Denník N

Vyrúbte tie stromy! Ihneď!

• Rôzne cykloprojekty len ničia Prírodu. •

 V mene pomýlenosti, v mene peňazí hlavne z eurofondov, ale aj z rezortných slovenských ministerstiev, v mene megalomanských snov dočasných samosprávnych úradníkov a úradníčok s okrúhlymi pečiatkami, prirastenými k dlaniam, v mene pseudoekologizácie a už iba Pán Boh vie v menách čoho všetkého ešte dochádza k likvidácii Prírody v mestách, obciach na Slovensku. Duchá i bezduchá verejnosť je bezbranná – lebo projekty boli predložené, schválené, opečiatkované, peniaze dostaneme – tak si trhnite nohami. Nepáči sa vám? Sťažujte sa na lampárni.  •
 Reč je o novej móde budovania cyklochodníkov, cyklotrás, cyklokomunikácií a kadejako inak eufemisticky nazvanými procesmi likvidovania Prírody: rúbania neraz vyše storočných stromov, odstraňovania kríkov, trávnatých plôch v intravilánoch, v „interiéroch“ obcí, miest.  

•  prípad prvý  •

• Lipy na brehu Nitry spília. • (Foto: © Ľubica Šemeláková)
• Aj túto lipu na brehu Nitry spília. • (Foto: © Ľubica Šemeláková)

  Prípad je z Nitry. „Lipy veľkolisté na brehu rieky Nitra sú odsúdené na výrub – pre výstavbu cyklotrasy. Sú krásne, rastú tam desiatky rokov, produkujú kyslík, vlahu, blahodarný tieň, spevňujú breh. Ale rekreačné aktivity si vyžiadajú obete. Mesto má na to peniaze z eurofondov, takže, ako vravia politici: ‚padni komu padni!‘ A teraz padnú stromy! Budovanie cyklotrás má určite aj veľký ekologický význam, veď ide o to, aby sa čo najviac mestských ľudí vzdalo presúvania sa v autách. Hor sa teda na bicykle! V tomto prípade ale nejde o ekologický počin, lebo cyklotrasa pri rieke Nitra nerieši kolóny áut v meste. Tu ide o trasu pre rekreačné aktivity, pre kolobežkárov, cyklistov, korčuliarov… Mnohí z nich sa tam privážajú na autách. V poriadku – áno, športovať treba. Lenže, za akú cenu to realizujeme? A nielen v Nitre! Ozývajú sa hlasy z celého Slovenska, z mnohých miest, že zeleň musí ustupovať cyklotrasám. Nie je to pomýlené? Škoda, že si stále nevieme uvedomiť, že veľký urastený strom má pre nás nevyčísliteľnú hodnotu. Každý jeden! Stále ideme cestou „po nás potopa!“ V realite, v skutočnosti a v dôsledkoch to bude ťažký až neznesiteľný život našich potomkov – boje o vodu a o prežitie. Kto si potom pôjde zabehať či bicyklovať sa popri vyschnutej rieke, v horúčave?“ výstižne a pravdivo, s potrebnou emóciou píše Vlasta Hochelová z Nitry.  *  •
 Tu je úradné stanovisko k výrubu stromov pri rieke Nitra: „Začiatkom apríla 2020 bola Odborom investičnej výstavby Mestského úradu Nitra podaná žiadosť spolu s územným rozhodnutím na stavbu cyklotrasy na výrub troch líp medzi hotelom River a Univerzitným mostom. Po dohodnutej ohliadke a kontrole stavu dňa 23. 4. 2020 Mesto Nitra požiadalo o vydanie súhlasu na výrub predmetných drevín pridelený orgán ochrany prírody, ktorým je obec Dolné Lefantovce. Dňa 7. 5. 2020 bolo Mestu Nitra vydané rozhodnutie na výrub s podmienkou ohliadky drevín Štátnou ochranou prírody z dôvodu hniezdenia vtákov. Štátna ochrana prírody povolila výrub až v mimovegetačnom období – z dôvodu hniezdenia vtákov, zdravotný stav ani výrok rozhodnutia nenapadla. Na základe tohto rozhodnutia nedošlo k výrubu, aj keď bolo rozhodnutie právoplatné. Odôvodnenie výrubu: v čase ohliadky boli pri začiatočných stavebných prácach – frézovanie a odstránenie asfaltu poškodené koreňové nábehy všetkým trom lipám až ku kmeňu čím sa znížila životnosť a stabilita predmetných drevín. Dreviny zasahujú do cyklotrasy tak, že ich nie je možné na danom mieste zachovať z dôvodu kolaudácie a najmä prevádzkovej bezpečnosti do budúcna. Za vyrúbané dreviny musí byť urobená náhradná výsadba podľa výrokovej časti rozhodnutia.“  **  •
* a ** – zdroj: Fcebook – Vlasta Hochelová  —  link.

