Denník N

Čitateľský denník: Prvý rok naivného mudrovania o knihách a comicsoch

V roku 2018 som na svojom facebooku rozbehol taký malý experiment — začal som pre svojich priateľov písať o knihách a comicsoch, ktoré sa mi podarilo prečítať. Mal som na to viacero dobrých dôvodov, ktoré pretrvali až dodnes.

V prvom rade sa ma na knihy známi pýtajú celkom často — je to jedna z mála tém, o ktorej vedia, že ma vďaka nej ako introverta dokážu zapojiť do rozhovoru. Preto chcem, aby si dokázali nájsť aj písanú odpoveď na svoje knižno-tipové otázky.

Veľmi dobre si tiež uvedomujem, že mám slabú pamäť a rečnícke schopnosti, nedokážem sa vyjadrovať dostatočne pohotovo a zároveň tak, aby som sa neskôr za svoje výpovede nemusel hanbiť. Písanie mi pomáha triediť si myšlienky a názory oveľa efektívnejšie, než keby som mudroval len tak do éteru.

Taktiež si myslím, že každý by mal vnímať istú zodpovednosť za obsah, ktorý vytvára na sociálnych sieťach, naozaj nie je jedno, čo všetko tam zdieľame. Sledujú nás možno ľudia, na ktorých sme už úplne zabudli, že ich máme medzi priateľmi, od detí až po dôchodcov — aký obsah im hádžeme na feed? Knižky mi prišli ako dobrá voľba (aj keď ani mačičky nie sú na zahodenie).

Začal som teda písať a listovať a fotiť a mudrovať — a nečakané množstvo ľudí mi pri stretnutiach začalo hovoriť, že im moje príspevky pomáhajú vo výbere a zostavovaní vlastných čitateľských plánov. Preto som po dvoch rokoch presunul svoje písanie zo súkromného feedu na verejný blog. Dnes tu máme prvé výročie tohoto mudrovania na N-ku, a keďže štatistiky mám veľmi rád, môžeme uplynulých dvanásť mesiacov zhrnúť aj takto:

57 zápisov v čitateľskom denníku
20 zápisov v comicsovom denníku
5 súhrnných výročných článkov
2 verejné prednášky

Tieto zápisky si robím väčšinou pri rannej káve (aktuálne ale popíjam šálku Darjeelingu), a aj keď sa ich snažím naklepať čo najzodpovednejšie, najúprimnejšie a najčistejšie, uvedomujem si, že môj štýl nemusí sedieť každému. Neštudoval som literárnu kritiku a tak, ako k mnohým iným témam, aj k tejto pristupujem jednoducho a naivne — o to som ale vďačnejší za všetkých čitateľov.

Vďaka môjmu denníku ma už trocha poznáte, ja o vás ale vôbec nič netuším. Koľko vás je, aké knihy sa vám páčia, čo hovoríte na moje obkecy a odporúčania — a pomáhajú vám vôbec pri výbere kníh? Budem rád, ak mi napíšete na [email protected] alebo facebook a podelíte sa o svoje čitateľské postrehy a objavy.

Želám vám tvorivý deň — najbližšie sa vidíme pri mudrovaní o Bránach Anubisových, základnom kameni subžánru zvaného steampunk.

PS: Ak sa vám zdá, že tých päťdesiat kníh ročne je veľa, tak skúste sledovať napríklad Jiřího Pavlovského. K dnešnému dňu mu tam svieti číslo dvojnásobne vyššie.

Teraz najčítanejšie

Jakub Lenart

Naivné mudrovania o knihách, komiksoch a kultúre.