to bude mesiac!“

Čo ma na knihe Kuchařka ze Svatojánu oslovilo hneď, bolo množstvo strukovinových receptov, hojné používanie cibule a cesnaku a veľa zeleniny. Veľa bolo aj zemiakových receptov a medzi múčnikmi hrali absolútny prím jablčné témy. Polievok bolo len zopár, zato bonus sa mi rátal: autorka ponúka na záver vlastné patenty na výrobu domáceho jogurtu či rôznych syrov, rastlinných mliek, arašidového masla alebo bylinnej kozmetiky. Každý recept mal vlastnú fotografiu, to mám v kuchárkach rada. Z celej knihy na mňa sálal pokoj, teplo a radosť z toho, koľkokrát je v jednoduchosti najväčšie čaro. Sama som sa o tom za ten mesiac presvedčila

Pohankove rizotoZačala som pohánkou so zeleninou. Pohánku som už pred tým varila, ale chutila ako hlina, preto som aj k tomuto experimentu pristupovala so značným predsudkom. Keď môj muž videl ako sa tvárim nad panvicou, asi v polovici varenia sa ma opýtal, či máme chlieb. Pre istotu. Pohanku som kúpila inej značky ako pri prvom pokuse, čo zrejme značne zavážilo. Nemala som mangold, ktorý je v recepte, ale jedlo tým neutrpelo. Výsledok bol výborný. Kombinácia pohanka, paradajky, paprika, kukurica s cesnakom bola chutná a zjedli sme všetko. Muž len podotkol, že nabudúce to môžem urobiť na opečenej slanine.

Bylinkove knedlikyKoule s bejlím sú vlastne bylinkové knedle. Zemiaky som si predvarila večer pred varením, nemám rada, keď sa mi varenie vlečie celým dňom a je z neho kopa riadu. V záhrade som práve mala iné byliny než boli v recepte, ale na tom ani tak nezáleží, dôležité je, aby vám ich chuť bola príjemná. Ja som dala kôpor, trochu bazalky, tymian, ligurček, petržlen. Múky mi do zemiakov vyšlo toľko, čo bol aj autorkin odhad, aj počet vyšiel takmer presne a výsledok bol vynikajúci, kým boli čerstvé. Zjedli sme ich posypané syrom a opečenou cibuľkou. Z chladničky až tak dobre nechutili, ale boli sme na nich len dvaja, takže naša škoda. Môj muž zhodnotil, žeby sa k nim náramne hodilo hovädzie.

Mandlovy kolacHradecký mandlový koláč chutil stokrát lepšie ako vyzeral. Na pohľad je totiž dosť tuctový, ale chuťovo sa zaradil k našim obľúbeným. Na prípravu je jednoduchý a robí sa približne rovnako ako keď chystáte koláč z krehkého cesta, na ktoré neskôr dáte ovocie. Tu sa cesto potrie kyslejším lekvárom a mletými mandľami v našľahaných bielkach. Výsledok nás milo prekvapil.

 

Orientálne zeleninové nudle je jediné jedlo, ktoré nemám zdokumentované. Vlastnou blbosťou som dopustila, aby sa mi rozvarili ryžové rezance, preto jedlo nevyzeralo vábne, ale treba povedať, že ani chuťovo to nebola trefa. 2 lyžice octu a 1 vyžmýkaný malý citrón z neho urobili príliš kyslý obed. Manžel len ochutnal a pokrčil nos. Ja som si dala dve porcie, keď už som sa s tým babrala a boli tam aj pražené orechy, ktoré mám v ázijských jedlách rada. Nabudúce ale budem musieť z kyslosti riadne ubrať a v žiadnom prípade nezabudnúť prepláchnuť ryžové rezance.

Smotanova zmrzlinaSmotanová zmrzlina je samostatný príbeh môjho zúfalého muža. Pri každom nákupe v hociktorom obchode horekoval nad tým, že sa nikde nedá kúpiť praobyčajná, jednoduchá a neprešpekulovaná smotanová zmrzlina. Boli pekelné horúčavy, preto som listovala knihou, hľadajúc nejaké sorbety, keď na mňa zasvietil recept taký banálny až mi bolo ľúto, že som na to neprišla sama. Táto domáca zmrzlina sa robí len z troch zložiek, jednou je kondenzované mlieko, ktorého nabudúce dáme menej, pretože výsledok bol príliš sladký. Množstva bolo dosť na to, aby zmrzlina nám dvom dospelým vydržala približne na 5 – 6 dní.