•  prípad druhý  •

• Aj malý lesík stromov a tieňov v Liptovskom Hrádku bude vyrúbaný. • (Foto: © Martin Droppa)

  Prípad je z Liptovského Hrádku. Aj tu ide o nadšené budovanie cyklotrasy – presnejšie cesty pre cyklodopravu. Bude dlhá neuveriteľných asi 600 až 1 300 metrov, nebude slúžiť iba cyklistom a cyklistkám, ale i jazdcom a jazdkyniam na koňoch online korčuliach. Pri celom tomto nezmysle, ktorý bude stáť najmenej 500 000 eur (z eurofondov, z ministerstva a z iných zdrojov) bude osadených veľa lavičiek, vari i koše na odpadky. V mene tohto megalomanstva bude vyrúbaných niekoľko desiatok stromov (borovice, brezy, jarabiny…), aj viac než 50-ročné lipy v celkovej spoločenskej hodnote vyše 20 000 eur. Cieľom projektu je hlavne zabezpečiť cyklodopravu do a z práce. Lenže – úsek cyklotrasy sa končí / začína sa v priestoroch „nikoho“ pri malom, zdevastovanom a nelegálnom podchodíku pod železnicou Žilina – Poprad a na druhej strane pod cestným nadjazdom nad železnicou, kde je taká úzka cesta, že sa na ňu horkýže zmestia dva osobné automobily vedľa seba. Okrem toho – sme v Liptove, kde je v podstate vo väčšine roka zima, sneh, ľad… Kto vtedy jazdí na bicykloch, kolieskových korčuliach? Nikto. A kto bude do a z práce jazdiť na bicykli, online korčuliach, keď idúc z roboty musí vyzdvihnúť deti v škôlkach, školách, ísť po nákupoch? Nikto. Nepíšuc o tom, že cyklotrasa „odnikiaľ – nikam“ bude viesť popri garážovej zástavbe a širokej miestnej ceste, vedľa ktorej je i chodník. Lenže – zbytočné argumenty, zbytočné aj architektonické a urbanistické návrhy alternatív, zbytočné verejné rozčuľovanie sa, prosby a žiadosti, podania na prokuratúru, argumenty ochranou Prírody… Je rozhodnuté: bude sa píliť, stavať, dláždiť, asfaltovať! Bolo to schválené? Bolo. Odhlasovalo to mestské zastupiteľstvo? Odhlasovalo. Máme na to peniaze, ktoré musíme minúť na schválený projekt? Máme. Takže, občania a občianky, buďte ticho a v pokoji čakajte na ‚Tour de Liptovský Hrádok.‘ Kto sa nevie bicyklovať, korčuľovať? Naučte sa! A basta, fajka zhasla, motory ringopíl sú naštartované; v meste, hrdiacom sa zeleňou, ktorá tam nie je, je to tak. Ale v meste je píla významného zahraničného vlastníka a investora, zamestnávateľa.  
 Nejdem písať o civilizovanej západnej Európe, kde sa cyklotrasy budujú súčasne s novými cestami a kde pre takéto projekty nerúbu ani pár stromov – nieže desiatky, stovky, vari tisícky stromov – ako u nás. Nejdem písať o tom, že vzťah k Prírode je na Slovensku iba deklarovaný ako pozitívny, podporný – skutočnosť je hrôzostrašná a končí sa masívnym štiepkovaním. Nejdem písať o tom, že čo sme to za národ, doslova vraždiaci nielen lipy – mýtický symbol slovanstva. Nejdem nič písať – idem fotografovať predsmrtné portréty Stromov. Dokým tu, v mestách, obciach slovenských, v tejto samosvojstojnej krajine, ešte nejaké máme.  •

•  liptovskohrádocká fotogaléria z výstavby cyklobudúcnosti  •  

 Keď som bol 9. septembra 2020 fotografovať na stavbe liptovskohrádockej cyklotrasy, nemohol som si nevšimnúť, s akou láskavou opatrnosťou vodiči stavebných mechanizmov obchádzali stromy, odsúdené v mene ekológie a eurofondov na smrť. Už len tragický pohľad na záver – na vlak s vagónmi plnými štiepky z dreva a vedľa stromy, určené na výrub a zoštiepkovanie – upevnil moje rozhodnutie nikdy v živote tú cyklotrasu nevyužiť.  • 

• Posledné jarabinky tejto jesene – i života stromov. • (Foto: © Martin Droppa)
• Už sa buduje, už sa vybágrováva živý plot. • (Foto: © Martin Droppa)
• Koniec živého plota. • (Foto: © Martin Droppa)
• Víťazstvo ocele a sily nad zeleňou je isté. • (Foto: © Martin Droppa)
• Aj stromy vpravo budú vyrúbané. • (Foto: © Martin Droppa)
• Veľká križovatka pod železničným nadjazdom – tam, kde stojí pani s bicyklom, sa skončí cyklotrasa za vyše pol milióna eur, dlhá asi 600 metrov.• (Foto: © Martin Droppa)
• Stromy v ľavej časti fotografie budú vypílené. • (Foto: © Martin Droppa)
• Nadhľad na rušnú križovatku, kde vždy budú mať prednosť autá. • (Foto: © Martin Droppa)
• Je tam veľa stromov? Vyrúbať ich! • (Foto: © Martin Droppa)
• Osud slovenských stromov je temný – zoštiepkovanie. • (Foto: © Martin Droppa)

Teraz najčítanejšie

Martin Droppa

Som novinár, reportér, editor, bloger, reportážny a dokumentárny fotograf. Prvý článok som mal zverejnený v novinách v roku 1977. Písal som pre okresné noviny Liptov, pre SME na..., SME, Hospodárske noviny, Formát, .týždeň, na web SME blog. Spolupracoval som s režisérom Martinom Hanzlíčkom a s Fedorom Gálom na tvorbe niekoľkých filmových dokumentov. Organizujem Literárnu súťaž KongenScript. Zaujímam sa o umenie - výtvarné, kinematografiu, fotografiu, hudbu, literatúru, o dejiny II. svetovej vojny. Mojou najobľúbenejšou hudobnou skupinou života je Pink Floyd a tvorba jej sólistov. Milujem Psíkov, Psov, Francúzsko, Poľsko a Sever. Autor mojej profilovej fotografie: © Andrej Bán. Môj e-mail: droppa.martin (at) gmail.com