Zapekane zemiakyZapečené smotanové zemiaky je jeden z tých receptov, ktoré možno robievate už teraz doma v rámci rýchlej večere, ale mňa na ňom zaujala kombinácia mlieka, smotany a syra v omáčke. Výsledok nesklamal a manžel spomenul, žeby sa pri zemiakoch krásne vynímala bravčová panenka.

 

Syrove nockyPríbeh nebeských syrových nočkov mal lepší marketing, než bola realita. Keď som si ho čítala, až mi zvieralo sánku od zbiehajúcich sa slín. Bola som ochotná pretrpieť aj to, že sa s tým zakydá celá kuchyňa, pretože nočky treba v jednom kýbli uhniesť, v inom hrnci uvariť a potom v ďalšom ešte zapekať. Ohúrená som nebola, aj keď to nebolo zlé. Je to recept pre syrových maniakov, keďže syra tam ide vskutku požehnane. Môj muž povedal, nech to nabudúce bez pečenej slaniny nerobím.

Hrachova kasaLíščia kaša však predošlý neúspech napravila. Je to jedna z tých dokonalých vecí, na ktoré platí ono známe: „…a přitom taková blbost.“ Strukovinové recepty som podľa tejto knihy veľmi nerobila, keďže, ako som spomínala v úvode, prívarky, polievky a prílohy zo všetkých druhov strukovín robím veľa a často. V knihe ich je dosť na inšpiráciu pre tých, ktorí ich zázračné chute a účinky ešte nespoznali. Líščia kaša ma však zaujala preto, lebo do nej ide med. Je to obyčajná hrachová kaša so smotanou (nemala som, robila som s mliekom a nikto si nič nevšimol), z čerstvého alebo – ako v mojom prípade – sušeného hrachu, na hrubo rozmixovaného. A nakoniec sa do nej dá med. Famózne! Muž si ju nesladenú dal k bravčovým rezancom na prírodno a veľmi mu to chutilo.

Slivkovy kolacĎalší múčnik, ktorý som robila, sa volal Šťavnatý jablečný dortík, až na to, že jablká máme na strome ešte nedozreté, zato sa okotila slivka, takže som vymenila ovocie. Výsledok sa mi formálne nepodaril. Formálne preto, že po upečení sa z torty vyliala slivková šťava, ale obsahovo bol v poriadku. Manžel sa na mňa zlosti, že mením ingrediencie, ale moja teória je iná. V polovici pečenia bolo totiž treba cesto vybrať z rúry a naliať na neho zmes bielkov s nastrúhaným ovocím. A ja som si neskoro všimla, že cesto bolo nedostatočne upečené, čiže mi na pečenie nestačil čas, ktorý autorka uvádzala v recepte. To spôsobilo, že ťažká slivková zmes vytlačila cesto kadejako do strán a to sa poriadne nedopieklo. Chybu beriem na seba a som presvedčená, že to nebolo ovocím, pretože do torty ide až osem jabĺk a sliviek bolo hmotnostne menej, pričom šťavnatosť by bola podobná. Po tom, čo koláč stuhol v chladničke, bol vynikajúci. Môj muž, formalista, ho už nechcel. Zjedla som ho sama.

Vegetarianska sekanaVegetariánska sekaná vo mne od začiatku vzbudzovala zvedavosť. Keď máte doma mäsožravca, je to rozhodne výzva! Na prípravu trochu piplačka, tu čosi rozmočiť, tam nechať nasiaknuť, toto pomixovať, hento uvariť, ale ujedala som z toho, ešte keď to bolo surové a na výsledok som sa tešila. Nemôže byť zlé jedlo zostavené z cíceru, sóje, rôznej zeleniny a cesnaku. Možno som mohla dať viac múky alebo strúhanky, aby z toho vznikla hutnejšia masa, ale to chce len chytiť grif. Môj mäsožravec to jedol dva dni a chutilo mu!

 

Hoci by sa mohlo zdať, že pre muža ako je ten môj, je Kuchařka ze Svatojánu bohatou knihou príloh, treba povedať, že každé z jedál, ktoré sme robili, bolo chutné a výživné. Nevarím každý deň, preto sa na naše večere musíme tešiť aj na druhý deň a vo väčšine prípadov bola táto podmienka splnená.

Eva Francová, autorka tejto kuchárky, je výtvarníčka na voľnej nohe. Rozhodla sa opustiť mesto a žiť so svojou rodinou uprostred Svatojánskeho újezdu, obkolesená prírodou. O varení a svojom živote píše blogy.

Recenzovala som aj jej druhú knihu receptov Zahrada na talíři.

Viac z mojej tvorby a recenzií si môžete prečítať tu.

Teraz najčítanejšie